Zoek artikelen en videos op merk
Porsche test, nieuws, prijs en meer
Ferdinand Porsche richtte in 1931 Dr. Ing. h. c. F. Porsche GmbH op. Het bedrijf sloot al snel een contract met de Duitse overheid voor de ontwikkeling van een auto voor het volk. Dit resulteerde in de Volkswagen Kever (de Nazi’s noemden hem Kraft-durch-Freude-Wagen). Na de Tweede Wereld groeide Porsche uit tot een fabrikant van sportwagens. Eerst met de 356 (1948 – 1965) en later met de 911 (vanaf 1963). Porsche is nu eigendom van Volkswagen en produceert de 718 Boxster en Cayman, 911, Panamera, Macan en Cayenne. Het merk uit Stuttgart was en is enorm succesvol in de autosport. Zo schreef het bijvoorbeeld al negentien keer de legendarische 24 uur van Le Mans op zijn naam.
Ferdinand Porsche ontwikkelde niet alleen de Kraft-durch-Freude-Wagen voor de Duitse regering, maar ook de militaire varianten daarvan: de Kübelwagen en Schwimmwagen. Daarbij ontwierp hij in de Tweede Wereldoorlog eveneens een aantal tanks voor het Duitse leger. Porsche werd eind 1945 gearresteerd voor oorlogsmisdaden en verbleef twintig maanden in de gevangenis. Zijn zoon Ferry Porsche probeerde in die tijd het bedrijf van zijn vader op de been te houden.
James Dean
Hij was ook degene die de 356 ontwierp. De compacte sportwagen leek niet alleen op de Volkswagen Kever (ze zijn beide ontworpen door Erwin Komenda), maar gebruikte er in eerste instantie ook onderdelen van. De 356 kwam niet alleen als coupé op de markt, maar ook als cabriolet en als Speedster. Gerelateerd aan de 356 is de 550 Spyder (1953 – 1956). Het model was een succesvolle racewagen, maar ook de auto waarin filmster James Dean zich in 1955 doodreed.
Legendarische 911
De legendarische 911 zou eigenlijk 901 heten, maar Peugeot had driecijferige aanduidingen met een 0 in het midden vastgelegd en stak daar een stokje voor (wonderwel niet voor de Ferrari 308). Het maakte niet uit. De 911 werd niet alleen een enorm verkoopsucces, maar was ook dé racewagen bij uitstek. Er zijn door de decennia heen onnoemelijk veel varianten van het model geweest. Een paar tot de verbeelding sprekende zijn de Carrera RS 2.7, de Turbo en recenter de GT3 en GT3 RS.
Supersportwagens
De 928 (1977 – 1995) had de 911 moeten vervangen, maar overleefde hem niet. Naast modellen als de 914 (1969 – 1976), 924 (1976 – 1988), 944 (1982 – 1991) en 968 (1992 – 1995) bouwde Porsche ook supersportwagens. Zo waren er de 959 (1986 – 1988), Carrera GT (2003 – 2007) en 918 Spyder (2013 – 2015). De overstap in 1997 naar de watergekoelde 996 was controversieel (911’s waren luchtgekoeld), maar de introductie van de Cayenne-SUV in 2002 was dat nog veel meer.
Laatste nieuws over Porsche
-
Porsche Cayenne vs. Mercedes GLE: welke is de beste verliezer?
-
Geen enkele auto is ooit hoger geklommen dan deze Porsche!
-
Alpine A110 R vs. Porsche 911 GT3 RS: De radicaalste wint
-
Waarom Porsche de Panamera Sport Turismo de nek omdraait
-
Waarom je ook een Porsche 914 moet kopen als je een MoonSwatch hebt
-
Een blokje om met een Porsche 959 van miljoenen euro’s
-
De eerste eigenaar van deze Porsche 911 RSR verdient hem niet
-
Deze gezins-Porsche koop je voor het geld van een Volkswagen Golf
-
Nederlandse overheid verkoopt bijna nieuwe Porsche 911
-
En dat is alweer Porsche Cayenne nummer tien…
-
Waarom de GT3 R Rennsport de ultieme Porsche 911 is, maar je ‘m niet wil
-
Is de 911 S/T de duurste, puurste en lichtste Porsche?