Koopwijzer: occasion Toyota MR2 (1999-2007)
De Toyota MR2 Roadster is een mini-Boxster met messcherpe rijeigenschappen. Waar moet je op letten bij de aankoop van zo’n occasion?
Achterwielaandrijving en een middenmotoropstelling zijn onlosmakelijk verbonden met de Toyota MR2. Twee modelgeneraties lang, van 1984 tot 1999, vermaakt de coupé met targa-achtig dak zijn eigenaren met speelse rijeigenschappen voor een bescheiden prijs. De derde generatie MR2, introductie 1999, breekt met die traditie en verschijnt als roadster met softtop. Dit nieuwe model moet het succes kopiëren van auto’s als de Fiat Barchetta, Honda S2000, Mazda MX-5 en MG (T)F. Kopiëren is ook van toepassing op de vormgeving. Wie het studiemodel MR-S uit 1997 vergelijkt met de productieversie, moet concluderen dat het eindresultaat meer dan toevallige overeenkomsten vertoont met de Porsche Boxster. Vooral de koelopeningen in de achterspatborden, de vorm van zijruiten en softtop en de buisvormige voorspatborden lijken rechtstreeks overgenomen van het Duitse voorbeeld.
Functionele vormgeving
Het interieur blinkt evenmin uit door originaliteit en wordt gedomineerd door functionele vormgeving en duurzame, harde kunststoffen. De bestuurder heeft uitzicht op een driespaaks sportstuur en een driedelig instrumentencluster met centrale toerenteller. Frivoliteiten blijven beperkt tot aluminium pedalen en aluminiumkleurige accenten op de deurgrepen.
Ook de dakconstructie reflecteert het streven naar functionaliteit en kwaliteit. De softtop laat zich eenvoudig op- en neerklappen en heeft standaard een verwarmbare glazen ruit. De beschikbare bagageruimte is bescheiden en blijft beperkt tot twee opbergvakken achter de voorstoelen. Wie meer wil meenemen dan een kleine weekendtas en twee tandenborstels, moet het reservewiel thuislaten of een bagagerek op de motorkap monteren.
Geen bonuspunten
Het mag duidelijk zijn dat de Toyota MR2 geen bonuspunten krijgt voor originaliteit en bagageruimte. Dat het model toch met groot enthousiasme wordt ontvangen door pers en publiek, komt voor rekening van de uitstekende wegligging. Toyota monteert een nieuwe aluminium 1,8 liter VVT-i met vier kleppen per cilinder en variabele kleptiming. Deze 140 pk en 170 Nm leverende lichtgewicht viercilinder is verbonden met een handgeschakelde vijfversnellingsbak en kan goed overweg met de 950 kilo lichte koets.
De prestaties op papier (van 0 naar 100 km/h in 7,9 seconden en een top van 210 km/h) doen onvoldoende recht aan de rijbeleving. Het middenmotorconcept in combinatie met het standaard sperdifferentieel en de directe besturing maakt de MR2 tot een geduchte concurrent voor grotere en snellere auto’s. Dat blijkt bijvoorbeeld tijdens de Autovisie Supertest in 2001, als de Toyota een tweede plaats haalt achter de Opel Speedster en voor de Audi S6 Avant en de Renault Clio Sport 2.0 16V. ‘Een fijne en betaalbare pretmachine’, luidt het oordeel over de MR2.
Ingrijpende facelift
Tijdens zijn levenscyclus wordt Toyota’s tweepersoons roadster verschillende keren herzien. Vanaf 2000 staat de optionele Sequential Manual Transmission (SMT) in de prijslijst, een gerobotiseerde versnellingsbak met bedieningsknoppen aan het stuur. Een ingrijpende facelift volgt in het najaar van 2002. Toyota voert een aantal technische verbeteringen door (zie kader), geeft het model een nieuwe voorbumper en lichtclusters en monteert voortaan standaard een zesversnellingsbak.
De torsiestijfheid van de carrosserie wordt vergroot, schokdempers en vering krijgen een straffere afstemming en op de achteras worden grotere (16 inch) wielen met bredere banden gemonteerd (voor blijft 15 inch). Het interieur profiteert van kleine veranderingen, zoals extra chroomaccenten, gewijzigde stoelen en een nieuwe radio/cd-speler. In 2004 verdwijnt de MR2 uit het Nederlandse leveringsprogramma; de wereldwijde productie stopt in 2007.
Mazda MX-5 en Honda S2000
De rijbeleving in de MR2 Roadster houdt het midden tussen het nostalgische rijplezier van de Mazda MX-5 en de rauwe snelheidssensatie van de Honda S2000. Ook als occasion is het een vermakelijke rijdersauto die je trakteert op een forse dosis sportiviteit, zonder dat daar exorbitante (brandstof)kosten tegenover staan. Wie geen genoegen neemt met het standaardproduct, kan zich te buiten gaan aan technische aanpassingen.
Het onderstel kan gemakkelijk meer vermogen aan, zodat sommige eigenaren het sterkere motorblok (192 pk/180 Nm) uit de Corolla/Celica T-Sport laten monteren. Een andere optie is een exemplaar met de aftermarket turbokit van Toyota Team Europe (TTE) met 182 pk/255 Nm en Boxster-achtige prestaties (standaardsprint in 6,0 seconden, top 230 km/h). Ook sportluchtfilters, sportuitlaatsystemen en andere schokdempers zijn geliefde aanpassingen. Wie zich wil verdiepen in de laatste MR2, kan terecht bij verschillende clubs. Zie bijvoorbeeld www.mr2.nl en www.mr2club.nl.
Motor
De viercilinder 1.8 VVT-i heeft een onderhoudsvrije nokkenasketting. Overmatig olieverbruik is een kwaal die bij de eerste bouwjaren kan voorkomen. Controleer het oliepeil en wees alert op oliepluimen uit de uitlaat. Door het olieverbruik kunnen delen van de katalysator in het uitlaatspruitstuk loslaten en de motor beschadigen. Veel motoren zijn inmiddels vervangen of gereviseerd en vanaf de facelift (eind 2002) zijn de problemen af-fabriek gemodificeerd. Een ander kwaaltje wordt gevormd door defecte lambdasensoren, wat een onregelmatige stationairloop kan veroorzaken.
Transmissie/onderstel
De handgeschakelde vijf- en zesversnellingsbakken zijn op hun taak berekend; bij de SMT-transmissie komt weleens haperende elektronica voor. Het gemonteerde bandenmerk zegt veel over de zorg van de vorige eigenaar. Goedkope banden verpesten de wegligging en kunnen leiden tot ongewenste driftpartijen.
Interieur/exterieur
Het interieur is bijna onverslijtbaar, de enige controlepunten zijn instapslijtage (stoelwang) en uitgedroogd leer. De gebruiksvriendelijke softtop met glazen ruit is gemaakt van duurzaam materiaal. Ongelijkmatige carrosserienaden, kleurverschillen en roestblazen verraden oude schade. In koplampen en achterlichten komt condensvorming voor en de kunststof ‘glazen’ van de koplampen kunnen verkleuren en dof worden. Het lakwerk van de standaard lichtmetalen wielen is gevoelig voor oxidatie.
Tijdlijn
1997 Toyota MR-S concept +++ 1999 Toyota MR2 +++ 2002 facelift +++ 2004 einde levering Nederland +++ 2007 einde productie
Onderdeelprijzen
Remblokken voor per set € 74,30
Remschijven voor per set € 209,09
Koppeling compleet € 277,09
K&N-sportluchtfilter vanaf € 59,86
Remus-einddemper € 773,19
Dunlop SP Sport 01, 185/55 R15 vanaf € 80,80
Prijzen zijn inclusief btw en exclusief montage en gelden voor een MR2 van 2004.
Onderhoudskosten Toyota MR2
Kleine onderhoudsbeurt vanaf € 275,–
Grote onderhoudsbeurt vanaf € 175,–
Het onderhoudsinterval is 15.000 kilometer of 1 jaar
Kopen
+ vermakelijke stuurmansauto
+ goede afwerking
+ gunstig gewicht
+ gunstig brandstofverbruik
Niet kopen
– weinig bagageruimte
– relatief duur
Denk ook eens aan een…
MG TF (2001-2006)
De facelift van de MG F brengt een agressiever uiterlijk, een nieuw onderstel en een sfeervol interieur. Ondanks middenmotor en achterwielaandrijving minder scherp dan de MR2; ook de bouwkwaliteit blijft achter. 4000-15.000 euro
BMW Z3 ROADSTER (1996-2003)
Het karakter van BMW’s betaalbare softtop varieert met de gekozen motorisering. De viercilinders volstaan voor rustig rondtoeren, de zescilinders geven maximaal rijplezier in voor- en zijwaartse richting. 3000-15.000 euro
Lees ook:
Ook interessant
-
Met de ideale ijskrabber zijn jouw autoruiten binnen minuten ijsvrij
-
Wat is de juiste bandenspanning en hoe meet je die?
-
Koopwijzer: Mitsubishi Eclipse Cross – prijzen, problemen en uitvoeringen
-
Is richting aangeven vóór je een rotonde oprijdt verplicht?
-
Zoveel kost de iconische paraplu van Rolls-Royce
-
Aquaplaning: Wat is het en hoe kan je het voorkomen?
-
Is wachten met ritsen tot einde invoegstrook correct of asociaal?
-
Oei, zie hier waarom je niet te snel door diep water moet rijden
-
Covermodel: Austin Montego – meer konden ze er niet van maken
-
Win een gratis Autovisie Jaarboek 2025!
-
Waarom je niet met een slippende koppeling moet rijden
-
Covermodel: Peugeot 404 heeft onverwoestbare status eerlijk verdiend