Zoek artikelen en videos op merk
Smart test, nieuws, prijs en meer
Smart werd in 1994 opgericht door Mercedes-Benz en horlogemaker Swatch. Sinds die tijd heeft het merk slechts een handjevol verschillende modellen gebouwd. De belangrijkste is de ForTwo, het kleine tweezitswagentje met de motor achterin dat de meeste mensen kennen. Daarbij is er momenteel de ForFour en werden in het verleden de gelimiteerde Crossblade gebouwde en de Roadster en Roadster Coupé. Smart is samen met Mercedes-Benz en autodeelservice Car2Go onderdeel van Daimler AG. In Amsterdam gebruikt Car2Go enkele honderden elektrische Smart ForTwo’s in de opvallende kleuren blauw en wit. Smart heeft lange tijd moeite gehad in de markt. Het automerk heeft sinds zijn oprichting miljarden verloren.
Het idee voor Smart stamt uit 1982. Nicolas Hayek, directeur van Swatch-maker SMH, vond dat de auto-industrie een belangrijke markt had laten liggen. Hij dacht dat jonge stadsbewoners wel graag een kleine, stijlvolle auto zouden willen hebben, die ze – net als een Swatch-horloge – konden personaliseren. Hayek begon aan de ontwikkeling van de ‘Swatchmobile’, met twee zitplaatsen en een hybride aandrijflijn.
Deal met Volkswagen
In 1991 benaderde hij diverse autofabrikanten met het idee. Hayek had bedacht dat het niet handig zou zijn om met de grote jongens te concurreren. Bovendien kon een bestaande fabrikant een deel van de investeringen op zich nemen. Volkswagen was geïnteresseerd en tekende een overeenkomst met Hayek. Drie jaar later zette de fabrikant uit Wolfsburg echter een streep door de deal. Het concern richtte zich liever op de zuinige Lupo 3L.
Micro Compact Car
BMW, Fiat, General Motors en Renault zagen niets in de ‘Swatchmobile’, maar Daimler-Benz had er het volste vertrouwen in. Op 4 maart 1994 werd de oprichting van joint venture Micro Compact Car AG (MCC) aangekondigd tijdens een persconferentie in Stuttgart. Er werden twee studiemodellen aanwezig, de door Mercedes-Benz ontworpen Eco-Sprinter en Eco-Speedster. Ze vertoonden al duidelijk trekken van de latere Smart City-Coupé en City-Cabrio.
Nedcar in Born
De City-Coupé werd in 1998 gelanceerd. Hayek was teleurgesteld. Hij wilde een hybride aandrijflijn voor het autootje, maar uiteindelijk werd dat een conventionele brandstofmotor. Daimler-Benz kocht hem uit. MCC werd MCC Smart en niet veel later simpelweg Smart. De City-Coupé en City-Cabrio kregen in 2004 de naam ForTwo. De grotere ForFour (2004 – 2006) was een Mitsubishi Colt en werd bij Nedcar in Born gebouwd. Smart ontwikkelde samen met Renault de huidige ForFour, die zijn componenten deelt met de Renault Twingo.
Laatste nieuws over Smart
-
Rise and shine: op pad met vijf unieke, verhoogde auto’s
-
Smart brengt mogelijk zijn allerleukste model terug
-
Dit is de Smart #1 Brabus Brabus
-
Deze onbegrepen ‘Nederlandse’ occasion is een koopje
-
Eén element van de nieuwe Smart #5 slaat nergens op
-
De #5 is de allergrootste Smart ooit
-
Duik in de prijslijst: dit kost de Smart #3
-
Dit is de daadwerkelijke actieradius van de Smart #3
-
Smart #3 vs. Renault Megane E-Tech: de beste elektrische auto
-
Waarom de elektrische Smart #3 zóveel leuker is dan verwacht
-
Dit is de daadwerkelijke actieradius en laadsnelheid van de Smart #1
-
Occasions: 3 compacte stadsrakkers voor maximaal 5000 euro