Koopwijzer: Renault Captur – problemen, uitvoeringen en prijzen
De Renault Captur is een vriendelijke crossover met vriendelijke vraagprijzen. Autovisie duikt in de problemen, uitvoeringen en prijzen in deze koopwijzer.
Volgens het principe ‘hoe hoger de auto, hoe groter de winstmarge’ lanceert Renault in 2013 een crossover op basis van de Clio. Een schot in de roos, want de Captur laat uitstekende verkoopcijfers noteren. Ook als occasion slaat het model een goed figuur tussen concurrenten van dezelfde generatie.
Carrosserie Renault Captur
De Captur deelt zijn technische basis met de Clio IV. Het is een crossover in de puurste zin van het woord. De carrosserievorm mengt elementen van een hatchback (Clio), een MPV (Scénic) en een SUV (de latere Kadjar). De Captur is 4,12 meter lang, 1,77 meter breed en 1,56 meter hoog. De vormgeving is robuust en vriendelijk tegelijk en de personalisatiemogelijkheden zijn uitgebreid.
Naast verschillende lakkleuren en two-tone kleurcombinaties, met contrasterende kleuren voor dak en spiegelkappen, zijn er Packs Look, stickersets en andere optische oppeppers te koop. De Xmod heeft kunststof spatbordranden, standaard skidplates en two-tone lak. Nieuwe koplampen met optionele led-techniek, nieuwe achterlichten, nieuwe bumpers, nieuwe kleuren en een nieuw panoramadak horen bij de facelift van 2017. De carrosserie is beperkt overzichtelijk. Parkeersensoren helpen omgevingscontact te voorkomen.
Interieur
De dashboardvorm en de hogere zitpositie versterken het SUV-gevoel. Het speels gevormde instrumentarium, het stuur en de infotainmentsystemen zijn bekend van andere Renaults. Handige MPV-waardige details zijn de grote dashboardlade, de verschuifbare achterbank en de was- en wisselbare Zipper-stoelbekleding.
De bagageruimte heeft een variabele inhoud en een dubbele bodem. Interieurpakketten en contrastkleuren zorgen voor fleur en flair en leiden de aandacht af van de maximaal uitonderhandelde materiaalprijzen. R-Link, Media Nav, automatische airco, keyless, leer, stoelverwarming en parkeerhulp met camera zijn fabrieksopties. Mooiere materialen, aangescherpte vormgeving en nieuwe rijhulpsystemen horen bij de facelift van 2017. Het nieuwe topmodel Initiale Paris heeft leren bekleding op stoelen en dashboard. Na de facelift doen R&Go, R-Link Evolution en Bose Sound hun intrede. Controleer bij een occasion of het infotainment, de digitale radio-ontvangst en de airco naar behoren werken.
Motor
De Renault Captur wordt aangedreven door gedownsizede turbomotoren. De 0.9 TCe is een driecilinder (90 pk, 135 Nm), de 1.2 TCe is een viercilinder (120 pk, 190 Nm). De 1.5 dCi viercilinder dieselmotor is er in twee smaken (90/110 pk, 220/260 Nm). Eind 2018 maakt de 1.2 TCe plaats voor de 1.3 TCe (130/150 pk, 220/250 Nm).
Bekende aandachtspunten bij de 1.2 TCe zijn slijtage van de distributieketting, inlaatvervuiling en kans op een verhoogd olieverbruik. Het is een groot pluspunt als deze zaken aantoonbaar zijn aangepakt. Voor de dCi 110 is een terugroepactie opgezet vanwege een te hoge NOx-uitstoot.
Transmissie Renault Captur
Ondanks zijn avontuurlijke uitstraling heeft de Franse crossover voorwielaandrijving. De Xmod heeft Extended Grip, een elektronisch sperdifferentieel dat remingrepen gebruikt om doorslippende wielen te voorkomen. De TCe 90 en dCi 90 zijn verbonden met een handgeschakelde vijfversnellingsbak. De TCe 120/130/150 en dCi 110 zijn verkocht met een handgeschakelde zesversnellingsbak. De EDC-automaat is geleverd op de TCe 120/150 en de dCi 90. Een goed functionerende EDC-automaat schakelt zonder schokken. Schakelproblemen zijn meestal een vooraankondiging van dure reparaties zoals een nieuwe koppeling of een bakrevisie.
Wielophanging
Analoog aan de Clio IV bestaat het onderstel uit een onafhankelijke voorwielophanging en een semi-onafhankelijke achterwielophanging met torsie-as. Voor een goede beheersing van de hogere en zwaardere carrosserie kiest Renault voor soepele vering en stevige demping. De besturing houdt er een wollige communicatiestijl op na. Door de stugge dempingskarakteristiek kan de Captur op korte oneffenheden wat oncomfortabel aanvoelen. De wielen zijn 16 of 17 inch groot. Een krakende wielophanging ligt meestal aan de stabilisatorstangrubbers.
Welke moet ik hebben?
Voor wie geen haast heeft, is de 0.9 TCe een adequate motor in de niet bijzonder lichte Captur. De 1.2 TCe is soepeler, maar heeft geen onbesproken reputatie als het gaat om degelijkheid en reparatiegevoeligheid. De 1.3 TCe is de fijnste benzinemotor. Met een van de dCi-diesels doe je jezelf evenmin tekort. Zonder extra opties is basismodel Authentique très kaal (wieldoppen, elektrische ramen, geen radio). De Expression is luxueuzer (airco, radio/cd, usb, Bluetooth) en de Dynamique zit lekker ruim in zijn spulletjes (17-inch lichtmetaal, climate control, R-Link Media Nav, Zipper-bekleding). Na de facelift heten de uitvoeringen Life, Zen, Intens en Initiale Paris. Door de jaren heen zijn speciale edities uitgebracht zoals de Helly Hansen, de Barista, de Edition One en de Limited.
Moet de Renault Captur het worden?
Renaults vorige lifestyle-auto op Clio-basis, de slimme mini-MPV Modus, was geen succes. Met de Captur slaagt het merk er beter in om de wensen van uiteenlopende doelgroepen in één auto samen te brengen. Met zijn aansprekende vormgeving, MPV-achtige interieur, frisse kleurencombinaties en moderne motoren is het een crossover die past bij jonge gezinnen, maar ook bij iedereen zonder (thuiswonende) kinderen die een flexibele bagage-indeling wenst. Op het vlak van bouwkwaliteit en stuurplezier zijn er in deze klasse betere alternatieven te vinden. Die zijn wel overwegend duurder en zeker niet allemaal leuker of praktischer. Ook als occasion is de Captur een auto die zijn eigen niche vult en met verve verdedigt.
Dit kosten ze
De goedkoopste Captur met benzinemotor is een 0.9 TCe Expression (2013, 233.000 km) voor 6.650 euro. Lagere kilometerstanden beginnen rond de tien mille. Een 0.9 TCe Dynamique (2014, 64.000 km) kost 9.950 euro en een 1.2 TCe Dynamique met EDC-automaat (2014, 79.000 km) kost 12.450 euro. Het voordeligste faceliftmodel is een 0.9 TCe Limited (2018, 185.000 km) voor 10.950 euro. Een 1.2 TCe Intens (2017, 109.000 km) kost 13.895 euro en dat loopt op tot 23.000 euro voor een 1.3 TCe EDC Initiale Paris (2019, 38.000 km). Voor de dCi-diesels liggen de prijzen tussen 6.000-20.000 euro.
Onderdeelprijzen
Remblokken voor, per set € 32,55
Continental PremiumContact 6, 205/55 R17 95V XL, per stuk vanaf € 136,80
Aircocondensor incl. droger, vanaf € 99,65
Koppeling inclusief druklager, vanaf € 217,67
Hoekdeel achterbumper, ongelakt, € 46,30
Prijzen gelden voor een Renault Captur 0.9 TCe van 2016 en zijn inclusief btw en exclusief montage.
Onderhoudskosten
Kleine onderhoudsbeurt vanaf € 150,–
Grote onderhoudsbeurt vanaf € 250,–
Het onderhoudsinterval (0.9 TCe) is 30.000 kilometer/1 jaar.
Pluspunten
+ aansprekende vormgeving
+ praktisch interieur
+ vriendelijk geprijsd
+ zeer ruim aanbod
Minpunten
– inconsistente onderstelafstemming
– wisselende bouwkwaliteit
Lees ook:
Ook interessant
-
Koopwijzer: iedere generatie Volkswagen Golf – prijzen, problemen en uitvoeringen
-
Koopwijzer: Citroën C3 Aircross – prijzen, problemen en uitvoeringen
-
Koopwijzer: Jeep Cherokee – prijzen, problemen en uitvoeringen
-
Koopwijzer: Maserati Levante – prijzen, problemen en uitvoeringen
-
Koopwijzer: Opel Grandland – prijzen, problemen en uitvoeringen
-
Koopwijzer: Suzuki Swift – prijzen, problemen en uitvoeringen
-
Koopwijzer Renault Zoe: prijzen, problemen en uitvoeringen
-
Koopwijzer: Mercedes E-Klasse (W213) prijzen, problemen en uitvoeringen
-
Koopwijzer: Toyota Land Cruiser prijzen, problemen en uitvoeringen
-
Koopwijzer: Ford Mustang – prijzen, problemen en uitvoeringen
-
Koopwijzer: Peugeot 3008 – prijzen, problemen en uitvoeringen
-
Koopwijzer: Honda e – prijzen, problemen en uitvoeringen