Zoek artikelen en videos op merk
Lamborghini test, nieuws, prijs en meer
Lamborghini komt voort uit de frustratie van Ferruccio Lamborghini. De rijke tractorbouwer werd er gek van dat de koppeling van zijn Ferrari steeds kapot ging, dus kaartte hij het probleem aan bij Enzo Ferrari. Die wuifde de kritiek hooghartig weg en wees Ferruccio de deur. Lamborghini voelde zich dusdanig beledigd dat hij zwoor dat hij betere sportwagens kon bouwen dan Ferrari. En dus richtte hij zijn nu legendarische merk op. Lamborghini zette zich op de kaart met revolutionaire auto’s als de wonderschone Miura en de extreme Countach. Sinds 1998 is het merk eigendom van Audi en dus onderdeel van de Volkswagen Group. Het huidige modellenreeks van de fabrikant uit Sant’Agata Bolognese bestaat uit de Huracán en de Aventador.
Lamborghini werd in 1963 opgericht en toonde in datzelfde jaar zijn eerste prototype, de 350GTV. De productieversie ervan debuteerde in 1964 als 350GT op de Autosalon van Genève. De luxecoupé werd aangedreven door een 280 pk sterke 3,5 liter V12. Een krachtbron die ironisch genoeg was ontworpen door voormalig Ferrari-medewerker Giotto Bizzarrini. In 1966 werd de 350GT afgelost door de 400GT, die een 3,9 liter V12 met 320 pk had.
Eerste echte supercar
Pas echt indruk maakte Lamborghini met de Miura. Toen het doek in 1966 van die supersportwagen werd getrokken, sloeg de wereld stijl achterover van verbazing. Nog nooit hadden mensen zo’n futuristisch gestileerde auto gezien. De Miura was bloedmooi, bizar en innovatief tegelijk. Hij was de eerste echte supercar ter wereld, met zijn motor in het midden (een 4,0 liter V12 die overdwars was ingebouwd), een topsnelheid van meer dan 275 km/h en een flamboyant uiterlijk.
Countach
Het leek voor Lamborghini onmogelijk om met een opvolger te komen die evenveel indruk maakte, maar dat is precies wat het merk deed. De Countach stond in 1971 als LP500 op de Autosalon van Genève en ging in 1974 in productie als de Countach LP400. De naam komt uit een Italiaans dialect en is een uitspraak van verbazing. Er is nauwelijks een minder iconische vorm te bedenken dan die van de Countach. Het model bleef tot en met 1990, in steeds minder pure vorm, in productie.
In handen van Audi
Ferruccio Lamborghini was vanaf 1974 niet meer betrokken bij zijn eigen bedrijf. Lamborghini heeft sinds het einde van de jaren zeventig meerdere eigenaren gehad, waaronder Chrysler. Sinds 1998 is de sportwagenbouwer in handen van Audi. In 2001 werd de Diablo afgelost door de Murcielago en in 2003 kwam daar de kleine Gallardo bij. Ze zijn nu afgelost door de Aventador en de Huracán. Lamborghini verkoopt nu meer auto’s per jaar dan ooit.
Laatste nieuws over Lamborghini
-
One-off Lamborghini SC18 voor gefortuneerde Chinese verzamelaar
-
Lamborghini Murciélago SV opnieuw in ‘productie’
-
Hebben! Lamborghini Aventador-bureau
-
Review: Lamborghini Aventador SVJ (2018)
-
Lamborghini Huracán S krijgt vierwielbesturing
-
Lamborghini onthult gelimiteerde supercar in maart
-
‘Lamborghini komt met extreme Senna-concurrent’
-
Lamborghini Aventador SVJ officieel
-
Oplage Lamborghini Aventador SVJ gelijk aan die van de Aventador SV
-
Toerist rijdt 40.000 euro aan boetes in gehuurde Lamborghini
-
Lamborghini Aventador SVJ pakt Ringrecord
-
Aftellen voor Lamborghini Aventador SVJ