Zoek artikelen en videos op merk
Honda test, nieuws, prijs en meer
Honda maakt van alles: motorfietsen, vliegtuigen, opblaasboten, buitenboordmotoren, robots, grasmaaiers en nog veel meer. Met auto’s begon het Japanse conglomeraat pas in 1963. Het tweede model, de S500 uit 1963, had een buitengewoon geavanceerde motor aan boord, die zijn maximale vermogen bij 8000 tpm (!) leverde. Natuurlijk was Honda actief in het Japanse ‘kei car’-segment, maar internationaal kreeg de fabrikant erkenning met de Civic en Accord. Daarbij introduceerde het als eerste Japanse merk een luxelabel (Acura in 1986) en baarde het opzien met de NSX-sportwagen (1990 – 2005). Wereldwijd populair zijn de Jazz, Civic, Accord, HR-V en CR-V. De sportieve variant van de Civic heet Type R.
De eerste personenauto van Honda – de T360 uit 1963 was een klein vrachtwagentje – had duidelijk motorfietstechniek in zich. Honda is de grootste fabrikant van motorfietsen ter wereld en is dat al sinds het in 1955 met de productie begon. De S500 was een minuscuul sportautootje met een 531 cc viercilinder aan boord. Het blokje kon maximaal 9500 toeren draaien en dreef de achterwielen aan via een ketting.
Best verkocht
Pas in 1969 lanceerde Honda zijn eerste grotere model, de 1300. Deze bleef in productie tot en met 1973, waarna hij in 1976 werd opgevolgd door de Accord. Die groeide wereldwijd uit tot een succes. De Accord is al sinds 1989 een van de best verkochte auto’s in de Verenigde Staten. Iets soortgelijks geldt voor de compactere Civic, die in Canada bijvoorbeeld al sinds 1998 de nummer één in de verkoopranglijsten is.
Ayrton Senna
In 1986 kwam Honda als eerste Japanse fabrikant met een luxelabel: Acura. Drie jaar later volgden Toyota en Nissan met respectievelijk Lexus en Infiniti. In de Verenigde Staten werd de NSX als Acura op de markt gebracht. De sportwagen kon zich meten met Ferrari’s, maar was iets goedkoper en veel betrouwbaarder. Formule 1-legende Ayrton Senna was betrokken bij de ontwikkeling van de NSX.
VTEC-motor
Honda was eind jaren tachtig / begin jaren negentig het dominante merk in de Formule 1. Het won zes constructeurstitels (1986 – 1991) en vijf rijderskampioenschappen (1987 – 1991). De sportieve Type R-modellen van Honda stonden jarenlang bekend om hun hoogtoerige, atmosferische motoren. De Honda S2000 was geliefd om zijn VTEC-motor, die pas bij 6000 toeren overschakelde op een scherper nokkenasprofiel en daarna doorging tot 9000 toeren.