Koopwijzer: occasion Suzuki Swift (2010-2017)
De Suzuki Swift is een dynamische en degelijke droomoccasion. Maar waar moet je op letten bij de aankoop van een exemplaar?
‘Onopvallend goed’ is een treffende omschrijving voor de meeste auto’s die Suzuki produceert. Ook de Swift uit de bouwperiode 2010-2017 valt positief op door zijn grote betrouwbaarheid en voegt daar een gezonde hoeveelheid rijplezier aan toe.
Carrosserie
Op het eerste gezicht lijkt de nieuwe Swift (modelcode FZ/NZ) een exacte kopie van de vorige generatie. Toch is het wel degelijk een nieuwe auto. Opvallende elementen aan het franjevrije ontwerp zijn (nu wel heel erg) grote koplampen, zwarte raamstijlen die het dak visueel laten zweven en forse achterlichten die de rondingen van de achterspatborden volgen. De vertrouwde vormgeving verhult vakkundig de toegenomen buitenmaten, want de Swift is een slagje groter dan voorheen. Er is opnieuw keuze uit een driedeurs en een vijfdeurs hatchback. De Swift Sport onderscheidt zich uiterlijk met een bodykit, een grotere dakspoiler, projectorkoplampen en twee grote ronde uitlaatpijpen. Het faceliftmodel, geïntroduceerd in de zomer van 2014, heeft opvallende led-dagrijverlichting onderin de voorbumper, een nieuwe grille en nieuwe achterlichten.
Interieur
Ook het interieur is een voorzetting van de lijn die met het vorige model is ingezet. Het dashboard heeft een logische opzet met een duidelijk afleesbaar analoog instrumentarium, elegant geïntegreerd infotainment en overzichtelijke bediening voor verwarming en ventilatie. Het driespaaks stuur zorgt voor een sportief accent. Verder is het kleurschema geïnspireerd op de lievelingstint van Bruce Waynes alter ego: alles is zwart (of heel donkergrijs). Samen met de kleine bagageruimte en de keuze voor degelijke, maar harde kunststoffen vormt dit de creditzijde van de balans. Het Sport-interieur is opgefleurd met een sportstuur, rode kleuraccenten en sportpedalen. De standaarduitrusting is compleet en alle gangbare extra’s zijn leverbaar, tot stoelverwarming, keyless entry en automatische airco aan toe. Een kleine kritische noot betreft het infotainmentaanbod: voor navigatie en uitgebreide smartphone-integratie ben je aangewezen op een aftermarket-oplossing.
Motor
‘Motorgamma’ klinkt tamelijk pretentieus voor een aanbod dat aanvankelijk slechts één indirect ingespoten 1.2 VVT viercilinder benzinemotor (94 pk) omvat. In 2011 voegt Suzuki een toerengretige atmosferische 1.6-benzinemotor (136 pk) toe, die is voorbehouden aan de Swift Sport. Vanaf 2014 staat een nieuwe 1.2 DualJet-benzinemotor (90 pk) met directe inspuiting in de prijslijst. Ook nieuw is de 1.3 DDiS dieselmotor (75 pk), een JTD-viercilinder die slechts kort in de prijslijst staat. De atmosferische benzinemotoren moeten toeren maken om hun vermogen en draaimoment te leveren. Dankzij de soepele motorloop is dat geen straf, en de techniek is degelijk, betrouwbaar en behoorlijk zuinig. Een tikkend bijgeluid uit de cilinderkop bij de 1.6 Sport betekent meestal dat de klepspeling moet worden afgesteld.
Transmissie
Suzuki levert drie verschillende transmissies: een handgeschakelde vijf- of zesversnellingsbak en een viertraps automaat. AllGrip-vierwielaandrijving is beschikbaar vanaf 2014. De handgeschakelde versnellingsbakken dienen soepel en nauwkeurig te schakelen. Haperende of hakerige schakelovergangen komen weleens voor, en dan vooral bij de Sport: sommige bestuurders schakelen sneller dan de synchromeshringen kunnen bijbenen, met versnelde slijtage als logisch resultaat. Regelmatige oliewissels verlengen de levensduur van de transmissie. Als de koppeling trillend aangrijpt, is dat meestal een teken dat de uiterste houdbaarheidsdatum van het frictiemateriaal in zicht komt.
Wielophanging
Net als bij het uitgaande model bestaat de wielophanging uit een onafhankelijke McPherson-voorwielophanging en een semi-onafhankelijke torsie-achteras. De afstemming is sportief-stevig zonder dat het oncomfortabel wordt. Ook het stuggere sportonderstel van de Sport behoudt voldoende souplesse voor dagelijks gebruik. De elektrische stuurbekrachtiging is directer en alerter dan voorheen. Als totaalpakket voelt de Swift bij elke snelheid volwassener aan, zonder dat het rijplezier daar onder lijdt. Door de jaren heen heeft Suzuki een klein aantal auto’s teruggeroepen vanwege mogelijke mankementen aan de stuurkolom, de bouten van de achterwielophanging en de remklauwen van de achteras. Controleren welke auto’s onder de recalls vallen, kan via www.suzuki.nl.
Welke moet ik hebben?
De 1.2-viercilinders kwijten zich prima van hun taak en zijn degelijk en zuinig. De Swift Sport is een interessante keuze voor liefhebbers van hoogtoerige atmosferische motoren: net als de Mazda MX-5 is het een auto die je koopt voor je eigen plezier, en niet om indruk te maken op anderen. Uitvoeringen heten Base (elektrische ramen voor, stuurbekrachtiging, zeven airbags, ESP), Comfort (airco, stoelverwarming), Dynamic (15-inch, mistlampen voor), Style (16-inch, verchroomde grille) en Exclusive (privacy glass, climate control, cruise control, keyless entry en start, Bluetooth). De Sport heeft 17-inch wielen, een bodykit, een dubbele uitlaat en een sportinterieur. Extra rijk uitgeruste actiemodellen zijn de Bandit, de Business Edition en jubileummodel S-Edition.
Moet dit hem worden?
Bij de occasions ontbreekt het in het B-segment niet aan breed getalenteerde auto’s. Modellen zoals de Clio, Corsa, Fiesta, Polo en 208 uit dezelfde bouwperiode als deze Swift kruipen op het gebied van (aandrijf-)techniek en uitrusting dicht tegen het C-segment aan. Dat betekent meer verfijning en meer luxe, maar ook complexere techniek, hogere reparatiekosten en voor occasionkopers een grotere kans op storingen en pech. De Suzuki Swift rijdt leuk, heeft een bovengemiddeld complete uitrusting en maakt gebruik van solide techniek. Ook de gunstige gebruikskosten zijn een pluspunt: de Swift is een occasion die je niet snel zal verrassen met dure garagerekeningen.
TIJDLIJN
2010 – introductie nieuwe Suzuki Swift (FZ/NZ)
voorjaar 2011 – Swift S-Concept
zomer 2011 – Swift Sport
2012 – Bandit
zomer 2014 – facelift, AllGrip, S-Edition
2017 – introductie nieuwe Suzuki Swift (AZ)
KOPEN
– Veel rijplezier
– Complete uitrusting
– Betrouwbaar
– Waardevast
NIET KOPEN
– Hoog motortoerental op snelweg
– Harde kunststoffen interieur
Denk ook eens aan een…
Mazda 2 (2007-2015)
De Mazda 2 combineert Japanse kwaliteit met meer stuurpret dan je op basis van de bescheiden uitstraling verwacht. 2000-16.000 euro
Honda Jazz (2008-2015)
De Honda Jazz is een kruising tussen een hatchback en een MPV. Een slim, variabel interieur, degelijke motoren en voldoende rijplezier. 3000-16.000 euro