Zoek artikelen en videos op merk
Audi test, nieuws, prijs en meer
Audi is relatief gezien een nieuwkomer in de auto-industrie. Het bedrijf werd in 1969 opgericht, maar is eigenlijk al veel ouder. Het heeft een complexe geschiedenis en komt voort uit Auto Union (1932), wat weer is ontstaan uit Audi (1909), DKW (1916), Horch (1904) en Wanderer (1911). De vier ringen van het logo staan voor die vier merken. Vroeg succes vond Audi met de 80 en de 100. Begin jaren tachtig zette de fabrikant uit Neckarsulm krachtig in op vierwielaandrijving. Het Quattro-systeem werd voor het eerst ingebouwd in de gelijknamige coupé. Met die auto zette Audi meteen het Wereldkampioenschap Rally op zijn kop. In de laatste vijfentwintig jaar is het merk geëvolueerd tot een volwaardig premiummerk, met onder meer de A4, A6, A8, TT en R8.
Het moderne Audi-tijdperk werd eind 1968 ingeluid met de onthulling van de grote 100. Drie jaar later volgde de 80, een model dat door Volkswagen op de markt werd gebracht als Passat. De kleinere 50 (1974) was niet bijzonder succesvol, maar toch een belangrijke auto. Hij was de eerste compacte hatchback uit Duitsland en stond aan de basis van de Volkswagen Polo. Een echte opvolger van de 50 kwam er pas in 2010, toen de A1 werd geïntroduceerd.
Quattro
In eerste instantie werd Audi gezien als vrij conservatief. In een poging om daar verandering in te brengen, begon het merk een vierwielaandrijvingsysteem te ontwikkelen voor gebruik in een state of the art sportwagen. Het systeem kwam uit een militair voertuig, de Volkswagen Iltis, en werd Quattro gedoopt (Audi schrijft het zonder hoofdletter). De eveneens Quattro genoemde sportwagen kwam, zag en overwon in het Wereldkampioenschap Rally. Hij scoorde twee titels in 1982 en 1984.
Premiumoffensief
Met de introductie van de V8 in 1988 begon Audi zijn premiumoffensief. De fabrikant wilde hogerop en werkte gestaag aan een imago dat zich kon meten met dat van BMW en Mercedes-Benz. De V8 werd in 1994 opgevolgd door de A8 en ook de aanduidingen 80 en 100 verdwenen. Vanaf midden jaren negentig bestond de basis van het Audi-gamma uit de A4 (80), A6 (100) en A8. In 1996 kwam daar de A3 bij, een hatchback in de klasse van de Volkswagen Golf.
Concept car-achtig
Furore maakte Audi met de introductie van de eerste generatie TT in 1998. Deze coupé en cabriolet hadden een opvallend concept car-achtig uiterlijk, maar stonden gewoon op een Golf-platform. Het allereerste RS-model, de 315 pk sterke RS 2 Avant uit 1994, heeft nazaten in de vorm van de RS 4, RS 5 en RS 6 en de SUV-modellen van Audi worden aangeduid met een Q (Q2 tot en met Q7). De R8 is de supersportwagen van het merk.
Laatste nieuws over Audi
-
Deze grote, zakelijke occasion heb je al voor 10.000 euro
-
Deze 4 sportieve stationwagens zijn nu betaalbaar als occasion
-
Waarom deze Audi A7-occasion met V6 nu minder kost dan kale A3
-
Deze Duitse hybride is nu als occasion betaalbaar
-
Waarom je niet om de A4 hoeft te treuren
-
Duik in de prijslijst: de nieuwe Audi A4, eh, Audi A5
-
De Audi Q6 Sportback E-Tron koop je niet voor de ruimte, wél voor de range
-
Vernieuwde Auto E-tron GT oogt kwaaier dan ooit, maar is dat niet
-
Deze Duitse occasion van 20.000 euro biedt topkwaliteit
-
Dit is de krachtigste diesel-occasion van Nederland
-
Prijs Audi A6 e-tron bekend: iets goedkoper dan BMW-concurrent
-
Geen diesel! Geen SQ5! Nieuwe Audi Q5 alleen als plug-in naar Nederland