Zoek artikelen en videos op merk
Peugeot test, nieuws, prijs en meer
Peugeot is een van de oudste autofabrikanten ter wereld. Het bedrijf werd opgericht in 1810, maar bouwde zijn eerste echte auto pas in 1890. Vroege modellen werden aangeduid met verschillende namen, totdat in 1929 werd overgestapt op het bekende systeem van drie cijfers met een nul in het midden. In 1975 nam Peugeot zijn concurrent Citroën over en drie jaar later volgde de aankoop van de Europese divisie van Chrysler (de Chrysler/Simca-modellen werden later als Talbot op de markt gebracht). PSA Group bestaat nu uit Peugeot, Citroën, DS en Opel/Vauxhall. Peugeot levert de 108, 208, 308 en 508. Daarbij zijn er de SUV’s 2008, 3008 en 5008. Het Franse merk is erg succesvol geweest in de rallysport en heeft ook Le Dakar en de 24 uur van Le Mans gewonnen.
Armand Peugeot, die in 1865 in het familiebedrijf actief werd, raakte na een ontmoeting met Gottlieb Daimler overtuigt van het concept van de auto. In 1890 introduceerde hij een vierwieler met een motor van Panhard (een in licentie gebouwde Daimler-krachtbron). Negen jaar later bouwde zijn onderneming al driehonderd auto’s per jaar. Peugeot had al snel het belang van racen door. In 1894 won het merk de langeafstandsrace Parijs-Rouen.
Typeaanduiding
De 201 (1929 – 1937) was de eerste Peugeot met de nu bekende typeaanduiding. Enkele jaren later volgde de 402 (1935 – 1942), waarvan de BL Éclipse Décapotable-variant het metalen cabriodak pionierde. Na de Tweede Wereldoorlog ging het Peugeot voor de wind dankzij succesvolle auto’s als de 403 (1955 – 1966), 204 (1965 – 1976) , 404 (1960 – 1991) en 504 (1968 – 2006). Die laatste twee werden nog heel lang doorgebouwd in Afrika, waar ze bekendstonden om hun betrouwbaarheid.
Hot hatchback
Begin jaren tachtig ging het niet goed met Peugeot. Het model dat daar verandering in bracht was de 205 (1983 – 1998). In T16-vorm won hij twee keer de titel in het Wereldkampioenschap Rally en de 205 GTI wordt nog steeds gezien als het schoolvoorbeeld van een hot hatchback. De 106 (1991 – 2003), 306 (1993 – 2002) en 405 (vanaf 1987) waren eveneens verkoopsuccessen. De door Pininfarina ontworpen 406 Coupé (1997 – 2003) werd geprezen om zijn schoonheid.
Rand van de afgrond
Het bleef Peugeot voor de wind gaan met de 206 (vanaf 1998) en 307 (2001 – 2014), maar rond 2009 begonnen de problemen. De fabrikant haalde zijn verkoopdoelen niet, leed verliezen en stond enkele jaren geleden zelfs aan de rand van de afgrond. Het Chinese Dongfeng Motors en de Franse overheid namen ieder een belang van veertien procent in PSA. Het concern nam in 2017 Opel en Vauxhall over van General Motors.
Laatste nieuws over Peugeot
-
Rijtest Peugeot e-308 SW: helaas bestaat de Opel Astra Electric
-
Dit kosten de nieuwe Peugeot 3008 en e-3008 in Nederland
-
De elektrische nieuwe Peugeot e-Rifter is eigenlijk oud
-
Hier moet je op letten bij de aanschaf van een Peugeot 3008 occasion
-
Betaalbaar rijden in een cabrio: Peugeot 307 CC vs. Volkswagen EOS
-
Duik in de prijslijst: Peugeot 2008 – verbeterd na de facelift?
-
Deze occasion wil je: Peugeot 607, beter dan een BMW 5-serie?
-
Deze occasion wil je: Peugeot 406 Coupé met Ferrari-design
-
Dit kan je verwachten van de nieuwe Peugeot E-3008
-
Deze nieuwe Peugeot E-3008 heeft een belangrijkere rol dan je denkt
-
Gelekt! Dit is de Peugeot e-3008
-
Deze 3 leukere occasions koop je voor het geld van een Peugeot 108