Koopwijzer: occasion Renault Vel Satis (2001-2009)
De Renault Vel Satis is een beetje vreemd, maar erg lekker. In dit artikel bespreken we de aandachtspunten voor de aankoop van een tweedehands exemplaar.
Een Franse auto van het oude stempel, verpakt in een avant-gardistisch ontwerp. Dat is de Renault Vel Satis, een studiemodel dat het verrassend genoeg tot het productiestadium schopt. Wie het ultieme automobiele statement wil maken, hoeft niet verder te kijken dan deze Fransman. De Vel Satis (een samentrekking van ‘velocité’ en ‘satisfaction’) trekt nog altijd meer aandacht dan een oranje Rolls-Royce Phantom Drophead Coupé met vijf topless playmates. En is bovendien een stuk smaakvoller. Werkelijk alles aan de Vel Satis, introductie 2001, wijkt af van de geldende normen.
Safrane
Renault tekent een vijfdeurs hatchback in de traditie van de oude 20, 30, 25 en Safrane, in een segment dat inmiddels wordt gedomineerd door sedans en stationwagens. Het ontwerp heeft invloeden van stedenbouwkundige architectuur en designmeubilair.
De buitenkant is breed, hoog en krachtig, de binnenkant lijkt afkomstig uit een Roche Bobois-catalogus, met voorstoelen die niet zouden misstaan in een huis van Frank Lloyd Wright. Voorpassagiers nemen plaats op fraai vormgegeven kunstwerken met een schuin afgesneden bovenkant – zodat achterpassagiers beter zicht hebben – en met geïntegreerde gordels, separaat instelbare bovenkant en bekleding van stof, alcantara of leer. Been- en bagageruimte zijn er in overvloed en de bestuurder heeft uitzicht op een overzichtelijk en rustgevend dashboard. De boze buitenwereld wordt doelmatig weg gefilterd en geeft het fluisterstille interieur de sfeer van een stiltecoupé.
Klassiek Frans
De aankleding varieert van eenvoudige chique (Expression) tot vijfsterrenluxe (Initiale) met leer, hout, Carminat-navigatie en xenon. In tegenstelling tot het vernieuwende uiterlijk is het onderstel klassiek Frans, met soepele vering en schokdemping, en hoge bandwangen. Het motorenaanbod weerspiegelt de comfortabele inslag, met viercilinders van Renault, een V6 benzine van Nissan en een V6 diesel van Isuzu. Er is keuze uit een 2.0 turbo (165 pk/250 Nm), een 3.5 V6 (245 pk/330 Nm), een 2.2 dCi (150 pk/320 Nm) en een V6 dCi (180 pk/350 Nm). De zescilinders hebben een automaat, de viercilinders worden ook met handbak geleverd.
Helaas voor Renault is het Vel Satis-concept voor veel mensen een brug te ver. Het resulteert in een vlakke adoptiecurve – of slechte verkoopcijfers, voor niet-marketingingewijden. Alsof de hoogdrempelige vormgeving nog niet genoeg afschrikt, wordt het model gehinderd door onvoldoende uitgekristalliseerde techniek. Vel Satis-kopers van het eerste uur worden voor hun gedurfde keuze beloond met kleine en grote mankementen, zodat het model snel het imago van een probleemauto krijgt.
De bouwkwaliteit verbetert aanzienlijk met de komst van de tweede serie (Phase II) in 2005. Het faceliftmodel heeft een gewijzigde voorbumper, nieuwe achterlichten, zichtbare uitlaatpijpen, nieuwe wielen en een sympathieke restyling van het interieur, inclusief de komst van een dvd-navigatiesysteem. Voortaan heeft de 2.0 turbo 170 pk/270 Nm en de 2.2 dCi 140 of 150 pk/320 Nm. In 2006 verschijnt een nieuwe 2.0 dCi motor met 175 pk/360 Nm. Helaas heeft het weinig effect, want de gehoopte verkoopgroei blijft uit, en de Vel Satis wordt in 2009 uit productie genomen.
Uitzonderlijk
Nieuw was de Renault Vel Satis een uitzonderlijke auto. Gebruikt is hij dat nog steeds. Het model staat volledig in dienst van comfort, rust en ontspanning; eigenschappen die haaks staan op de geldende normen die dicteren dat iedereen gelukkig wordt van sportiviteit en dynamiek. Binnen zijn prijsklasse heeft de Franse limousine geen echte concurrenten. Een Opel Signum is minder comfortabel, de Citroën C6 en Lancia Thesis hebben een minder sereen interieur, de Renault Avantime is onpraktischer.
Hoewel de Vel Satis duidelijke tekortkomingen heeft, zijn deze niet onoverkomelijk. Goedkoop wordt het nooit, maar als de vorige eigenaar het onderhoud niet heeft verzaakt, is er een reële kans op storingsarme, betaalbare kilometers. Het matige imago heeft als voordeel dat de vraagprijzen op het niveau liggen van een aandelenmarkt tijdens een beurskrach, dus: wat de gek er voor geeft, zodat voor liefhebbers geweldige koopjes te vinden zijn. Verstokte Vel Satis-rijders – en mensen die dat willen worden – doen een prima aankoop met een Phase II. Goed onderhandelen, kopen, genieten en langdurig koesteren is het devies, want de kans dat ooit nog eens een vergelijkbare auto op de markt komt, is bijzonder klein.
Motor/onderstel
De 3.5 V6 (Nissan) motor heeft de beste reputatie, op enige afstand gevolgd door de 2.0 turbo benzinemotor en de 2.0 dCi. De andere diesels kunnen duur stukgaan; de Isuzu V6 heeft last van zakkende cilinderbussen en koelproblemen, de 2.2 dCi wordt regelmatig getroffen door versleten turboladers, defecte verstuivers en scheurende spruitstukken. Banden en remmen slijten snel door het hoge leeggewicht.
Elektronica
Elektronicastoringen zijn het handelsmerk van Renaults uit het begin van de 21e eeuw. Deze storingen raken uiteenlopende elektrische systemen, waaronder parkeerrem, sleutelkaart en comfortsystemen. De eerste generatie Carminat-navigatie is geen aanrader, want traag. De tweede versie op dvd-basis werkt sneller en fijner.
Interieur/exterieur
Het interieur is grotendeels bekleed met dezelfde afbrokkelende kunststofcoating die andere (Duitse) merken op grote schaal toepassen. Bijgeluiden als rammeltjes en kraakjes kunnen het comfort verstoren. De buitenafmetingen zijn een garantie voor parkeerschades. Volmaakt ongeschonden auto’s zijn zeldzaam, zelfs bij uitvoeringen met parkeersensoren voor en achter.
Tijdlijn
2001 – introductie Vel Satis
2005 – facelift/Phase II
2006 – 2.0 dCi
2009 – einde productie
Onderdeelprijzen
Remschijven voor, per stuk vanaf € 95,50
Remblokken voor, per set vanaf € 77,12
Remschijven achter, per stuk vanaf € 152,32
Intercooler, vanaf € 342,90
Michelin Premacy HP, 225/55 R17 vanaf € 211,90
Prijzen zijn incl. btw en excl. montage.
Onderhoudskosten
Basisbeurt vanaf € 300,–
Distributie compleet vanaf € 900,–
Het onderhoudsinterval is 30.000 kilometer of 2 jaar. Voor de distributieriem (2.2 dCi) geldt 120.000 km of 5 jaar.
KOPEN
+ Comfort
+ Stiltecapsule
+ Krachtig statement
+ Lage prijzen
NIET KOPEN
– Zwaar
– Hoge onderhoudskosten
– Hoge reparatiekosten
Denk ook eens aan een….
Citroën C6 (2005-2012)
Ook een Franse klassieker in een nieuw jasje. Heerlijk hydropneumatisch onderstel, leuke retrostilering, prettig afwijkend van de geldende norm. Nog een geval van kopen, bewaren en koesteren. 10.000-60.000 euro.
Opel Signum (2003-2008)
Duitse interpretatie van Frans limousineconcept. Kwalitatief beter, maar minder comfortabel en ruim op de verkeerde plekken. Stuurt duidelijk strakker dan een C6 of Vel Satis. 3000-20.000 euro.
Lees ook:
Ook interessant
-
Koopwijzer: Mitsubishi Eclipse Cross – prijzen, problemen en uitvoeringen
-
Koopwijzer: Kia Sorento – prijzen, problemen en uitvoeringen
-
Koopwijzer: iedere generatie Volkswagen Golf – prijzen, problemen en uitvoeringen
-
Koopwijzer: Citroën C3 Aircross – prijzen, problemen en uitvoeringen
-
Koopwijzer: Jeep Cherokee – prijzen, problemen en uitvoeringen
-
Koopwijzer: Maserati Levante – prijzen, problemen en uitvoeringen
-
Koopwijzer: Opel Grandland – prijzen, problemen en uitvoeringen
-
Koopwijzer: Suzuki Swift – prijzen, problemen en uitvoeringen
-
Koopwijzer Renault Zoe: prijzen, problemen en uitvoeringen
-
Koopwijzer: Mercedes E-Klasse (W213) prijzen, problemen en uitvoeringen
-
Koopwijzer: Toyota Land Cruiser prijzen, problemen en uitvoeringen
-
Koopwijzer: Ford Mustang – prijzen, problemen en uitvoeringen