Zoek artikelen en videos op merk
Skoda test, nieuws, prijs en meer
Skoda heette in het begin helemaal niet zo. De autofabrikant begon zijn leven in 1895 als Laurin & Klement. Dertig jaar later werd de onderneming overgenomen door Skoda Works, wat na de Tweede Wereldoorlog door de communistische Tsjechische regering tot een staatsbedrijf werd gemaakt. Skoda verdween achter het IJzeren Gordijn. Het merk dat eens zo innovatief was, raakte daardoor langzaam achterop. Begin jaren negentig, na de val van het communisme, werd het overgenomen door Volkswagen. Dat mondde uit in nieuwe modellen als de Fabia (1999), Octavia (1996) en Superb (2001). In 2011 kwam de compacte Citigo op de markt, gevolgd door de Rapid in 2012. Het SUV-gamma bestaat nu uit de Karoq (2017) en Kodiaq (2016).
Václav Laurin (1865 – 1930) en Václav Klement (1868 – 1938) richtten in 1895 Laurin & Klement op. Tien jaar later begon het bedrijf – dat daarvoor fietsen en motorfietsen maakte – auto’s te bouwen. Laurin & Klement groeide in enkele jaren uit tot de grootste voertuigfabrikant in het Oostenrijks-Hongaarse Rijk. Skoda gebruikt de aanduiding Laurin & Klement nu voor luxere uitvoeringen van zijn modellen.
Marktleider
Skoda Works was na de Eerste Wereldoorlog een van de grootste industriële conglomeraten van Europa. Met de financiële middelen van het concern kon Laurin & Klement, dat na 1925 Skoda Auto heette, een nieuwe reeks auto’s ontwikkelen. De Popular (1934 – 1946), Rapid (1935 – 1947), Favorit (1936 – 1941) en Superb (1934 – 1949) waren zo populair dat hun fabrikant uitgroeide tot de marktleider in Tsjechoslowakije.
Communistisch
Tijdens de Tweede Wereldoorlog werd de fabriek in Mladá Boleslav platgebombardeerd. Al in juli 1945 was hij volledig herbouwd en kon de productie weer van start gaan. Ondanks dat Skoda in 1948 onderdeel werd van het communistische systeem wist het merk tot en met de jaren zestig zijn goede reputatie te houden met onder meer de Octavia (1959 – 1971), Felicia (1959 – 1964) en 1000 MB (1964 – 1969).
Vooroordelen
In de jaren tachtig werd Skoda in een adem genoemd met Lada, FSO en Dacia als voorbeeld van hoe slechts Oost-Europese auto’s wel niet waren. Na de overname door Volkswagen werd er hard gewerkt om van het slechte imago af te komen. Dat lukte uiteraard met aantrekkelijke nieuwe modellen vol Volkswagen-techniek, maar ook door met een knipoog de vooroordelen te benoemen in reclamecampagnes. In Engeland bijvoorbeeld met de slogan: ‘It’s a Skoda. Honest.’
Laatste nieuws over Skoda
-
Fonkelnieuwe Skoda Fabia wat goedkoper dan gedacht
-
Hier heeft Skoda voor de Fabia goed over nagedacht
-
Wie houdt ons het beste voor de gek: Hyundai Bayon vs. Skoda Kamiq
-
Enorme omslag voor Volkswagen: 40 miljoen elektro-auto’s op één platform
-
Ambitieus Skoda wil bij ‘beste vijf van de wereld’ horen
-
Het nieuwe abnormaal: Ford Mustang versus Skoda Enyaq
-
Monte Carlo verdringt RS voor Skoda
-
Skoda Fabia verloochent zijn afkomst niet
-
Volgende puzzelstukje maakt Skoda Fabia bijna compleet
-
Skoda durft nieuwe Fabia al wel te tekenen
-
Is de Skoda Enyaq iV beter dan de Volkswagen ID.4? – Review
-
Vernieuwde Skoda Kodiaq krijgt er wat paarden bij