Zoek artikelen en videos op merk
Volkswagen Up! test, nieuws, prijs en meer
De Volkswagen Up! werd in 2011 op de internationale autoshow in Frankfurt aan pers en publiek voorgesteld. De naam stamt af van de Volkswagen Lupo. De eerste en de laatste letter werden weggehaald en zo ontstond het woord ‘Up!’. De auto maakt onderdeel uit van de zogeheten New Small Family reeks van auto’s van de Volkswagen groep. De Up! wordt geassembleerd in de Volkswagen fabriek in Bratislava, Slowakije. De modellen Seat Mii en Skoda Citigo zijn varianten van de Volkswagen Up!, hebben dezelfde technische basis en worden eveneens in dezelfde fabriek gemaakt. De Up! wordt voor de lokale markten in Zuid-Oost Azië en Zuid-Amerika gemaakt in fabrieken in India en Brazilië.
Aardgas en GTI uitvoering
In de basis heeft de Up! een 1,0 liter driecilinder motor die 60 pk levert. De motor ligt voorin en de Up! heeft altijd voorwielaandrijving. Meest recente toevoeging is een GTI variant, met 115 pk. Er is echter ook een elektrische uitvoering leverbaar; de e-Up!, die een actieradius heeft van 133 kilometer. Verder staan er een 75 pk sterke benzinemotor op de prijslijst en een motorblok welke loopt op aardgas.
Achteruitrijcamera
De Up! heeft een ruime keuze aan opties. Zo is de Up! te voorzien van allerlei extra’s zoals stoelverwarming, maar ook een soundsysteem met 300 Watt eindvermogen, een achteruitrijcamera en parkeersensoren staan op de prijslijst vermeld. Tevens is er een glazen panoramadak leverbaar, welke het ruimtegevoel binnenin de auto versterkt.
De concurrenten
Belangrijkste concurrenten in het zogeheten A-segment zijn de Fiat Panda en Fiat 500. Ook de Seat Mii en Skoda Citigo staan vaak op de shortlist van kopers in dit segment. Dat zijn in wezen dezelfde modellen, echter met een andere badge. De Up! wordt zowel in drie-, als vijfdeurs variant geleverd en met een lengte van 3,5 meter en een gewicht van 930 kilo zijn het brandstofverbruik en de draaicirkel gunstig te noemen. De Volkswagen Up! kofferbak is niet groot, slechts 251 liter en met de achterbank ingeklapt 951 liter. De Volkswagen Up! en zijn identieke broertjes Seat Mii en Skoda Citigo zijn beoordeeld met een NCAP score van vijf sterren.
Facelift
In 2016 kreeg de Up! een facelift waarbij tevens het motoraanbod werd aangepast.
Breed modellengamma
Het Duitse Volkswagen concern produceert een breed gamma aan personenwagens verdeeld over diverse merken. Daartoe behoren onder andere het van oorsprong Tsjechische automerk Skoda en het Spaanse Seat. Maar ook het eveneens Duitse sportwagenmerk Porsche, het Italiaanse Lamborghini en het Engelse Bentley concern. Voor wat betreft het modellengamma van Volkswagen wordt een brede diversiteit aan modellen gevoerd. Instapper in het gamma is de Up!; een compacte stadsauto die opereert in het zogeheten A-segment. Het meestverkochte model is na ruim 45 jaar nog steeds de Volkswagen Golf. Dat model is er ook in een volledig elektrische uitvoering; de e-Golf. De Passat en Arteon zijn een sterke troef in het segment van de business limousines en met de T-Cross, de T-Roc, de Tiguan en de Touareg heeft Volkswagen vier modellen in het populaire SUV en crossover segment van de markt. De Touran is een echte MPV en de Caddy van oorsprong een kleine bestelbus, die er echter ook in een personenauto variant is.
Laatste nieuws over Volkswagen Up!
-
A-segment is niet dood! Volkswagen komt met opvolger Up
-
Deze Duitse elektrische auto is nu goedkope occasion
-
De Volkswagen Up is terug! En je kunt hem omver duwen…
-
Dankzij subsidie kost deze elektrische auto minder dan 9.000 euro
-
Occasions: 3 compacte elektrische auto’s voor 15.000 euro
-
Volkswagen neemt afscheid van de Up!
-
‘Volkswagen wil productie e-Up! herstarten’
-
Goedkoopste elektrische Volkswagen is weer terug, maar óók duurder
-
Nieuwe Volkswagen e-Up wordt goedkoper en komt verder
-
Test: Volkswagen Up! GTI (2018)
-
Volkswagen Up GTI vanaf net geen twintig mille
-
Duik in de prijslijst: Realistisch prijsbeeld van auto’s in het A-segment