Koopwijzer: occasion Skoda Octavia Scout (2006-2013)
De Skoda Octavia Scout is een nuchtere offroad-combi, bedoeld voor nuchtere mensen. Wat zijn aandachtspunten bij de aanschaf van een tweedehands exemplaar?
Vanaf de eerste modelserie (1996-2004) wordt de Skoda Octavia aangeboden met vierwielaandrijving. Deze traditie wordt voortgezet met de Octavia II die in 2004 verschijnt. In het najaar van 2006 slaat het merk nieuwe wegen in met de Octavia Scout. Deze stationwagen met terreinauto-aspiraties volgt het voorbeeld van de Subaru Legacy Outback, de Volvo XC70 en de Audi A6 allroad quattro. De Scout staat 40 millimeter hoger op zijn wielen dan de standaard-Octavia en 15 millimeter hoger dan de 4×4. Het vierwielaandrijvingsysteem gebruikt een elektrohydraulische Haldex-lamellenkoppeling die schakelt tussen twee- en vierwielaandrijving. De werking is eenvoudig en effectief: zodra er vóór tractieverlies optreedt, gaat de aandrijfkracht automatisch naar de achterwielen.
Terreinauto
Het maakt van de Scout geen volwaardige terreinauto, maar met modderige bospaden, steile hellingen en andere middelgrote uitdagingen kan hij goed overweg. Voor de aandrijving staan twee motoren ter beschikking, een direct ingespoten 2.0 FSI benzinemotor met 150 pk/200 Nm en een 2.0 TDI-pompverstuiverdiesel met 140 pk/320 Nm. Beide zijn gekoppeld aan een handgeschakelde zesversnellingsbak. Goed nieuws voor caravanners, paardenvrienden en aannemers: het maximale geremde trekgewicht is liefst 1500 kilo (benzine) of 1600 kilo (diesel).
Het uiterlijk van de Tsjech doet niet onder voor duurdere offroadcombi’s. Bumpers, spatbordranden en dorpellijsten zijn uitgevoerd in matgekleurde kunststof, terwijl standaard 17 inch lichtmetalen wielen het vermoeden bevestigen dat ruw terreingebruik lage prioriteit had tijdens het ontwikkelingsproces. Van het interieur is minder werk gemaakt, zodat de Scout slechts op detailpunten van andere uitvoeringen verschilt. Aan de bijrijderskant van het dashboard is een brede handgreep met ‘Scout’-opschrift gemonteerd, op de pooknop prijkt het opschrift ‘4×4’ en de stoelen zijn voorzien van speciale stoffen bekleding. Zes airbags, ESP en automatische airconditioning zijn standaard, leverbare opties zijn alcantara/kunstleer, een bluetooth-carkit en een navigatiesystemen met monochroom of kleurweergave. Voor de buitenkant zijn onder meer 17 inch wielen met zwarte hoogglansafwerking, een open dak en dakrails beschikbaar. De meerprijs van de Scout bovenop een vergelijkbare 4×4 is ongeveer 2500 euro.
Opfrisbeurt voor Skoda Octavia
Begin 2009 krijgt de Octavia-reeks een opfrisbeurt. Ook de Scout krijgt een nieuwe neus met grotere koplampen en een gewijzigde grille, motorkap en voorbumper. In diezelfde voorbumper zijn mistlampen met bochtverlichting of led-dagrijverlichting gemonteerd. De 2.0 FSI vervalt ten gunste van de direct ingespoten 1.8 TSI-turbomotor met 160 pk/260 Nm en een handgeschakelde zesversnellingsbak, de 2.0 TDI blijft ongewijzigd in het programma.
De optielijst wordt uitgebreid met onder meer actieve xenonverlichting, privacy glass vanaf de b-stijl, nieuwe navigatiesystemen met 5 of 6,5 inch kleurenscherm en een MDI-mediabox met usb-aansluiting. In het voorjaar van 2010 krijgt de Scout een nieuwe 2.0 TDI commonrail dieselmotor met dezelfde specificaties als de ‘oude’ pompverstuiverversie (140 pk/320 Nm), een betere spreiding van het draaimoment en lagere emissies. De laatste wijziging is de komst van een zestraps DSG-versnellingsbak voor de 2.0 TDI in het najaar van 2011. In het voorjaar van 2012 verdwijnt de Scout uit het leveringsprogramma. Inmiddels staat de derde generatie Octavia in de showroom en is het wachten op de nieuwe Scout-variant.
Verkoopcijfers
In ons land is de Octavia Scout weinig verkocht. Het ontbreken van bergen en periodieke sneeuwstormen is daar ongetwijfeld debet aan, want in landen met ruigere weersomstandigheden, zoals Duitsland en Groot-Brittannië, is het model in aanmerkelijk grotere aantallen verkocht. Van het Nederlandse Scout-aanbod begon een groot deel het leven als zakelijke auto, wat meteen het grote aandeel dieselmotoren verklaart.
Dat is geen nadeel, want de TDI-motoren leveren veel trekkracht bij lage toerentallen en beperken het meerverbruik van het hogere gewicht en de vierwielaandrijving. Naast vergelijkbare modellen van Audi, Subaru en Volvo scoort de Scout bonuspunten met zijn gunstige gewicht en zuinige motoren. Of het avontuurlijke uiterlijk zijn meerprijs ten opzichte van de 4×4 waard is, blijft ook tweedehands een persoonlijke afweging. De boswachtersoutfit past de Octavia goed en met zijn solide afwerking, prima rijeigenschappen en sympathieke uitstraling is het een auto die precies doet wat je van hem verwacht – een echte Skoda kortom.
Motor
Controlepunten bij de direct ingespoten FSI- en TSI-motoren zijn vervuilde inlaatkanalen, haperende hogedrukpompen en eventuele nokkenaskettingslijtage (TSI). Problemen die voorkomen bij Octavia met de 2.0 TDI zijn turboslijtage (150.000-200.000 km), defecte piëzo-injectoren en dichtgeslibde roetfilters.
Transmissie/onderstel
Rammelende bijgeluiden kunnen verwijzen naar een versleten tweemassavliegwiel (TDI). DSG-bakken in de Skoda Octavia zijn gevoelig voor mishandeling en mogen niet kraken of haperen, want revisie is duur. Regelmatig olieverversen verlengt de levensduur van de DSG-transmissie en de Haldex-koppeling. Besparen op verse olie kan de levensduur bekorten en eindigen met kostbare reparaties, dus controleer of de verversingen op tijd zijn uitgevoerd.
Interieur/exterieur
Het interieur van de Skoda Octavia is opgetrokken uit goudeerlijke en slijtvaste materialen. De kans op offroad-beschadigingen aan de carrosserie is klein, maar nooit volledig uit te sluiten, dus controleer de bodemplaat en dorpels op mogelijke butsen en deuken. De kunststof aanbouwdelen zijn robuust maar vatbaar voor schrammen en krassen. Onder de blanke lak van de standaard af-fabriek gemonteerde lichtmetalen wielen kunnen vochtplekken ontstaan.
Tijdlijn Skoda Octavia Scout
2006 – introductie Octavia Scout
2009 – facelift
2010 – 2.0 TDI CR
2011 – 2.0 TDI DSG
2012 – Octavia Scout vervalt, introductie Octavia III
Onderdeelprijzen
Remschijven voor, per set € 166,98
Remblokken voor, per set € 94,26
Distributieset inclusief waterpomp, € 265,59
Koppeling compleet, € 446,49
Tweemassavliegwiel, € 611,05
Continental SportContact5, 225/50 R17, vanaf € 164,30
Prijzen zijn inclusief btw en exclusief montage en gelden voor een 2.0 TDI uit 2008.
Onderhoudskosten
Kleine onderhoudsbeurt vanaf € 250,–
Grote onderhoudsbeurt € 275,–
Het onderhoudsinterval is 30.000 kilometer/2 jaar of volgens service-indicator.
Kopen
+ avontuurlijke uitstraling
+ comfortabel onderstel
+ hoge(re) zitpositie
+ fijne turbomotoren
Niet kopen
– niks voor statuszoekers
Denk ook eens aan een…
Subaru Outback (2004-2009)
Subaru’s hoogpotige offroadstationwagen heeft een bijna onkreukbaar kwaliteitsimago. Keuze uit vier- en zescilinder boxermotoren en een viercilinder boxerdiesel vanaf 2008. Ondanks stevige nieuwprijzen te koop voor vriendelijke bedragen. 7000-24.000 euro
Nissan X-Trail (2001-2009)
Hoekige en nuchtere midi-SUV met handzame afmetingen, hoge zitpositie en goede bouwkwaliteit. Keuze uit benzine- en dieselmotoren en 2WD/4WD, capabel op asfalt en modder, grondige facelift in 2007. 4000-18.000 euro
Lees ook:
Ook interessant
-
Met de ideale ijskrabber zijn jouw autoruiten binnen minuten ijsvrij
-
Wat is de juiste bandenspanning en hoe meet je die?
-
Koopwijzer: Mitsubishi Eclipse Cross – prijzen, problemen en uitvoeringen
-
Is richting aangeven vóór je een rotonde oprijdt verplicht?
-
Zoveel kost de iconische paraplu van Rolls-Royce
-
Aquaplaning: Wat is het en hoe kan je het voorkomen?
-
Is wachten met ritsen tot einde invoegstrook correct of asociaal?
-
Oei, zie hier waarom je niet te snel door diep water moet rijden
-
Covermodel: Austin Montego – meer konden ze er niet van maken
-
Win een gratis Autovisie Jaarboek 2025!
-
Waarom je niet met een slippende koppeling moet rijden
-
Covermodel: Peugeot 404 heeft onverwoestbare status eerlijk verdiend