Koopwijzer: occasion Skoda Roomster (2006-2015)
De Skoda Roomster is een visueel prikkelend en praktisch MPV-alternatief. Waar moet je op letten als je een occasion koopt?
Ruim tien jaar geleden zijn MPV’s wat tegenwoordig crossovers en SUV’s zijn: commercieel succesvolle modellen die de kassa van autofabrikanten stevig laten rinkelen. Skoda bedient het marktsegment vanaf 2006 met de verfrissende Roomster, een vijfzitter met de rijeigenschappen van een personenauto, de gebruiksmogelijkheden van een MPV en de bagageruimte van een kleine bestelauto.
Carrosserie
De productieversie van de Skoda Roomster wijkt sterk af van het asymmetrische shooting-brake-achtige studiemodel uit 2003. Volgens de ontwerper stonden een vliegtuigcockpit (voorkant) en een huiskamer (achterkant) model voor de MPV, die meer lijkt op een Boeing Dreamliner dan op een Boeing 777. Wie verder kijkt, ontdekt details zoals extra laag doorlopende achterste zijruiten, achterportiergrepen in de C-stijlen, een hoge achterklep met een laag scharnierpunt en een groot optioneel panoramadak. Met een lengte van 4,2 meter is hij vrijwel even lang als de Fabia Combi. De wielbasis van 2,6 meter overtreft de Octavia Combi. In 2007 verschijnt de Scout met kunststof aanbouwdelen. De facelift van 2010 brengt onder meer een opgefrist front met een gewijzigde voorbumper met bredere mistlampen.
Interieur
Het logisch ingedeelde dashboard omvat een analoog instrumentarium, klimaatbediening onder handbereik en een middenconsole met ruimte voor Skoda-variaties op dezelfde audio- en navigatiesystemen die in andere VAG-modellen worden toegepast. Natuurlijk koop je de Roomster met name voor wat zich achter de B-stijlen bevindt. De driedelige VarioFlex-achterbank staat hoger dan de voorstoelen, zodat kinderen maximaal uitzicht hebben door de voorruit en de kathedraalachtige zijruiten. De achterbank kan verschillende kunstjes en is in delen verschuifbaar, verstelbaar en uitneembaar. Aan opbergvakken, -bakken en -lades ontbreekt het evenmin. Het dashboard en het infotainmentaanbod krijgen een upgrade met de facelift van 2010. Buiten de gebruikssporen die je mag verwachten van een gezinsauto met verhuisautokwaliteiten laat het interieur weleens een rammeltje of kraakje horen. De afwerking en bouwkwaliteit zijn het best vanaf de facelift.
Motor
De Roomster is leverbaar met drie- en viercilinder motoren. Het benzinepalet bestaat aanvankelijk uit een driecilinder 1.2 HTP (65-69 pk), een 1.4 16V (86 pk) en een 1.6 16V (105 pk). Dieselmotoren zijn een driecilinder 1.4 TDI (70-80 pk) en een 1.9 TDI (105 pk) die beide volgens het pompverstuiverprincipe werken. De facelift van 2010 brengt een herziening van het motoraanbod. De 1.2 HTP (69 pk) krijgt gezelschap van een 1.2 TSI turbomotor (86-105 pk) en twee commonrail diesels, een 1.2 TDI driecilinder (75 pk) en een 1.6 TDI viercilinder (90-105 pk). Aandachtspunten bij de 1.2 TSI zijn rammelende distributiekettingen en haperende bobines en wastegates. Olieverbruik kan voorkomen bij de driecilinder 1.2 HTP. Pas bij de commonrail-diesels op voor EGR-vervuiling en de aanwezigheid van de welbekende sjoemelsoftware.
Transmissie
De Roomster heeft voorwielaandrijving; ook de Scout. De benzine- en dieselmotoren zijn standaard verbonden met een handgeschakelde vijfversnellingsbak. De 1.6 16V is tegen meerprijs leverbaar met een zestraps Tiptronic-koppelomvormerautomaat. Vanaf de facelift is de 1.2 TSI verkocht met een zeventraps DSG-transmissie met dubbele koppeling. Controleer bij de DSG-automaat of de schakelovergangen soepel en kraakvrij verlopen en of de olie volgens interval is ververst. Ook de Tiptronic-automaat blijft langer gezond met regelmatig een rondje verse ATF-olie.
Wielophanging
Het platform is opgebouwd uit componenten van de Fabia/Polo en de Octavia/Golf. De voorwielophanging is onafhankelijk en de achterwielophanging is semi-onafhankelijk. In vergelijking met traditionele MPV’s en tot dat soort verbouwde bestelauto’s rijdt de Skoda duidelijk verfijnder, met een gezinsvriendelijke comfortabele onderstelafstemming. De Scout staat 43 mm hoger op zijn veerpoten. Door het hogere zwaartepunt en de langere veerwegen stuurt deze uitvoering minder strak dan zijn meer straatgebonden broer. Zaken om bij een gebruikt exemplaar op te letten zijn versleten ashoezen en slijtage aan de aandrijfassen, met name bij de koppelsterke diesels.
Welke moet ik hebben?
De instapmotoren van de Roomster kan je beter overslaan, tenzij het vervoeren van passagiers of bagage niet op de planning staat. De 1.4 16V en 1.6 16V leveren keurige prestaties en datzelfde geldt voor de koppelsterkere maar onderhoudsgevoeligere 1.2 TSI. De 1.9 en 1.6 TDI zijn de beste keuze als je verre bestemmingen met volle bepakking stressvrij wilt bereiken. Uitrustingsniveaus beginnen bij de Active (wieldoppen, stof, elektrische ramen voor), maar het is aantrekkelijker om te kiezen voor de Ambition (mistlampen, boordcomputer, cruise control, airco, radio) of de Elegance (15-inch lmv, Sunset, Climatronic, MaxiDot, leren stuur/pook). Het Dynamic-pakket brengt sportstoelen en een sportstuur en er zijn talloze scherp geprijsde en compleet uitgevoerde zakelijke en actiemodellen zoals de Greentech, Go, Tour, Fresh en Drive.
Moet dit hem worden?
De Skoda-MPV is een voorbeeld van vorm volgt functie. Het is een ruime reisauto voor gezinnen, met een wijds uitzicht vanaf de tribunezit-achterbank en een riante bagageruimte. Het VarioFlex-systeem laat de keuze tussen extra zitruimte en extra laadvermogen en met uitgenomen achterbank steekt de bagageruimte bedrijfswagenachtige modellen als de Berlingo/Partner/Kangoo naar de kroon. De afwijkende vormgeving kan een reden zijn om de Roomster te laten staan of om er juist voor te vallen. Als je voor deze opvallende MPV gaat, krijg je zelfs voor een Skoda heel veel occasion voor een bescheiden prijs.
TIJDLIJN
2003 – Skoda Roomster studiemodel
2006 – introductie Skoda Roomster (5J)
2007 – Roomster Scout
2010 – facelift
2015 – einde productie
KOPEN
+ Praktisch, ruim en licht interieur
+ Goede rijeigenschappen
+ Gedurfde vormgeving
NIET KOPEN
– Smaakgevoelige vormgeving
– Zwakke instapmotoren
Denk ook eens aan een…
Volkswagen Caddy Combi (2003-2020)
De Caddy Combi is langer, ruimer en meer een bedrijfsauto dan de Skoda. Saillant detail: de Roomster II, die nooit in productie ging, was gebaseerd op de Caddy Combi van 2015. 2500-35.000 euro
Citroën C3 Picasso (2009-2017)
De C3 Picasso is praktisch vanbinnen en hip vanbuiten. Onder de individualistische styling is het een slimme, ruime en comfortabele MPV. 3500-18.000 euro