Zoek artikelen en videos op merk
Mazda test, nieuws, prijs en meer
Eigenlijk heet de Japanse fabrikant pas sinds 1984 Mazda. Daarvoor ging het bedrijf door het leven als Toyo Kogyo. De naam Mazda werd in 1931 voor het eerst gebruik op een gemotoriseerde riksja, de Mazdago. De eerste echte auto verscheen in de vorm van de R360 (1960 – 1966). Mazda staat bekend om het gebruik van de zogenoemde Wankelmotor, of rotatiemotor. Die werd in 1967 geïntroduceerd in de Cosmo. Van 1974 tot en met 2015 werkte Mazda samen met Ford. Een van de bekendste modellen van het merk is de MX-5. Deze compacte roadster is de succesvolste tweezits open sportwagen ter wereld. Het huidige modellengamma in Nederland bestaat uit de 2, 3, 6, CX-3, CX-5 en MX-5.
Zoals veel Japanse autofabrikanten begon Mazda met het uitbrengen van zogenoemde ‘kei cars’. De R360 was een piepklein karretje dat niet meer dan 380 kilogram woog. Hij werd in 1962 aangevuld met de Carol, een iets volwassener tweedeurs sedannetje. Het model kreeg in 1972 een opvolger in de vorm van de Chantez, wat ‘zingen’ betekent in het Frans. Na 1976 hield Mazda de kei-markt voor gezien en zou daarop pas in 1989 terugkeren met een nieuwe Carol.
Wankelmotor
In de jaren zestig raakte Mazda geïnspireerd door de NSU Ro80 en begon de fabrikant te werken aan zijn eigen variant van de Wankelmotor om zich te onderscheiden van andere Japanse merken. De krachtbron kwam vrijwel in alle modellen te liggen, of het nou sedans waren, stationwagens, sportwagens of pickups (de Rotary Pickup uit 1974). Mazda lepelde de rotatiemotor zelfs in een personenbus (de Parkway uit 1974).
Oliecrisis
De oliecrisis van 1973 gooide echter roet in het eten. Rotatiemotoren zijn niet bijzonder zuinig, dus voelde Mazda dat in zijn verkopen. De fabrikant gooide het roer om en paste de Wankelmotor vanaf de jaren zeventig eigenlijk alleen nog toe in sportievere modellen. Daarover gesproken, de MX-5 (vanaf 1989) was een groot succes. De eerste generatie was geïnspireerd door de Lotus Elan (1962 – 1973). De auto’s lijken zelfs op elkaar.
SUV’s en crossovers
Mazda heeft lang de modelaanduidingen 121, 323, 626 en 929 gebruikt, maar is in 2002 overgestapt op nog simpelere cijfers. De 6 was het eerste voorbeeld daarvan, gevolgd door de 2 (2002), 3 (2004) en 5 (2005). SUV’s en crossover krijgen de letters CX voor hun aanduidingen. In Nederland zijn er de CX-3 en CX-5, maar in Japan is er sinds 2017 ook nog de grotere CX-8. Nog omvangrijker is de CX-9, die vooral in Noord-Amerika wordt verkocht.
Laatste nieuws over Mazda
-
Unieke Groep B Mazda RX-7 rallyauto kan nu van jou zijn
-
Deze Mazda RX-8 is nu spotgoedkope occasion: durf jij het aan?
-
De prachtige Mazda EZ-6 komt naar Europa! Gaan jullie ‘m leasen?
-
Rise and shine: op pad met vijf unieke, verhoogde auto’s
-
Duurtest: meetgegevens Mazda MX-30 R-EV zijn confronterend
-
Cabriotest: Blijft de Mazda MX-5 de leukste ‘betaalbare’?
-
Huilen! Mazda MX-5 2.0 nek omgedraaid: ‘Nog maar 10 te koop’
-
Goedkoopste Mazda MX-5 ND kost minder dan Dacia Spring
-
Duurtest Mazda MX-30 R-EV: verbruikt de rotatiemotor veel olie?
-
Mazda MX-6 vs. Rover 220 Turbo Coupé vs. Toyota Celica GT
-
Duurtest Mazda MX-30 R-EV: een zorgwekkend geluid
-
Stijlvolle en betrouwbare gezinsauto is nu betaalbare occasion