Zoek artikelen en videos op merk
Ferrari test, nieuws, prijs en meer
Oprichter Enzo Ferrari (1898 – 1988) wilde in eerste instantie helemaal geen straatauto’s bouwen. De charismatische Italiaan was geïnteresseerd in maar één ding: racen. Toch produceerde zijn bedrijf in 1947 het eerste model voor op de openbare weg. Deze 125 S moest geld in het laatje brengen om het Scuderia Ferrari-raceteam te financieren. Inmiddels ligt de focus van Ferrari niet alleen op consumentenauto’s (Portofino, 488 GTB, 812 Superfast, GTC4Lusso) en het Formule 1-team, maar ook op de verkoop van merchandise. Het ‘steigerende paard’ is een van de sterkste merken op aarde en daar profiteert het van met themaparken, kleding en nog veel meer. De klassieke modellen van de fabrikant uit Maranello worden regelmatig voor miljoenen geveild.
Enzo Ferrari richtte in 1929 in Modena het raceteam Scuderia Ferrari op en verzorgde vanaf 1933 alle raceactiviteiten van Alfa Romeo. Zes jaar later verliet hij het merk. Er was afgesproken dat hij zijn naam vier jaar lang niet mocht gebruiken in de racerij, dus gingen zijn eerste twee circuitwagens door het leven als Auto Avio Construzioni 815. De wagens deden in 1940 mee aan de Brescia Grand Prix, maar vielen uit met motorproblemen.
Twaalfcilinder
Na de Tweede Wereldoorlog liet Ferrari een twaalfcilindermotor ontwerpen door Gioacchino Colombo. Het legendarische blok was in eerste instantie bedoeld voor de 125 S, maar bleef uiteindelijk tot en met 1988 in gebruik. De Colombo-motor zorgde voor de aandrijving van onder meer de 250 GTO (1962 – 1964), de 275-reeks (1964 – 1968), de 375 GTB/4 Daytona (1968 – 1973) en de vierpersoons 400-serie (1976 – 1988).
Submerk Dino
In 1968 debuteerde het submerk Dino, genoemd naar de overleden zoon van Enzo. Het moest de concurrentie aangaan met Porsche en kwam daarom met de zescilinder 206 en 246 GT-modellen (1968 – 1974). De 308 GT4 (1973 – 1980), de allereerste Ferrari met V8, kwam eerst als Dino op de markt, maar kreeg in 1976 de officiële Ferrari-status. Zijn bloedlijn loopt via onder meer de 348, 355, 360, 430 en 458 door tot de huidige 488 GTB.
Supersportwagens
In de jaren tachtig onthulde Ferrari niet alleen de tot de verbeelding sprekende Testarossa (bekend van de televisieserie Miami Vice), maar ook de hardcore F40 (1987 – 1992). De supersportwagen was het laatste model dat onder regie van Enzo werd ontwikkeld en kreeg opvolgers in de vorm van de F50 (1995 – 1997), Enzo (2002 – 2004) en LaFerrari (2013 – 2015). De techniek in de modellen komt deels uit de Formule 1, waarin Ferrari zestien constructeurstitels won.
Laatste nieuws over Ferrari
-
Terugblik op de Mille Miglia
-
Video: Hypercar versus supercar
-
Ondertussen bij de Ferrari-dealer in Parijs
-
Docu: Ferrari-verkoper ruilt week met barrelboer
-
Ferrari-testrijder met F40, F50, Enzo en LaFerrari op Fiorano
-
In een Ferrari Testarossa naar de Sahara: waanzin?
-
Ferrari 488 GTB: keuzestress door opvallende opties
-
Klassieke Ferrari Indycar voor de kleintjes
-
AutoRAI 2015: een voorproefje in foto’s
-
Peugeot perst 500 pk uit prikkelende 308 R HYbrid
-
Video: Glijden met een LaFerrari op een nat circuit van Spa
-
Gordon Ramsey trakteert zichzelf op een LaFerrari