Koopwijzer: occasion Mercedes-Benz CLS (2004-2010)
De Mercedes-Benz CLS bewijst dat flamboyante vormgeving niet is voorbehouden aan Italiaanse en Engelse automerken. Wat zijn aandachtspunten voor een occasion?
Visueel is de Mercedes-Benz CLS (W219) uit 2004 het meest vernieuwende model dat het merk in lange tijd heeft uitgebracht. De vierdeurs coupé is gebaseerd op de E-Klasse (W211), maar heeft een compleet andere uitstraling dankzij een koetswerk met nadrukkelijke boogvorm, lage daklijn, L-vormige koplampen en portieren zonder raamstijlen. Ook het interieur roept meer associaties op met een Jaguar dan met een Mercedes. Het dashboard wordt gedomineerd door grote vlakken met hout(effect)inleg, terwijl een doorlopende middenconsole de achterbank in twee zitplaatsen verdeelt. Achterpassagiers hebben veel beenruimte en weinig hoofdruimte, een logisch gevolg van de lage daklijn.
E-Klasse
Gedeelde componenten met de E-Klasse zijn de zes- en achtcilinder motoren, vijf- en zeventrapsautomaten, elektronica, rondom onafhankelijke wielophanging en achterwielaandrijving. Leverbare motoren zijn een 3.5 V6 (272 pk) en 5.0 V8 (306 pk) met 7G-Tronic zeventrapsautomaat en een 55 AMG met geblazen 5,5-liter V8 (388 pk) en vijftrapsautomaat. Kort daarna verschijnt de 3,0 liter V6 CDI-diesel (225 pk). De CLS wordt gepositioneerd tussen de E- en S-Klasse met instapprijzen tussen 84.000 euro (320 CDI) en 148.000 euro (55 AMG). De standaarduitrusting is naar Benz-begrippen redelijk compleet. De optielijsten zijn gevuld met zaken als Airmatic-luchtvering (standaard op V8), dubbel glas, adaptive cruise control, keyless-go, multicontourstoelen, stoelventilatie, Comand APS en Logic7 audio, aangevuld met AMG-stylingpakketten en Designo-pakketten met speciale lak- en bekledingskleuren.
In 2006 wordt het motorgamma herzien. Nieuwe uitvoeringen zijn de 350 CGI (292 pk) met directe inspuiting, de 500 met 5,5-liter V8 (388 pk) en de CLS 63 AMG met hoogtoerige atmosferische 6,2-liter V8 (514 pk) met zeventrapsautomaat. In hetzelfde jaar maakt de Brabus Rocket zijn debuut. Dankzij een 6,2 liter biturbo V12 (730 pk/1320 Nm) haalt deze gemodificeerde CLS een topsnelheid van 365 km/h. In 2008 volgt een facelift. Herkenningspunten zijn de grille met twee spijlen, grotere buitenspiegels met pijlvormige LED-richtingaanwijzers, LED-achterlichten en trapeziumvormige uitlaatpijpen. Het interieur krijgt een driespaaksstuur, de bouwkwaliteit verbetert opnieuw en het modelaanbod wordt in stappen uitgebreid (280, 300, 350 CDI). In 2010 presenteert Mercedes-Benz een nieuwe CLS, de W218.
Trendsetter
Het gaat niet te ver om de eerste generatie Mercedes-Benz CLS een trendsetter te noemen. Zonder de CLS hadden de Passat CC, A5/A7 Sportback of 6 Serie Gran Coupé hoogstwaarschijnlijk nooit het levenslicht gezien. De CLS scoort niet alleen punten met zijn onderscheidende vormgeving, ook het comfort staat op hoog niveau. In dat opzicht blijft het een klassieke coupé van Das Haus: comfort gaat boven alles, zelfs bij de snelste AMG-versies. Motorisch is het bij de CLS onmogelijk een verkeerde keuze te maken. De zescilinder benzine- en dieselmotoren presteren goed en zijn relatief zuinig, zodat de toegevoegde waarde van de achtcilinders vooral uit het motorgeluid komt. De achtcilinders vanaf 2006 (5.5 V8 en 63 AMG) presteren het best en klinken het mooist.
Onderhuids profiteert de CLS als een van de eerste modellen van de kwaliteitsverbeteringen die het merk de afgelopen jaren heeft doorgevoerd. De W219 deelt een aantal kwaaltjes met andere bouwreeksen, maar steekt over het algemeen goed in elkaar. Wel geldt ‘nieuwer is beter’: de bouwjaren vanaf de Modellpflege in 2008 zijn het beste. Op de occasionmarkt behoudt de CLS het forse prijsverschil ten opzichte van een vergelijkbare E-Klasse. Vanwege de mechanische en elektronische complexiteit is het aanbevelenswaardig een gebruikt exemplaar met garantie te kopen, bijvoorbeeld bij de officiële Mercedes-Benz dealer, een merkspecialist of een ander goed aangeschreven autobedrijf. De meerprijs van garantie verdient zich altijd terug, al is het maar in de vorm van extra gemoedsrust. Wie uit kostenoverwegingen op een ander adres koopt, doet er verstandig aan vooraf te investeren in een uitgebreide aankoopkeuring.
Motor
Bij een aantal V6- en V8-benzinemotoren (M272 en M273) kan het balansastandwiel vroegtijdig verslijten. Het probleem komt voor bij motoren gebouwd tussen voorjaar 2004 en najaar 2006 (zie internet voor motornummers) en uit zich in een brandend ‘check engine’-lampje. Niet alle motoren hebben de kwaal, maar goed controleren voorkomt grote rekeningen. Controlepunten bij de CDI-motor zijn vervuilde carterventilatie, gescheurde uitlaatspruitstukken en defecte EKAS-stelmotoren.
Transmissie/onderstel
Een schokkerige zeventrapsautomaat kan verschillende oorzaken hebben. Soms volstaat verse olie en nieuwe software, soms is vervanging van stuureenheid, kleppenhuis of koppelomvormer nodig. In 2004/2005 is er een terugroepactie geweest voor het elektrohydraulische Sensotronic-remsysteem, vanaf 2006 wordt een conventioneel remsysteem toegepast. De ondersteluitlijning van de CLS komt zeer nauwkeurig, verkeerde wielstanden versnellen de bandenslijtage. Andere slijtagedelen zijn draagarmen, stuurkogels en asdragers. De Airmatic-luchtvering kan storingen geven; kloppende bijgeluiden in de achteras worden veroorzaakt door slijtage aan de bovenste schokdemperrubbers.
Interieur/exterieur
De roestproblemen van de E-Klasse raken de CLS niet. Elektronische storingen komen voor aan het Parktronic-systeem (sensoren), keyless-go (defecte portiergrepen/stuurmodule) en Bluetooth-autotelefoon (module). Ook de raammechanismen geven weleens de geest.
Tijdlijn
2003 Vision CLS studiemodel
2004 introductie CLS (W219) 350/500/55 AMG
2005 CLS 320 CDI
2006 nieuwe motoren, meer vermogen, 350 CGI, 63 AMG
2008-2009 facelift, nieuwe uitvoeringen, 280, 300, 350 CDI
2010 introductie CLS (W218)
KOPEN
+ trendsettende vormgeving
+ veel comfort
+ complete uitrusting
NIET KOPEN
– niet uitgesproken sportief
– ook gebruikt duur
Denk ook eens aan een…
Jaguar XF (2008-2015)
Het bewijs dat Britten smaakvolle én kwalitatief goede auto’s kunnen bouwen. Karaktervolle vierdeurs coupé met zes- en achtcilinder motoren en sinds de facelift (2011) ook met zuinige gedownsizede viercilinders. 25.000-65.000 euro
Volkswagen Passat CC (2008-2016)
Openlijke CLS-kloon met een vriendelijk prijskaartje. Hoofdzakelijk verkocht met zuinige TSI- en TDI-motoren; een full-options 3.6 V6 geeft het echte limousinegevoel. Saaiere vormgeving sinds facelift (2012). 16.000-40.000 euro
Lees ook:
Ook interessant
-
Zo’n representatieve occasion als deze zag je voor 10 mille nooit
-
Deze grote, zakelijke occasion heb je al voor 10.000 euro
-
Koopwijzer: Mitsubishi Eclipse Cross – prijzen, problemen en uitvoeringen
-
Is deze getunede Nissan GT-R de sterkste occasion van ons land?
-
Deze 4 sportieve stationwagens zijn nu betaalbaar als occasion
-
Nieuwste generatie BMW M3 flink afgeschreven, dit kost een occasion
-
Waarom deze Audi A7-occasion met V6 nu minder kost dan kale A3
-
Deze degelijke Japanse occasion is nu betaalbaar
-
Deze zuinige hybride is nu een betaalbare occasion
-
Enzo Ferrari-occasion nu te koop in Nederland en dit kost hij
-
Deze Duitse hybride is nu als occasion betaalbaar
-
Deze 5 klassiekers zijn volgend jaar wegenbelastingvrij