Stijn Kuster
Stijn Kuster Koopwijzer 5 feb 2023
Leestijd: 5 minuten

Koopwijzer: Toyota Prius IV (4) – problemen, uitvoeringen en prijzen

De Toyota Prius IV is zuiniger, praktischer en controversiëler dan ooit. Autovisie duikt in de problemen, uitvoeringen en prijzen van de occasion in deze koopwijzer.

Bij de vierde generatie Toyota Prius staan de techniek en de vormgeving volledig in dienst van een zo laag mogelijk brandstofverbruik. Als occasion is de hybride-hatchback een betrouwbare, zuinige en praktische auto, met vormgeving die aantrekt of afstoot.

Carrosserie Toyota Prius

De Prius IV, modelcode XW50, staat op het nieuwe Toyota New Global Architecture-platform. Toch gaat de aandacht bij de introductie vooral uit naar de vormgeving. De aerodynamisch geoptimaliseerde basisvorm is aangekleed met opvallende ronde en hoekige vormen, in de bumpers doorlopende koplampen en achterlichten en een prominente ‘rondomlopende’ achterspoiler.

Koopwijzer, toyota prius, 4, iv
(Afbeelding: Toyota)

Dit alles resulteert in een cw-waarde van 0,24 en sterk verdeelde meningen bij het grote publiek. Met de facelift van 2018 wordt de uitgesproken vormgeving enigszins afgezwakt. In 2016 verschijnt de nieuwe Prius Plug-in Hybrid. De vormgeving van de stekkerhybride is geïnspireerd op de waterstofauto Toyota Mirai. Bijzondere details zijn de led-matrix koplampen en het optionele zonnepaneeldak dat het accupakket bijlaadt.

Interieur

Ten opzichte van het vorige model vallen de lagere zitpositie, de grotere voorruit en de betere geluiddemping op. Het dashboard bestaat uit een hoog gemonteerd digitaal instrumentarium en een lager gepositioneerd 4,2-inch of 7-inch Toyota Touch 2 multimediasysteem.

Toyota Prius vs Hyundai Ioniq
(Afbeelding: Autovisie Magazine)

De standaarduitrusting omvat onder meer Toyota Safety Sense (pre-collision system, rijbaanassistent, adaptive cruise control), energiezuinige automatische airconditioning en verschillende hulpsystemen om zuiniger te rijden. Fabrieksopties zijn een automatische inparkeerfunctie, Smart Entry, navigatie, een inductietelefoonlader, Bluetooth, DAB+, JBL audio, een 360-graden camerasysteem en een head-up display. De facelifts van 2018 en 2019 brengen verbeterde geluidsisolatie, opgefrist infotainment en vernieuwde rijhulpsystemen. De Prius Hybrid heeft vijf zitplaatsen en een bagageruimte van 502-1633 liter. De Prius Plug-in Hybrid heeft vier zitplaatsen of (vanaf de facelift) vijf zitplaatsen en een bagageruimte van 191-1240 liter.

Motor en transmissie

Het fossiele hart van de Full Hybrid-aandrijflijn is opnieuw een 1,8-liter benzinemotor die werkt volgens de Atkinson-cyclus. De viercilinder is grondig onder handen genomen en heeft een groter thermisch rendement dankzij geoptimaliseerde EGR-werking en verbeterde uitlaatgaswarmteterugwinning. Volgens Toyota is het voortaan mogelijk om sneller, vaker, harder en verder elektrisch te rijden.

Koopwijzer, toyota prius, 4, iv
(Afbeelding: Toyota)

Het elektrische gedeelte is opgebouwd als een transaxle met twee compacte elektromotoren (eigenlijk motor-generatoren), een planetair tandwielstelsel en een reductietandwiel. Het tandwielstelsel functioneert als een continu variabele transmissie. De benzinemotor levert maximaal 98 pk/142 Nm, de elektromotor 72 pk/163 Nm. Het systeemvermogen is 122 pk. Het theoretische verbruik ligt tussen 3,0-3,4 l/100 km voor de Hybrid en 1,0-1,2 liter/100 km voor de Plug-in Hybrid.

Accupakket

In Nederland heeft de Toyota Prius Hybrid een 1,3 kWh nikkelmetaalhybride-accupakket en een elektrisch rijbereik van twee tot drie kilometer. De elektrische topsnelheid is 110 km/h. De Prius Plug-in Hybrid heeft een 8,8 kWh lithium-ion accupakket. Hiermee bereikt de stekkeroplaadbare versie volledig elektrisch een afstand tot 50 kilometer en een snelheid tot 135 km/h. Bij de vroegste bouwjaren van de Prius Hybrid komt weleens koelvloeistofverlies voor als gevolg van haarscheurtjes in de warmtewisselaar. Meestal is dit onder garantie opgelost. Verder is het verstandig om de koelvloeistof en de olie van de transaxle periodiek te (laten) verversen.

Wielophanging Toyota Prius

‘Meer rijplezier’ was één van de uitgangspunten bij de ontwikkeling van het TGNA-platform. Hoewel stuurpret niet de belangrijkste reden is om de Prius IV te kiezen, zijn de rijeigenschappen verfijnder dan voorheen. Medeverantwoordelijk zijn de onafhankelijke McPherson-voorwielophanging en de achterwielophanging met dubbele draagarmen. De elektrische stuurinstallatie is voldoende communicatief – met de kanttekening dat de montage van spaarbanden de dynamische neigingen van de Prius grotendeels tenietdoet. Het wielengamma begint bij 15-inch staal met wieldoppen en eindigt bij 17-inch lichtmetaal. Uiteraard past Toyota opnieuw een regeneratief remsysteem toe dat remenergie omzet in stroom. Het maximum trekgewicht van de Prius Hybrid is 725 kg. Voor de Prius Plug-in Hybrid geeft Toyota geen trekgewicht op. Aandachtspunten zijn vastzittende remzuigers en remschijven die roesten door een gebrek aan gebruik.

Welke moet ik hebben?

De keuze tussen de Prius Hybrid en Plug-in Hybrid is afhankelijk van persoonlijke voorkeur en budget. De stekkerversie is zwaarder en meestal duurder in aanschaf, maar stelt daar een groter elektrisch rijbereik tegenover.

Modellista maakt design nieuwe Toyota Prius nog interessanter

De Hybrid is lichter, goedkoper in aanschaf en haalt zonder stekkertechniek een keurig praktijkverbruik. De Prius Hybrid is verkocht als Aspiration (15-inch wieldoppen, bi-ledkoplampen, mistlampen voor, Toyota Touch 2, Toyota Safety Sense, climate control), Dynamic (17-inch lichtmetaal, leren stuur, stoelverwarming, head-up display) en Executive (leer, inductielader, actieve parkeerhulp, navigatie). De First Edition combineert de uitrusting van de Dynamic met navigatie, parkeersensoren achter en verlichte dorpellijsten. De Prius Plug-in Hybrid is er als Dynamic, Executive en Business Plus (17-inch lichtmetaal, led-matrix, Toyota Safety Sense, head-up display, navigatie, parkeercamera).

Moet de Toyota Prius het worden?

Ten opzichte van het vorige model zijn de aandrijftechniek, afwerking, uitrusting en praktische gebruiksmogelijkheden van de Prius IV verbeterd en verfijnd. Toyota’s keuze om de bijzondere en betrouwbare hybridetechniek in een buitenissige vormtaal te verpakken, was voor de Europese markt geen succes. Ook in Nederland gaan klanten liever voor een Auris/Corolla Hybrid of een RAV4 Hybrid, die zuinige hybridetechniek combineren met een conventionele carrosserievorm. Aan de andere kant kan de vormgeving ook een goede reden zijn om juist wel voor de Prius IV te kiezen. In een zee van gelijkvormige en vaak onnodig inefficiënte auto’s is het een rijdend statement, en een markant eerbetoon aan doordachte en echt zuinige autotechniek.

Dit kosten ze

Op Gaspedaal.nl staan circa 100 stuks van de Toyota Prius IV te koop. De voordeligste is een Hybrid First Edition (2016/185.000 km) voor 16.900 euro. Een Prius Hybrid Dynamic (2019/139.000 km) kost 19.900 euro. Voor de Prius Plug-in Hybrid beginnen de prijzen bij 23.940 euro (Business/2018/137.000 km). Het faceliftmodel van de Prius Hybrid is er vanaf 27.700 euro (Dynamic/2019/55.000 km). Een Prius Hybrid Executive (2020/30.000 km) kost 31.950 euro.

Onderdeelprijzen

Remblokken voor, per set € 52,27
Remschijven voor, per set € 111,66
Yokohama BlueEarth-ES, 215/45 R17 91V, per stuk vanaf € 85,79
Waterpomp elektrisch, vanaf € 367,28

Prijzen gelden voor een Toyota Prius Hybrid van 2017 en zijn inclusief btw en exclusief montage.

Onderhoudskosten

Kleine onderhoudsbeurt vanaf € 250,–
Grote onderhoudsbeurt vanaf € 450,–

Het onderhoudsinterval (Hybrid) is 15.000 kilometer/1 jaar.

Pluspunten Toyota Prius

+ slimme techniek
+ echt zuinig
+ betrouwbaar
+ opvallende vormgeving

Minpunten Toyota Prius

– opvallende vormgeving

– beperkte hoofdruimte achterin

Koopwijzer: Kia Soul EV – problemen, uitvoeringen en prijzen

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het interessantste autonieuws rechtstreeks in je inbox

Meld je aan voor de Autovisie nieuwsbrief, dan praten wij je ieder weekend bij over het interessantste autonieuws.