Koopwijzer: Occasion Subaru XV (2016-2018)
De Subaru XV is een volwaardige Subaru in een compact crossover-jasje. Waar moet je op letten als je er een gaat kopen?
Van de vierwielaangedreven Mini Jumbo en Justy tot de Impreza, ook handzame auto’s met vierwielaandrijving zijn sinds jaar en dag een Subaru-specialiteit. Met de Crosstrek/XV presenteert het merk in 2011 zijn eerste compacte hatchback crossover. Dankzij boxermotoren, standaard AWD en kwaliteit boven onnodige frivoliteit is de nieuwkomer een onvervalste Subaru.
Exterieur
Eén jaar na de Impreza XV – een Impreza met offroadappendages – presenteert Subaru de nieuwe Crosstrek/XV. De vormgeving is duidelijk geïnspireerd op de Impreza, zo bewijzen de kloeke zespuntsgrille, assertieve ‘haviksoog-koplampen’ en aflopende hatchback daklijn. Kunststof spatbordverbreders, dorpelbeschermers, dakrails en een hoge instap maken het crossoverplaatje compleet. De vijfdeurs Subaru lijkt kleiner dan hij is: met zijn lengte van 4,45 meter en breedte van 1,78 meter zijn de buitenmaten vrijwel identiek aan de allereerste Forester. In tegenstelling tot ‘wil-wel-maar-kan-niet’-crossovers bewijst de bodemvrijheid van 220 mm dat de XV zich niet laat intimideren door ruwer terrein. Het faceliftmodel (2015) is herkenbaar aan een aantal optische retouches, waaronder l-vormige chroomlijsten onder in de voorbumper. De fabrieksoptielijst is bescheiden, met xenonverlichting en een open dak als belangrijkste wapenfeiten.
Interieur
Het interieur is opgetrokken uit degelijke maar minder aaibare kunststoffen. Het logisch ingedeelde dashboard heeft een analoog instrumentarium met daarnaast een multifunctioneel display voor de boordcomputer en daaronder een dubbel-din radio/cd-speler of een navigatiesysteem met touchscreen. Opties zijn keyless entry, parkeersensoren, een parkeercamera, leer, elektrische stoelverstelling en een audiosysteem met zes luidsprekers. Draadloze en bekabelde connectiviteit is er in de vorm van bluetooth (bellen/audio streaming) en een aux-/usb-ingang. Technische en optische facelifts in 2014 en 2015 brengen verbeterde geluiddemping, nieuwe hoogglans sierdelen, opgewaardeerde veiligheidssystemen, een nieuw instrumentarium met blauwe verlichting en nieuw geïntegreerd Subaru Starlink-infotainment met 7-inch touchscreen.
Motor
De XV heeft altijd een viercilinder boxermotor. Ondanks de ruime ervaring van het merk met turbotechniek krijgt Nederland alleen atmosferische benzinemotoren: de 1.6i (114 pk/150 Nm) en de 2.0i (150 pk/196 Nm). Beide motoren zijn voorzien van een start-/stopsysteem. Een derde motoroptie is de technisch interessante, maar hier slechts spaarzaam verkochte 2.0D boxerdieselmotor (147 pk/350 Nm) met commonrail-inspuiting, turbolader en roetfilter. De XV Hybrid (2013) met 2.0-boxermotor en elektromotor gaat aan de Nederlandse markt voorbij. De atmosferische boxermotoren zijn duurzaam en degelijk en uitgerust met een onderhoudsvrije distributieketting. De boxerdiesel heeft geen feilloze reputatie – in het algemeen geldt hier de wijsheid ‘hoe nieuwer, hoe beter’.
Transmissie
Subaru monteert een handgeschakelde vijfversnellingsbak (1.6i) of een handgeschakelde zesbak (2.0i/2.0D). Tegen meerprijs zijn de benzinemotoren leverbaar met een traploze Lineartronic cvt-automaat. Uiteraard is Subaru’s symmetrische vierwielaandrijving present. Handgeschakelde uitvoeringen hebben een systeem met een middelste differentieel met een viscokoppeling dat de aandrijfkracht standaard 50:50 tussen de voor- en achteras verdeelt. Bij gripverlies gaat maximaal 80% van de aandrijfkracht naar de voor- of achteras. De handgeschakelde 1.6i heeft hoge en lage gearing (Dual-range). Uitvoeringen met cvt hebben een AWD-systeem met een meervoudige elektronisch aangestuurde natteplaatkoppeling met standaard een 60:40 aandrijfkrachtverdeling. Samen met Subaru’s Vehicle Dynamics Control System (esp) zorgt het AWD-systeem voor stabiele en veilige rijeigenschappen. De aandrijflijn staat als zeer betrouwbaar te boek – serieuze problemen komen niet of nauwelijks voor.
Wielophanging
Standaard symmetrische vierwielaandrijving zorgt voor extra tractie en grip. Het onderstel zorgt voor bijpassende veilige rijeigenschappen met een dynamische inslag. Analoog aan de Impreza, waarop de XV is gebaseerd, heeft de crossover rondom een onafhankelijke wielophanging en elektrische stuurbekrachtiging. 17-inch lichtmetalen wielen zijn standaard. De ‘jeugdige’ onderstelafstemming kan onder sommige omstandigheden wat stoterig aanvoelen. De bandenkeuze heeft hier ook invloed op. Het faceliftmodel heeft een aangepaste, meer op comfort toegespitste onderstelkarakteristiek.
Welke moet ik hebben?
Voor rustige rijders is de 1.6i een adequate motorisering. Stel je hogere eisen aan acceleratievermogen en trekkracht dan ligt de keuze voor de 2.0i voor de hand. Op transmissiegebied zijn sportieve rijders het best bediend met de handbak. Tref je regelmatig steile hellingen of modderig terrein op je route, dan is de handgeschakelde 1.6i met Dual-range een interessante optie. Ondanks voorgeprogrammeerde sequentiële ‘versnellingen’ en stuurbediening past de cvt-automaat het best bij een ontspannen rijstijl. De XV is standaard behoorlijk compleet met standaard AWD, 17-inch lichtmetaal, stoffen bekleding, zeven airbags en automatische airconditioning. Aanvullend zijn de pakketten Luxury (bluetooth, camera), Luxury Plus (xenon, navigatie) en Executive (leer, open dak, keyless) leverbaar.
Moet dit hem worden?
Door stevige nieuwprijzen, smaakgevoelige styling en voor veel kopers overbodige AWD is de Subaru XV in Nederland in kleine aantallen verkocht. Ook in dat opzicht is het een echte Subaru: een auto die buiten een trouwe klantenkring slechts beperkte bekendheid geniet. Met zijn vierwielaandrijving is de XV veel meer dan de doorsnee modieus verpakte middenklasser op stelten. Het is een auto die zijn terreinuitstraling volledig waarmaakt met serieuze AWD-techniek en die zich op en naast het asfalt niet snel uit het veld laat slaan. Ben je een verstokte Subaru Forester- of Legacy-rijder en zoek je vertrouwde rijeigenschappen met kleinere afmetingen, zoek je naar een stabiele caravantrekker met handzame afmetingen of gewoon naar een crossover met een geringe kans op mankementen, dan is de XV een interessant antwoord.
Tijdlijn
2010 – introductie Subaru Impreza XV
2011 – introductie Subaru Crosstrek/XV
voorjaar 2014 – technische update
najaar 2015 – facelift
2017 – introductie nieuwe Subaru Crosstrek/XV
Onderdelenprijzen
Remblokken voor, per set € 82,83
Remschijven voor, per set € 160,93
Waterpomp, € 98,73
Lambdasonde linksvoor, per stuk € 188,21
Bridgestone Turanza T001, 225/55 R17, per stuk € 114,50
Prijzen gelden voor een Subaru XV 2.0i van 2014 en zijn inclusief btw en exclusief montage.
Onderhoudskosten
Kleine onderhoudsbeurt € 150 ,–
Grote onderhoudsbeurt € 250,–
Het onderhoudsinterval is 1 jaar/15.000 km.
Kopen
+ Veilige rijeigenschappen
+ Standaard AWD
+ Oerdegelijk
+ Karaktervol
Niet kopen
– Geen koopje
– Stevig onderstel (tot facelift)
Denk ook eens aan…
Skoda Yeti (2009-2017)
De Skoda Yeti is een SUV/MPV-kruising met ruime keuze uit motoren en transmissies, een ruim VarioFlex-interieur, goede rijeigenschappen en voor- of vierwielaandrijving. 5000-25.000 euro.
Toyota RAV4 (2012-2018)
Voor- of vierwielaandrijving, benzine, hybride of diesel, avontuurlijke looks en de betrouwbaarheid die je van Toyota verwacht: de RAV4 is een allemansvriend en een slimme occasionkoop. 18.000-40.000 euro.
Lees ook:
Ook interessant
-
Met de ideale ijskrabber zijn jouw autoruiten binnen minuten ijsvrij
-
Wat is de juiste bandenspanning en hoe meet je die?
-
Koopwijzer: Mitsubishi Eclipse Cross – prijzen, problemen en uitvoeringen
-
Is richting aangeven vóór je een rotonde oprijdt verplicht?
-
Zoveel kost de iconische paraplu van Rolls-Royce
-
Aquaplaning: Wat is het en hoe kan je het voorkomen?
-
Is wachten met ritsen tot einde invoegstrook correct of asociaal?
-
Oei, zie hier waarom je niet te snel door diep water moet rijden
-
Covermodel: Austin Montego – meer konden ze er niet van maken
-
Win een gratis Autovisie Jaarboek 2025!
-
Waarom je niet met een slippende koppeling moet rijden
-
Covermodel: Peugeot 404 heeft onverwoestbare status eerlijk verdiend