Autovisie
Autovisie Koopwijzer 10 apr 2022
Leestijd: 5 minuten

Koopwijzer: occasion Opel GT (2007-2009)

De Opel GT heeft scherpe lijnen, scherpe prestaties en een zachtaardig karakter. Maar waar moet je op letten als je een tweedehands exemplaar wilt kopen?

Betaalbare roadsters van volumemerken zijn niet altijd een lang en gelukkig leven beschoren. Na de matige verkoopresultaten van de Opel Speedster, die nauwe banden had met de Lotus Elise, waagt General Motors in 2007 een nieuwe poging met de Opel GT. De wortels van het model liggen in de Verenigde Staten waar hij deel uitmaakt van het kwartet Saturn Sky/Pontiac Solstice/Opel GT/Daewoo G2X, die op hun beurt schatplichtig zijn aan het Vauxhall VX Lighting studiemodel van 2003.

Net als zijn naamgenoot uit de jaren zestig vertoont de Opel GT duidelijke overeenkomsten met de Chevrolet Corvette. De tweezits roadster heeft een lange, brede neus, scherpe lijnen, een ‘double bubble’ kofferdeksel en een handbediende softtop. Het model staat op het Kappa-platform van General Motors en heeft rondom onafhankelijke wielophanging en achterwielaandrijving. De afmetingen zijn vrijwel gelijk aan de Mazda MX-5 waarmee de tweezitter op de thuismarkt moet concurreren; de productie vindt plaats in de GM-fabriek in Wilmington, USA.

Knus interieur

Zoals dat hoort in een echte roadster heeft de Opel GT een knus interieur. Het is aangekleed met comfortabele kuipstoelen, een dashboard van hard kunststof en een brede middenconsole met een korte versnellingspook. Middelgrote bestuurders vinden eenvoudig een goede zitpositie, met de kanttekening dat stuur en stoel slechts beperkt verstelbaar zijn; voor lange bestuurders is het passen en meten geblazen. Hoewel de toegepaste kunststoffen en afwerking niet van Insignia-niveau zijn, is de algemene kwaliteitsindruk van het interieur gewoon keurig. De enige grote tekortkoming is het totale gebrek aan bergruimte. De opbergmogelijkheden in het interieur zijn beperkt tot een handschoenenvak, een opbergvakje tussen de stoelen en twee asbakjes, terwijl de bagageruimte slechts 66-157 liter meet. Met geopende kap is de bagageruimte nagenoeg verwaarloosbaar, in gesloten toestand passen een paar bescheiden weekendtassen onder het deksel.

Twin-scroll

Tegenover de eenvoudige afwerking en beperkte praktische gebruiksmogelijkheden stelt de Opel GT een uit de kluiten gewassen motorisering. Hij heeft een in lengterichting geplaatste 2,0-liter Ecotec viercilinder met directe inspuiting, verstelbare in- en uitlaatnokkenas en twin-scroll turbolader en zoals de specificaties verraden, zijn de prestaties dik in orde. In standaardvorm levert de viercilinder 264 pk en een indrukwekkende 353 Nm tussen 2.500-5.000 krukasomwentelingen, goed voor een standaardacceleratie in 5,7 seconden en een topsnelheid van 229 km/h.

Een handgeschakelde vijfversnellingsbak is standaard. Ondanks de uitstraling en technische specificaties is de GT geen rauwe roadster. Zoals de naam aangeeft, combineert hij de prestaties van een serieuze sportauto met het karakter van een Gran Turismo. De soepele turbomotor leent zich uitstekend voor rustig toeren terwijl overstuur altijd binnen de mogelijkheden ligt. Het standaard ESP kent verschillende niveaus van waakzaamheid en heeft een competition mode die binnen veilige toleranties een gezonde portie laterale g-krachten toestaat.

Prijsstelling

Een ander sterk punt van de Opel GT is de prijsstelling. Bij de introductie in 2007 ligt de vanafprijs rond 40.000 euro inclusief standaardvoorzieningen zoals airco en 18 inch lichtmetaal. Het Premium-pakket met leer en radio/cd-/mp3-speler met stuurbediening doet daar pakweg twee mille extra bovenop. Hoewel de nieuwprijzen dichtbij de Mazda MX-5 (NC) en Honda S2000 liggen, zijn de prestaties vergelijkbaar met de Nissan 350Z en potige versies van Audi TT, BMW Z4 en Mercedes-Benz SLK. Desondanks is het model geen lang leven beschoren. Dat komt niet door zijn kwaliteiten maar vooral door de moeizame periode die General Motors doormaakt. Wanneer het concern in 2009 de merken Pontiac en Saturn schrapt vanwege de crisis op de thuismarkt, betekent dat automatisch het einde voor de Opel GT.

Kleine verkoopaantallen

Tussen 2007 en 2009 is de Opel GT in Nederland in aardige aantallen verkocht. Als occasion is het geen voor de hand liggende keuze, wat vooral komt door de ‘onbekend maakt onbemind’-doctrine. De kleine verkoopaantallen brengen automatisch enige mate van exclusiviteit met zich mee, maar ook van zichzelf is de GT een auto die moeiteloos de aandacht trekt, vooral in spetterende lakkleuren zoals geel of rood. Eigenaren zijn vrijwel zonder uitzondering enthousiast over de prestaties, de rijeigenschappen en de betrouwbaarheid en degelijkheid. Ook de occasionvraagprijzen zijn reden tot vreugde, want een GT van 2007 met nauwelijks een ton op de teller is bereikbaar vanaf 15 mille terwijl een exemplaar van 2008 met 20.000 kilometer in beeld komt vanaf 20 mille. Zoek je een opvallende roadster met flitsende prestaties en een vriendelijk karakter dan mag de Opel GT niet op de shortlist ontbreken.

Motor

De viercilinder turbomotor is degelijk en heeft een onderhoudsvrije distributieketting. Een kwaaltje dat weleens de kop opsteekt is een lekkende waterpomp, herkenbaar aan koelvloeistoflekkage. Motorische problemen komen eigenlijk alleen voor bij extreme tuning; intensief gebruik van het extra vermogen kan eindigen in turbo- en motorschade. Met gewijzigde software is 300 pk/450 Nm haalbaar, met een andere turbo en uitlaatsysteem is meer winst te behalen. Een sportuitlaatsysteem vergroot bovendien de snelheidsbeleving; het standaardsysteem klinkt nogal braaf.

Transmissie/onderstel

De handgeschakelde vijfversnellingsbak is bestand tegen sportief gebruik maar alles kan kapot en (te) snel schakelen vergroot de kans op slijtage, herkenbaar aan hakende synchromeshringen. Controleer de schokdempers op lekkage en als de voorwielophanging krakende bijgeluiden maakt, ligt dat meestal aan versleten stabilisatorstangrubbers. Om motortuning te beteugelen zijn via internet opgewaardeerde schijven/blokken en complete competitieremsystemen leverbaar.

Interieur/exterieur

Het belangrijkste controlepunt voor het koetswerk is oude structurele aanrijdingsschade. De handmatige kapbediening vereist enige gewenning en inspanning. Verder gelden de gebruikelijke cabriocontrolepunten: controleer kapmateriaal, stiksels en achterruit en wees bedacht op mogelijke lekkage. Gespecialiseerde bedrijven leveren koffersets waarmee de krappe bagageruimte optimaal wordt benut (bv. www.roadtripluggage.com).

Tijdlijn

2003 – Vauxhall VX Lightning studiemodel
2006 – Saturn Sky (VS)
2007 – Opel GT
2009 – einde productie

Onderdeelprijzen

Remblokken voor, per set 172,81
Remschijven voor, per set 195,50
Waterpomp, 69,85
Koppelingsset vanaf 269,39
Bridgestone Potenza RE 050, 245/45 R18, vanaf 180,90

Prijzen gelden voor een Opel GT van 2008 en zijn inclusief btw en exclusief montage.

Onderhoudskosten

Kleine onderhoudsbeurt vanaf 225,–
Grote onderhoudsbeurt vanaf 295,–

Het onderhoudsinterval is 30.000 kilometer/1 jaar of volgens service-indicator.

KOPEN
+ aantrekkelijke vormgeving
+ indrukwekkende prestaties
+ interessante prijzen

NIET KOPEN
– weinig opbergruimte
– niet geschikt voor dagelijks gebruik

Denk ook eens aan een…

Lotus Elise (2001-2010)
Puristische vedergewicht met Rover- of Toyota-kracht, telepatische besturing en grote hoeveelheden rijplezier. Groot aanbod betaalbare RHD-parallelimport, origineel Nederlandse exemplaren zijn zeldzamer, duurder en waardevaster. 15.000-35.000 euro

BMW Z4 (2003-2008)
Klassiek geproportioneerde Roadster met opvallende Chris Bangle-lijnvoering. Echte BMW met onversneden rijplezier voor dagelijks gebruik, smakelijke zes-in-lijn motoren en uiterst rappe Z4 M; ook verkocht als Coupé. 10.000-35.000 euro

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het interessantste autonieuws rechtstreeks in je inbox

Meld je aan voor de Autovisie nieuwsbrief, dan praten wij je ieder weekend bij over het interessantste autonieuws.