Zoek artikelen en videos op merk
Ford Focus test, nieuws, prijs en meer
De eerste generatie Ford Focus zag in 1998 het levenslicht en dit model was de opvolger van de succesvolle Ford Escort. Inmiddels wordt de Ford Focus in de vierde generatie geproduceerd. Zowel in het interieur als met het ontwerp van de buitenkant betekende deze Ford een breuk met het verleden. Beoordelingen en rijtesten van de nieuwste generatie Ford Focus lees en zie je hier.
Auto van het jaar
De eerste generatie Ford Focus kreeg in 1999 de titel Auto van het jaar. De eerste generatie werd geproduceerd in drie carrosserievormen; een driedeurs, en vijfdeurs hatchback evenals een vierdeurs sedan. Sinds de eerste generatie hebben alle Focus modellen voorwielaandrijving en de ligt motor voorin. De massa/rijklaargewicht van de nieuwste generatie Focus bedraagt 1.1.80 kilo. Het topmodel is de Focus RS. De Ford Focus wordt al sinds zijn introductie geroemd om het zeer responsieve en directe stuurgedrag.
Tweede generatie
Met de introductie van de tweede generatie Ford Focus in 2004, werd er een carrosserievariant aan het gamma toegevoegd. Dat was een vijfdeurs stationwagon. Het design en de techniek van de tweede generatie Ford Focus waren zo ontworpen, dat de auto over de hele wereld verkocht kon worden, indachtig de Ford ONe strategie, waarbij modellen wereldwijd kunnen worden verkocht.
Derde generatie
De derde generatie Focus zag in 2011 het levenslicht. Dit model heeft een iets gewaagdere styling dan de twee vorige generaties. De driedeurs Hatchback versie keerde niet meer terug in het aanbod.
Vierde generatie
In 2018 was het twintig jaar geleden dat de eerste generatie Ford Focus werd geïntroduceerd. En daarom tijd voor de presentatie van de vierde generatie. Wederom groeide het model in de lengte; waarbij de totale lengte nu uitkomt op bijna 4,4 meter voor de vijfdeurs hatchback. De acceleratie van 0-100 km/uur voor het instapmodel met 100 pk driecilinder benzinemotor bedraagt 12,5 seconden. Die motor heeft een Co2 uitstoot van 107 gram/km, het gemiddelde verbruik ligt op 4,7 liter per 100 km.
Prijs en bijtelling
De nieuwe Focus is verkrijgbaar vanaf 24.160 Euro. Het bijtellingspercentage ligt op 22 procent. De wegenbelasting kost per kwartaal rond de 160 Euro. (afhankelijk van de provincie)
Euro NCAP score Focus
De nieuwste, vierde generatie Focus behaalt een overall score bij de Euro NCAP botsproef van vijf sterren, het hoogst haalbare. Tevens zijn de veiligheids-en comfortvoorzieningen van de nieuwe Focus op een nog hoger peil gebracht. De Focus staat, net als zijn voorgangers, en andere modellen van Ford, bekend om zijn betrouwbaarheid.
Ander modellen van Ford
Het van oorsprong Amerikaanse Ford concern produceert een grote verscheidenheid aan modellen. De Ka is het instapmodel, terwijl de Fiesta bedoeld is voor degene die op zoek is naar een kleine stadsauto. De Mondeo opereert in het segment van de zakelijke limousine’s en met de C-Max, EcoSport, Kuga en Edge heeft men vier sterke troeven in het MPV, SUV en crossover segment. De Mustang, tenslotte, is een sportwagen, die verkrijgbaar is als tweedeurs coupe en als tweedeurs cabriolet.
Laatste nieuws over Ford Focus
-
Deze 4 sportieve stationwagens zijn nu betaalbaar als occasion
-
Waarom de Ford Focus CC Pluvius haat | Sjoerds Weetjes 424
-
Ruimte nodig? Deze jonge betaalbare occasion heeft het
-
Ford Focus veel goedkoper, bij deze uitvoering krijg je de meeste korting
-
Review Ford Focus (125 pk): net iéts beter geworden
-
Slik! Na de Fiesta is ook de Ford Focus ten dode opgeschreven
-
5 redenen waarom je (g)een tweedehands Ford Focus moet kopen
-
Nog een Europese Ford-fabriek dicht
-
Je kunt nu ook je vieze laarzen kwijt in de vernieuwde Ford Focus Wagon
-
Vernieuwde Ford Focus is gemene groene
-
De Ford Focus ST Edition had eigenlijk een hardcore RS willen zijn
-
Straat(jes)gevecht: BMW 128ti vs. Ford Focus ST