Koopwijzer: occasion Volkswagen Beetle (A5) (2011-2019)
De Volkswagen Beetle is sportiever, ruimer en aantrekkelijker dan zijn terecht onsuccesvolle voorganger. Hieronder bespreken we de aandachtspunten van een occasion.
De fin de siècle-gekte van de jaren negentig van de vorige eeuw heeft leuke en minder leuke auto’s voortgebracht. De Volkswagen New Beetle was op papier een goed idee maar de uitvoering liet ernstig te wensen over. Met de Volkswagen Beetle die in 2011 op de markt komt, zet het merk deze fout recht. Het nieuwe model oogt volwassener, rijdt sportiever en heeft meer binnenruimte. Door het prijsverschil met de Golf blijft het een relatief zeldzame verschijning. Het occasionaanbod is dan ook klein en de prijzen blijven hoog.
Carrosserie
De Volkswagen Beetle is langer, breder en lager dan de New Beetle. Daardoor oogt de driedeurs hatchback sportiever en is er meer binnenruimte. Gelukkig, want de krappe achterbank en bagageruimte waren belangrijke kritiekpunten bij het oude model. De nieuweling is evenmin geschikt als verhuisauto, maar heeft achterin voldoende zitruimte en een bagageruimte van 310 liter (905 liter met neergeklapte rugleuningen). De Beetle Cabrio (2013) heeft een softtop en een bagageruimte van 225 liter. Af-fabriek kan het uiterlijk worden verfraaid met vrolijke extra’s zoals stickers, striping en verchroomde typeplaatjes en met ‘serieuze’ zaken zoals bi-xenonverlichting en een panoramadak. Slecht nieuws voor oude hippies die hun tent hebben verruild voor een caravan: een trekhaak is niet leverbaar.
Interieur
Het interieur is een aantrekkelijke mix van klassieke stijlelementen en modern comfort. Het dashboard staat eindelijk op normale afstand van de voorruit en de bovenkanten van de deurpanelen zijn in carrosseriekleur of in contrastkleur uitgevoerd. Het instrumentarium bestaat uit drie geclusterde ronde tellers en tegen meerprijs worden drie extra metertjes bovenop het dashboard gemonteerd. Het audio- en infotainmentaanbod loopt in de pas met andere VAG-modellen met onder meer Bluetooth telefoonvoorbereiding, usb-/mp3-connectiviteit en verschillende navigatiesystemen. Uiteraard zijn ook zaken als leer, elektrische stoelverstelling en keyless entry leverbaar.
Onderstel
Onder de hippe designverpakking is de nieuwste Kever opgebouwd uit vertrouwde VAG-componenten. Het onderstel is een combinatie van onafhankelijke voorwielophanging en een semi-onafhankelijke achteras (multilink op de 2.0 TSI). Ten opzichte van de New Beetle staan de rijeigenschappen op een veel hoger niveau. Door de grotere wielbasis en spoorbreedte en de stevige demping is vlot bochtenwerk geen enkel probleem, en dat de besturing niet uitblinkt in precisie of stuurgevoel verstoort het rijplezier geenszins. Een aparte vermelding verdient het wielprogramma, want naast moderne spaakvelgen zijn nostalgische velgen met de uitstraling van stalen wielen met verchroomde wieldoppen leverbaar.
Motor
Het motorgamma bestaat uit direct ingespoten viercilinder turbomotoren. Benzinemotoren zijn de 1.2 TSI (105 pk), de 1.4 TSI (150-160 pk) en de 2.0 TSI (200-220 pk). Het dieselgamma omvat de 1.6 TDI (105 pk) en de 2.0 TDI (110-150 pk). Vanaf de introductie wordt het motoraanbod regelmatig vernieuwd en aangepast en vanaf 2012 verschijnen extra zuinige Bluemotion Technology-uitvoeringen. De aandachtspunten bij aankoop van een gebruikte Volkswagen met TSI- of TDI-techniek zijn inmiddels algemeen bekend. Bij de TSI-motoren kunnen versleten kettingspanners/distributiekettingen, overmatig olieverbruik, defecte bobines en turboslijtage voorkomen. Bij de 2.0 TDI-motoren komen eveneens versleten turboladers voor en de 1.6 TDI is gevoelig voor EGR-vervuiling.
Transmissie
Voorwielaandrijving en een handgeschakelde zesversnellingsbak zijn standaard; de 2.0 TSI heeft het elektronische XDS-sperdifferentieel van de Golf GTI. Tegen meerprijs is een DSG-automaat leverbaar met zeven versnellingen en een drogeplaatkoppeling of zes versnellingen en een natteplaatkoppeling. Beide varianten schakelen soepel en snel, maar de onderliggende techniek is minder duurzaam dan een conventionele koppelomvormerautomaat. Let bij aankoop van een auto met DSG dus scherp op slijtagesignalen zoals rammelen, kraken en trillen en controleer in het onderhoudsboekje of de transmissie-olie elke 60.000 kilometer is ververst.
Welke moet ik hebben?
Met de 1.2 TSI en 1.6 TDI basismotor is de Beetle zeer adequaat gemotoriseerd. De 1.4/2.0 TSI en 2.0 TDI zijn een stuk rapper maar als occasion zeldzaam en kostbaar. Het eenvoudigste uitrustingsniveau Trend is kaal (16 inch lichtmetaal, geen airco) zodat het beter is om uit te kijken naar een Design (mistlampen, dubbele uitlaatpijp, climatic) of topmodel Sport (17 inch lichtmetaal, sportonderstel, achterspoiler, sportstoelen, climatronic). De prijslijst heeft Mini-achtige proporties, en prijzen, en er zijn talloze opties en optiepakketten leverbaar, waaronder een R-Line sportpakket. Echt nodig is dat niet, want een 1.2 TSI Design met een paar zorgvuldig gekozen extra’s is een prima compromis tussen prijs en pret.
Moet dit hem worden?
De Volkswagen Beetle is een enorme stap vooruit ten opzichte van zijn voorganger. Hij is aantrekkelijker gestileerd, heeft betere rijeigenschappen en meer binnenruimte. Omdat hij onpraktischer en duurder is dan een Golf is het geen auto voor mensen die maximale value for money zoeken, maar dat geldt evenmin voor concurrenten zoals de Mini en de Citroën DS3. Wie bereid is om de hogere prijs voor de Beetle te betalen, krijgt daarvoor een leuke en opvallende lifestyle-auto met behoud van alle rationele voordelen van het VW-logo, zoals moderne technologie, een keurige afwerking en een gunstige restwaarde.
TIJDLIJN
2011 – Volkswagen Beetle II, Beetle R Concept
2012 – Bluemotion Technologies, TDI
2013 – Beetle Cabrio, 2.0 TSI 210
2014 – 1.4 TSI 150, 2.0 TSI 220, 2.0 TDI 150
Onderdeelprijzen
Remblokken voor, per set 72,18
Remschijven voor, per set 129,54
Koppeling compleet, 193,40
Bobine, per stuk 91,03
Continental PremiumContact 5, 215/55 R17, per stuk vanaf 136,00
Genoemde prijzen zijn inclusief btw en exclusief montage.
Onderhoudskosten
Kleine onderhoudsbeurt vanaf 125,–
Grote onderhoudsbeurt vanaf 195,–
Longlife onderhoudsbeurt vanaf 225,–
Prijzen gelden voor een Beetle 1.2 TSI van 2013. Het onderhoudsinterval is 15.000 km of 1 jaar (Longlife max. 30.000 km of 2 jaar).
Denk ook eens aan een…
CITROËN DS3 (2009-2016)
De Citroën DS3 is een eigenzinnig Mini-alternatief met een chique uitstraling en een sportief onderstel. De vormgeving is meer avantgarde dan retro, wat wel zo verfrissend is, en door de uitgebreide personalisatiemogelijkheden zijn geen twee DS3’en gelijk. 8000-24.000 EURO
MINI (2006-2013)
De Mini blijft de meest succesvolle herinterpretatie van een iconische klassieker, met dank aan het oerconcept van een wendbare kleine auto met een sportief karakter. De nieuwe Mini is duur en technisch niet foutloos, maar dat vergeef je hem graag. 5000-35.000 EURO
Lees ook:
Ook interessant
-
Koopwijzer: Mitsubishi Eclipse Cross – prijzen, problemen en uitvoeringen
-
Koopwijzer: Kia Sorento – prijzen, problemen en uitvoeringen
-
Koopwijzer: iedere generatie Volkswagen Golf – prijzen, problemen en uitvoeringen
-
Koopwijzer: Citroën C3 Aircross – prijzen, problemen en uitvoeringen
-
Koopwijzer: Jeep Cherokee – prijzen, problemen en uitvoeringen
-
Koopwijzer: Maserati Levante – prijzen, problemen en uitvoeringen
-
Koopwijzer: Opel Grandland – prijzen, problemen en uitvoeringen
-
Koopwijzer: Suzuki Swift – prijzen, problemen en uitvoeringen
-
Koopwijzer Renault Zoe: prijzen, problemen en uitvoeringen
-
Koopwijzer: Mercedes E-Klasse (W213) prijzen, problemen en uitvoeringen
-
Koopwijzer: Toyota Land Cruiser prijzen, problemen en uitvoeringen
-
Koopwijzer: Ford Mustang – prijzen, problemen en uitvoeringen