Zoek artikelen en videos op merk
Lexus test, nieuws, prijs en meer
Lexus is het luxe submerk van Toyota. Het werd in januari 1989 geïntroduceerd op de North American International Auto Show in Detroit. De LS400 was het eerste model. De grote sedan concurreerde met de BMW 7 Serie en Mercedes-Benz S-Klasse en was volledig nieuw ontworpen. Hij deelde nauwelijks onderdelen met andere Toyota’s. In de jaren tachtig en negentig had Lexus een wat saai imago, maar dat heeft het merk weten om te draaien met de agressieve styling van de huidige sedans IS, GS, LS, de crossovers NX en RX en de coupés RC en LC. In 2007 startte Lexus het F-label. Hieronder werden sportieve modellen uitgebracht als de IS F, de RC F en ook de nu al legendarische LFA, met zijn hoogtoerige atmosferische V10-motor.
Begin jaren tachtig kwamen de Verenigde Staten en Japan exportbeperkingen overeen. Japanse fabrikanten mochten slechts een beperkt aantal auto’s naar Amerika verschepen, dus was het voor Toyota, Honda en Nissan winstgevender om daar dure modellen te verkopen. Honda zette het luxemerk Acura op, Nissan kwam met Infiniti en Toyota ontwikkelde Lexus. De eerste stap was het F1-project (Flagship One), wat als doel had om de beste auto ter wereld te ontwerpen.
Mercedes-Benz S-Klasse
Dat werd de LS400. De ontwikkeling van de luxesedan kostte Toyota meer dan 1 miljard dollar. De auto had een 4,0 liter V8, achterwielaandrijving en werd door de pers geroemd om zijn comfort, bouwkwaliteit, ergonomie en uitrusting. Kritiek was er ook. De LS400 leek te veel op de toenmalige Mercedes-Benz S-Klasse, vonden journalisten. Samen met de LS400 kwam ook de ES 250 op de Amerikaanse markt, een Toyota Camry met Lexus-logo’s.
‘Lexus-achterlichten’
In de jaren negentig breidde Lexus sterk uit. Er kwam een grote coupé (de SC 400), een sedan tussen de LS en ES (de GS 300), twee SUV’s (de LX 450 en RX 300) en een compacte BMW 3 Serie-concurrent (de IS 200/300, bekend van de heldere ‘Lexus-achterlichten’ die populair werden in de tuningwereld). Lexus deed het inmiddels uitstekend in betrouwbaarheidsonderzoeken. Het merk stond steevast bovenaan op het gebied van kwaliteit en klanttevredenheid.
Hybridetechniek
Na 2000 begon Lexus meer en meer in te zetten op hybridetechniek en probeerde het merk zichzelf ook een sportiever imago aan te meten. Er kwam een F-label, met als eerste uithangbord de ruim 400 pk sterke IS F. Veel exclusiever nog was de Lexus LFA. Deze supersportwagen had een 4,8 liter V10 met 560 pk. Er zijn slechts vijfhonderd exemplaren van de LFA gebouwd. Bij leven was hij al een legende, vooral dankzij de ijselijke huil van zijn hoogtoerige tiencilinder.
Laatste nieuws over Lexus
-
5 heerlijke GT’s die inmiddels flink zijn afgeschreven als occasion
-
Zuinige Lexus RC 300h-occasion uit 2018 nu vrij betaalbaar
-
De betrouwbaarste auto is nu een betaalbare occasion
-
Deze extreem zuinige occasion kost nog geen 15.000 euro
-
Lexus LBX Morizo RR: crossover nu ook met handbak en 305 pk
-
Cabriotest: Lexus LC 500 – een van de laatste met V8
-
Opvolger Lexus LFA wordt een supersportwagen met V8
-
Dit is het daadwerkelijke verbruik van de Lexus LBX
-
Lexus LBX vs. Volkswagen T-Cross: de beste crossover
-
Duik in de prijslijst: Lexus LBX – wat heeft de baby-Lexus te bieden?
-
De betrouwbaarste occasion voor minder dan een Volkswagen Polo
-
BMW iX1 vs. Lexus RZ: de beste elektrische premium-SUV