Zoek artikelen en videos op merk
Citroën test, nieuws, prijs en meer
Citroën werd in 1919 opgericht door André-Gustave Citroën en maakt sinds 1976 onderdeel uit van het Franse concern PSA Group (nu Peugeot, DS, Opel en Vauxhall). Het merk heeft sinds 1934 een reputatie opgebouwd voor innovatie en eigenzinnigheid. In dat jaar kwam de Traction Avant op de markt, de eerste in serie geproduceerde auto met voorwielaandrijving, een volledig onafhankelijke wielophanging en een zelfdragende carrosserie. Daarbij is Citroën natuurlijk bekend van de 2CV (1948 – 1990), de DS (1955 – 1975) en zijn revolutionaire hydropneumatische vering. In de jaren tachtig begonnen Citroëns steeds meer gebruik te maken van Peugeot-techniek. Het merk levert de C1, C2, C3 en C4, de crossover C4 Cactus en de MPV’s C4 Picasso en Grand Picasso.
André Citroën startte zijn autofabrikant in 1919. Daarvoor bouwde hij onder meer materiaal voor het Franse leger. Zijn eerste auto was de Type A, die vier maanden na het einde van de Eerste Wereldoorlog werd gepresenteerd. André begreep ook toen al hoe marketing werkt en gebruikte van 1921 tot en met 1934 de Eifeltoren als grootste reclamebord ter wereld (stond in Guinness World Records).
Failliet
De Traction Avant (1934 – 1957) was een revolutie, maar wel een revolutie die grote gevolgen had voor Citroën. Door onder meer de hoge ontwikkelingskosten ging het bedrijf failliet. Het werd overgenomen door Michelin. Gelukkig voor de Franse bandenfabrikant was de Traction Avant een groot succes. Er werden er ongeveer 760.000 van verkocht. Een jaar na de introductie van het model stierf André Citroën aan maagkanker.
Arme boeren
Na de Tweede Wereldoorlog introduceerde Citroën de 2CV. Het eenvoudige wagentje was bedoeld voor de arme boeren op het Franse platteland. Een van de eisen aan het ontwerp was dat de 2CV over een omgeploegd veld moest kunnen rijden zonder dat de kippeneieren in de kofferbak of op de achterbank zouden breken. De Méhari (1968 – 1988) was een offroadvariant van de 2CV met een carrosserie van kunststof.
Futuristisch
Een van zijn meest gewaagde auto’s introduceerde Citroën in 1955. De DS zag er futuristisch uit en had het ingenieuze hydropneumatische veersysteem aan boord. Daarbij was hij uitgerust met stuurbekrachtiging, schijfremmen, een semi-automatische versnellingsbak en (later) meedraaiende koplampen. Andere iconische modellen zijn de Ami (1968 – 1978), de SM (1970 – 1975) en de CX (1974 – 1991). Het Franse merk DS begon als een premiumlabel van Citroën.
Laatste nieuws over Citroën
-
Heeft Citroën gewoon een paar ledjes op de gefacelifte C4 geplakt?
-
In de vernieuwde Citroën Ami zou je een Eend moeten herkennen
-
De elektrische Citroën C5 Aircross komt straks 700 kilometer ver
-
Koopwijzer: Citroën C3 Aircross – prijzen, problemen en uitvoeringen
-
CEO Citroën: ‘We moeten de strijd op eigen kracht winnen’
-
Had op de Citroën DS5 ook Aston Martin kunnen staan? | Sjoerds Weetjes 412
-
Deze occasion prikt en kost je 17.500 euro
-
Goedkope (elektrische) SUV: Nederlandse prijs Citroën C3 Aircross
-
Deze wegenbelastingvrije klassieker koop je nu voor een prikkie
-
Goedkope Citroën ë-C3 moet Nederland aan de EV helpen
-
De 5 goedkoopste elektrische auto’s die je nu nieuw kunt kopen
-
Geen Photoshop: Citroën verkoopt tweekoppige bus om simpele reden