Koopwijzer: occasion Seat Ibiza (6J) (2008-2017)
De Seat Ibiza (6J) is groter, verfijnder en beter afgewerkt dan zijn voorganger en een sportief alternatief voor een Volkswagen Polo.
Na de presentatie van het Bocanegra-studiemodel maakt de nieuwe Seat Ibiza in 2008 zijn werelddebuut. De vierde generatie van de Spaanse b-segmenter staat op een nieuw platform en is langer, breder en ruimer dan zijn voorganger. Seat belooft meer emotie en meer technologie, met behoud van gunstige prijzen en een ruime standaarduitrusting. Gebruikt blijven deze eigenschappen aanwezig, want een tweedehands Ibiza is over het algemeen net wat completer uitgerust en scherper geprijsd dan een gelijkwaardige Volkswagen Polo.
Carrosserie
De Seat Ibiza is er als driedeurs en vijfdeurs hatchback en als vijfdeurs stationwagon. De driedeurs heet officieel Sport Coupé (SC) en de stationwagon gaat als Sport Tourer (ST) door het leven. De Alfa Romeo-geïnspireerde vormgeving van het vorige model maakt plaats voor een herkenbaar eigen gezicht met langwerpige koplampen, een voorbumper met trapeziumvormige grilles en langgerekte vouwen over de voor- en achterspatborden. Topmodel Cupra heeft een agressievere voor- en achterbumper en de Bocanegra heeft een gedeeltelijk zwarte voorbumper en spiegelkappen. De facelift van 2012 omvat een gewijzigde voor- en achterbumper en de introductie van led-verlichting.
Motor
Het benzinegamma begint met de 1.2-driecilinder (70 pk), de 1.4 16V (85 pk) en de 1.6 16V (105 pk). Later volgen de 1.2 TSI (85-105 pk) en de 1.4 TSI Twincharger (150-180 pk). Het dieselaanbod bestaat uit de 1.4 TDI (80 pk) en de 1.9 TDI (90-105 pk), die worden afgelost door common rail-diesels, de 1.2 TDI (75 pk), de 1.6 TDI (90-105 pk) en de 2.0 TDI (143 pk). De atmosferische benzinemotoren zijn het betrouwbaarst, de TSI-motoren zijn sterker en zuiniger, maar ook reparatiegevoeliger. Vooral de 1.4 TSI Twincharger kent veel problemen (ontsteking, olieverbruik, motorschade) en is vorig jaar vervangen door de 1.4 TSI ACT met cilinderuitschakeling. De 1.2 TDI is erg zuinig, de viercilinders zijn sterker en sneller. Aandachtspunten bij de diesels zijn olieverbruik, EGR-vervuiling en slijtage aan injectoren en turboladers.
Transmissie
De Seat Ibiza heeft een handgeschakelde vijf- of zesversnellingsbak. Een zeventraps DSG-transmissie met droge plaatkoppeling is een optie op de 1.6 16V en 1.2 TSI en standaard op de 1.4 TSI Twincharger. De diesels zijn niet met automaat verkocht. Alle modellen hebben voorwielaandrijving, de sterkste motoren hebben het elektronische XDS- sperdifferentieel. De DSG-bak mag niet kraken of ratelen. De koppelingsplaten slijten net zoals bij een gewone handbak, alleen zijn de reparatiekosten hoger.
Onderstel
De Ibiza staat op hetzelfde platform als de Audi A1, de Skoda Fabia en de Volkswagen Polo en heeft een onafhankelijke voorwielophanging en een semi-onafhankelijke achteras. De rijeigenschappen komen overeen met zijn platformgenoten. Het weggedrag is volwassen en veilig en in grenssituaties glijdt de Seat keurig over de voorwielen weg. Het meeste rij- en stuurplezier bieden de uitvoeringen met sportonderstel en 17-inch wielen; het sportonderstel van de Cupra is erg stug. Potentiële aandachtspunten bij aankoop van een occasion zijn krakende draagarmen en versleten wiellagers.
Interieur
Hoewel het materiaalgebruik doelbewust afstand houdt tot duurdere VAG-merken is het interieur keurig afgewerkt. De vormgeving straalt alegría de vivir uit en de Ibiza heeft een driespaaks sportstuur, een instrumentarium met ronde tellers en hangende tellernaalden en Italiaans aandoende ventilatieroosters. De snellere uitvoeringen hebben sportstoelen en een zilvergrijze of hoogglans zwarte afwerking op het dashboard. De facelift (2012) brengt een kleine opfrisbeurt en het optionele Seat Portable Media System met navigatie, boordcomputer, telefoon en mp3. Wees alert op kapotte elektrische raammotoren, haperende ruitenwissers en elektronicastoringen door slechte massaverbindingen.
Welke moet ik hebben?
Uitrustingsniveaus zijn de Reference (elektrische ramen voor, radio/mp3), Style (airco, cruise control) en Sport (16-inch lichtmetaal, sportstoelen). Later volgen de FR, Cupra en Bocanegra en een lange reeks actiemodellen waaronder de Club, Copa, Good Stuff, Enjoy, Chill Out en Businessline. Fabrieksopties zijn onder meer bi-xenon, parkeersensoren, 16-/17-/18-inch wielen, een panoramadak, leren bekleding, bluetooth en spraakbediening. Een modale Ibiza met standaard wielen is een voordelig Polo-alternatief maar de Sport en FR hebben de beste mix van uitstraling en gebruiksgemak en zijn ook verkocht met zuinige benzine- en dieselmotoren en vijf deuren. De sterkste FR (150 pk) en de Cupra (180 pk) zijn erg snel met de kanttekening dat de beleving wat achterblijft bij het tempo.
Moet dit hem worden?
De Seat Ibiza is een volwassen b-segmenter die het moet hebben van zijn frivole design, keurige standaarduitrusting en gunstige prijzen. De belofte van emotie en rijplezier is sterk afhankelijk van de gekozen motorisering en uitvoering en wie een beetje plezier aan de Ibiza wil beleven, moet geen instapmodel met een basismotor nemen. Buiten de alom bekende TSI- en DSG-aandachtspunten heeft het model geen grote zwakheden en de vierde modelgeneratie is opnieuw een goede keuze voor trouwe Seat-rijders en iedereen die betaalbare en aantrekkelijk verpakte VAG-techniek zoekt.
Tijdlijn
2008 – introductie Seat Ibiza (6J)
2009 – FR/Cupra/Bocanegra
2010 – Ibiza ST
2012 – facelift
2014 – 1.4 TSI ACT
Onderdeelprijzen
Remblokken voor, per set € 58,50
Remschijven voor, per set € 110,60
Onderste draagarm voor, per stuk € 95,–
Koppeling compleet, € 158,75
Dunlop SP Sport Maxx, 215/40 R17, € 121,43
Prijzen gelden voor een Seat Ibiza 1.6 16V van 2010 en zijn inclusief btw en exclusief montage.
Onderhoudskosten
Kleine onderhoudsbeurt vanaf € 125,–
Grote onderhoudsbeurt vanaf € 200,–
Het onderhoudsinterval is 15.000 km/1 jaar.
Denk ook eens aan een…
Ford Fiesta (2008-2017)
Net als de Ibiza mikt de Ford Fiesta op spannende vormgeving en rijplezier. Er is keuze uit drie en vijf deuren en verschillende benzine- en dieselmotoren, waaronder de ST met 182 pk. Facelift met Aston Martin-neus in 2013. 5500-25.000 euro
Audi A1 (2010-2018)
Het chique neefje van de Ibiza is niet het meest dynamische aanbod in zijn segment, maar de afwerking is uitstekend en het motoraanbod omvat dezelfde moderne TSI- en TDI-motoren. Topmodel S1 heeft 231 pk en quattro-aandrijving. 11.000 – 40.000 euro
Lees ook:
Ook interessant
-
Koopwijzer: Mitsubishi Eclipse Cross – prijzen, problemen en uitvoeringen
-
Koopwijzer: Kia Sorento – prijzen, problemen en uitvoeringen
-
Koopwijzer: iedere generatie Volkswagen Golf – prijzen, problemen en uitvoeringen
-
Koopwijzer: Citroën C3 Aircross – prijzen, problemen en uitvoeringen
-
Koopwijzer: Jeep Cherokee – prijzen, problemen en uitvoeringen
-
Koopwijzer: Maserati Levante – prijzen, problemen en uitvoeringen
-
Koopwijzer: Opel Grandland – prijzen, problemen en uitvoeringen
-
Koopwijzer: Suzuki Swift – prijzen, problemen en uitvoeringen
-
Koopwijzer Renault Zoe: prijzen, problemen en uitvoeringen
-
Koopwijzer: Mercedes E-Klasse (W213) prijzen, problemen en uitvoeringen
-
Koopwijzer: Toyota Land Cruiser prijzen, problemen en uitvoeringen
-
Koopwijzer: Ford Mustang – prijzen, problemen en uitvoeringen