Koopwijzer: occasion Volkswagen Golf VI GTI (2009-2013)
De Volkswagen Golf VI GTI bewijst dat meer van hetzelfde helemaal niet verkeerd hoeft te zijn. Waar moet je op letten bij aanschaf van deze generatie GTI?
In het najaar van 2008 lanceert Volkswagen de zesde modelgeneratie van de populaire Golf-reeks. Hoewel de nieuweling feitelijk niet meer is dan een grondige facelift van het uitgaande model staat dat goede verkoopcijfers bepaald niet in de weg. Gesteund door het succes van de Golf V GTI voegt Volkswagen twee nieuwe versies aan het sportieve gamma toe, de GTD en de vierwielaangedreven Golf R.
Carrosserie
De zesde generatie Golf is hoekiger dan zijn voluptueuze voorganger en de bredere grille en koplampen maken het aangezicht serieuzer en strenger. Onderscheidingstekens van de GTI zijn de voorbumper met verticale mistlampen en de karakteristieke grille met rode bies. Aan de zijkant zijn subtiele dorpelverbreders gemonteerd en aan de achterkant heeft de GTI voor het eerst een links/rechts gescheiden uitlaat. De Golf R heeft een voorbumper met extra grote koelopeningen, donkere bi-xenon koplampen en een achterbumper met twee uitlaatpijpen in het midden. De GTI/GTD/R is verkocht als driedeurs en vijfdeurs hatchback, de snelste benzineversies zijn er vanaf 2012 ook als cabriolet. Pas bij aankoop vooral op voor eventuele oude aanrijdingsschade en voor omgekatte auto’s afkomstig van diefstal; dit geldt zowel voor importauto’s als voor origineel in Nederland geleverde auto’s.
Onderstel
De Golf VI GTI heeft rondom onafhankelijke wielophanging en standaard 17-inch wielen. 18- of 19-inch lichtmetaal is een optie. In standaardvorm is het niet de allerscherpste hatchback in zijn klasse, maar wel een van de meest vertrouwenwekkende. Het elektronische XDS-sperdifferentieel vermindert het onderstuur, wat bijdraagt aan een indrukwekkende combinatie van grip, snelheid en koersstabiliteit en de directe besturing werkt zeer plezierig. De Golf R heeft een extra verlaagd sportonderstel, 18-inch wielen, grotere remmen en 4Motion vierwielaandrijving waardoor het vermogen onder alle omstandigheden bruikbaar is. Dynamic Drive Control, een adaptief onderstel met drie standen, is een nieuwe fabrieksoptie op de Golf VI. Versleten wiellagers komen weleens voor en bij de R vertoont het differentieel soms kuren, dus luister tijdens een proefrit scherp naar eventuele bijgeluiden.
Interieur
Een solide afwerking, zakelijke vormgeving en opvallend goede geluiddemping kenmerken het interieur. De GTI onderscheidt zich van andere uitvoeringen met diepe sportstoelen met ruitjesbekleding, zwarte hemelbekleding, Climatronic-airconditioning en een radio/cd-speler met acht luidsprekers. De R heeft onder meer sportstoelen met vaste hoofdsteunen, aluminium pedalen en blauwe meternaalden. Leverbare fabrieksopties zijn adaptive cruise control (ACC), parkeerhulp met achteruitrijcamera, leren bekleding, diverse (zeer diefstalgevoelige) navigatiesystemen en het aanbevelenswaardige Dynaudio-audiosysteem. De werking van het aircosysteem is niet feilloos; net als bij de Golf V gaat de aircocompressor weleens stuk.
Motor
De Golf VI GTI heeft een nieuwe 2.0 TSI-motor met kettingaangedreven nokkenassen, directe inspuiting en een turbocompressor, goed voor in totaal 210 pk/280 Nm (240 km/h en 6,9 s tot 100 km/h). Topmodel R heeft een inwendig versterkte TSI-viercilinder met een lagere compressieverhouding en een grotere turbo die 270 pk/350 Nm levert (250 km/h en 5,7 s). Jubileummodel Edition 35 heeft een teruggeschroefde versie van ditzelfde blok met 235 pk/300 Nm (247 km/h en 6,6 s). De GTD heeft een common rail 2,0-liter TDI met 170 pk/350 Nm (222 km/h en 8,1 s). Potentiële aandachtspunten bij de benzinemotoren zijn overmatig olieverbruik, rammelende distributiekettingen en problemen met de hogedrukpomp van het brandstofsysteem. De turbo van de GTD kan vroegtijdig slijten en als de druk ervan wegvalt, ligt dat meestal aan de waste gate.
Transmissie
Transmissies zijn een handgeschakelde zesversnellingsbak of een DSG-transmissie met zes versnellingen en een dubbele natteplaatkoppeling. Met de populaire DSG-transmissie zijn de acceleratietijden het kortst, maar door de grotere kans op dure mankementen geven veel occasionkopers de voorkeur aan de degelijkere en prettig schakelende handbak.
Welke moet ik hebben?
De standaard GTI is de fijnste uitvoering voor allround gebruik, want alle praktische eigenschappen van een reguliere Golf blijven behouden en worden vermengd met extra snelheid en stuurpret. De GTD heeft dezelfde mix van gebruiksvriendelijkheid en snelheid en voelt door het grote draaimoment sneller aan dan de cijfers vertellen. Topmodel R is agressiever, luidruchtiger en onpraktischer. De über-GTI heeft een groter turbogat en voelt zwaarlijviger aan, maar het grotere vermogen laat zich door het 4Motion-systeem beter benutten en de prestaties liggen op sportautoniveau. Wat de uitvoering betreft kunnen de snelste Golfs prima zonder opties, want die voegen niet veel toe aan de rijbeleving. Toch geven de meeste kopers de voorkeur aan een zo compleet mogelijke uitvoering en occasions met 18-inch wielen, xenon, leer en navigatie zijn geliefd , maar ook extra duur.
Moet dit hem worden?
De Volkswagen Golf VI GTI is niet de spannendste of voordeligste aanbieding in zijn segment. De Ford Focus ST is levendiger, de Renault Mégane R.S. is scherper en een Seat Leon FR/Cupra heeft dezelfde techniek voor een gunstigere prijs. De Golf GTI pareert met zijn onverstoorbare rijeigenschappen, hoogwaardige afwerking en discrete uiterlijk en wie extra snelheid zoekt, kan uitwijken naar de Golf R. Ondanks de mechanische malheur die het model kan treffen, gaat er voor echte VW-fans niets boven het origineel. Dat heeft zijn weerslag op de vraagprijzen, want die blijven hoog, terwijl de kwaliteit van het aanbod sterk wisselt. Neem altijd rustig de tijd om een eerlijke auto met een zuivere historie te vinden, want dat verkleint de kans dat het rijplezier later door dure reparaties wordt vergald.
Tijdlijn
2008 – introductie Volkswagen Golf VI
2009 – Golf VI GTI/GTD/R
2011 – Golf GTI Edition 35
2012 – Golf Cabriolet GTI/R
Onderdeelprijzen
Remblokken voor, per set € 83,40
Remschijven voor, per set € 153,95
Wiellagerset vooras, per stuk € 69,95
Aircocompressor nieuw, vanaf € 395,55
Koppeling inclusief druklager, vanaf € 297,10
Michelin Primacy 3, 225/45 R17, per stuk vanaf € 101,00
Prijzen gelden voor een handgeschakelde Golf VI GTI van 2010 en zijn inclusief btw en exclusief montage.
Onderhoudskosten
Long life service klein vanaf € 225,–
Long life service groot vanaf € 450,–
Het onderhoudsinterval is variabel (maximaal 30.000 kilometer/2 jaar).
Kopen
+ Praktisch verpakte sportautoprestaties
+ Onverstoorbaar onderstel
+ Discreet (GTI/GTD)
+ Hoogwaardige afwerking
Niet kopen
– Duur in aanschaf
– Kans op dure reparaties
– Diefstalgevoelig
Denk ook eens aan een…
Ford Focus ST (2012-2015)
De Ford Focus ST is een geslaagde allrounder dankzij sportieve turbomotoren, levendige rijeigenschappen en veel praktisch gebruiksgemak. Het opvallende spoilerpakket is niet ieders smaak, maar de uitrusting is compleet en de prijsstelling is aantrekkelijk. 25.000-36.000 euro
Renault Mégane III R.S. (2009-2016)
De RenaultSport Mégane is een opwindende stuurmansauto, zeker in combinatie met het messcherpe Cup-onderstel. Een praktische vijfdeurs versie ontbreekt, maar de 2,0 liter turbomotor is duurzaam en de R.S biedt erg veel rijplezier voor relatief weinig geld. 18.000-48.000 euro
Lees ook:
Ook interessant
-
Mag je tijdens inhaalactie harder rijden dan maximumsnelheid?
-
Met de ideale ijskrabber zijn jouw autoruiten binnen minuten ijsvrij
-
Wat is de juiste bandenspanning en hoe meet je die?
-
Koopwijzer: Mitsubishi Eclipse Cross – prijzen, problemen en uitvoeringen
-
Is richting aangeven vóór je een rotonde oprijdt verplicht?
-
Zoveel kost de iconische paraplu van Rolls-Royce
-
Aquaplaning: Wat is het en hoe kan je het voorkomen?
-
Is wachten met ritsen tot einde invoegstrook correct of asociaal?
-
Oei, zie hier waarom je niet te snel door diep water moet rijden
-
Covermodel: Austin Montego – meer konden ze er niet van maken
-
Win een gratis Autovisie Jaarboek 2025!
-
Waarom je niet met een slippende koppeling moet rijden