10 keer Bugatti Centodieci a 8 miljoen euro! – Sjoerds Weetjes #144
Maak kennis met de Bugatti Centodieci. Het is Bugatti’s nieuwste project in het kader van coachbuilding en het exemplaar maakt deel uit van de 110e verjaardag van Bugatti als autofabrikant. Slechts tien exemplaren zien het levenslicht. Ondanks de prijs van acht miljoen euro (exclusief belastingen) is de complete oplage reeds vergeven.
Centodieci is niet alleen een verwijzing naar de 110e verjaardag van Bugatti als autobouwer, het is tevens een knipoog naar de EB110 uit de jaren negentig. Met de Centodieci brengt Bugatti een ode aan de historische EB110 zoals het eerder dit jaar met de La Voiture Noire een eerbetoon bracht aan de iconische Atlantic.
T-voorklep
Waar die La Voiture Noire een moderne interpretatie van de Atlantic is met kenmerkende designelementen, daar is de Bugatti Centodieci gelieerd aan de designstijl van de EB110. Dat uit zich direct in de vorm van het luchtrooster naast het zijraam, het zwevende dak en het kleine hoefijzer met het op de neus geplaatste Bugatti-embleem. Wie verder kijkt ziet meer overeenkomsten. Het op het front van de showcar in zwart aangebrachte vlak verwijst naar de T-vormige voorklep op de EB110. Aan weerskanten van die klep heeft de EB110 een groot lichtcluster. De naar binnen geplaatste lichtunits met zijn enorme afmetingen geven de EB110 een smal ogend front. Voor de Centodieci wilde Bugatti’s designchef Achim Anscheidt geen soortgelijke snit, want de hedendaagse stijl is de breedte in gaan. Hij loste het op door gebruik te maken van led-lichtstrips, die in combinatie met horizontale lijnen voor ‘centrale’ lichtunits zorgt maar door hun beperkte hoogte de breedte van de auto accentueert.
Gefixeerde achterspoiler
De achterzijde oogt hoog door de gefixeerde spoiler, zoals de EB110 Supersport die ook had. De rode verlichtingselementen geven de sportcoupé visuele breedte. De plaatsing van de lichtelementen lijken op het rooster van de EB110 GT, terwijl de hoofdverlichting achter de ronding van de EB110-units heeft overgenomen. Misschien springen de vier uitlaateindstukken nog meer in het oog. Anscheidt kiest voor vier eindstukken, die verdeeld zijn over twee elementen met twee boven elkaar geplaatste buizen. Door het ontwerp maken de uitlaateindstukken deel uit van de forse diffuser.
Type 32 Tank
Kenmerkend voor de EB110 zijn de vlakke flanken, waarvoor de designers destijds hadden gekeken naar de Type 32 Tank. Op het hommagemodel is dat niet doorgevoerd. Van bovenaf bekeken, heeft de limited edition de bekende Coke-bottlevorm. Overigens openen de portieren op dezelfde wijze als van de Veyron, Chiron, Divo en La Voire Noire en dus niet omhoog zoals op de EB110. De onpraktische gedeelde zijramen zijn evenmin overgenomen.
1600 pk
De A-stijl is zwart gekleurd. Het moet het gevoel versterken dat de Centodieci een smal dak heeft, zoals de EB110 dat had. Aan de achterzijde zijn luchtinlaten gemaakt, waardoor de rijwind naar de motorruimte wordt geleid. In lijn met de EB110 heeft de Bugatti Centodieci namelijk een ruit boven de W16-motor, iets dat de Veyron en Chiron vanwege de warmte-ontwikkeling van de immense krachtbron niet hebben. De tot 1600 pk opgevoerde W16-motor met een kwartet aan turbo’s ademt uit door roosters aan weerskanten van het glaspaneel.
Kleimodel
In het geval van het nu gepresenteerde exemplaar zijn de ramen extra donker getint, zodat niet in de auto gekeken kan worden. Op zich is daar niets bijzonders te zien, aangezien de productieversie het interieur van de Chiron inclusief centrale C-vorm krijgt. Maar de Bugatti Centodieci is geen kant-en-klaar model. Het is een showcar, wat niets anders is dan een handgebouwde prototype van hout en klei waarin geen motor (elektromotor voor manoeuvreren) hangt. Het is feitelijk een designmodel waarmee Bugatti laat zien hoe de auto eruit komt te zien. Anscheidt geeft desgevraagd aan in hoeverre de auto zo in productie gaat? Volgens de designbaas van het legendarische merk is alles aan de auto getekend en ontworpen om de homologatie te kunnen doorstaan. Hij gaat wel het ontwerp perfectioneren. Welke details dat dat zijn, geeft Anscheidt niet aan. Maar nadat we aangaven dat het jammer is dat de karakteristieke vouw over de carrosserie in het geval van de Centodieci niet doorloopt over de achterruit, begon Anscheidt trots te glimlachen. Er was geen tijd voor om dat op het prototype al door te voeren.
Extra vermogen, lager gewicht
Het prestatieniveau ligt hoger. Enerzijds door de 100 pk extra uit de 8.0 W16-motor, anderzijds door het lagere wagen gewicht. Dat laatste is echter te verwaarlozen. De ingenieurs streven naar een gewichtsreductie van 40 kg op een totaalgewicht van bijna twee ton. Maar de Bugatti Centodieci is nog niet af. Nu de Divo voor de designers en technici bijna is afgerond en de productiestart in zicht is, gaan de heren aan de La Voiture Noire beginnen. Daarna is de Centodieci aan de beurt. In 2021 moet de bouw van het model beginnen. Waar het eerste exemplaar komt te rijden, is niet bekend. Bugatti noemt geen van de 10 kopers. Vast staat dat het bekenden van de fabrikant zijn, want alle geselecteerde personen hebben minimaal één Bugatti in de garage staan, in ieder geval een Chiron. Een EB110 is geen must, maar wel leuk.
139 maal EB110
De EB110 is geen spruit van het hedendaagse Bugatti en maakt dus geen deel uit van de bloedlijn Veyron en Chiron. De sportcoupé verscheen in 1992 en ging in 1995 uit productie. Slechts 139 stuks zagen het levenslicht: 106 exemplaren van de GT en 33 stuks van de Supersport. Drie jaar na het faillissement kocht Volkswagen AG in 1998 de rechten op de naam Bugatti. In 2005 verscheen de Veyron, die na een productierun van 450 exemplaren in 2016 werd opgevolgd door de Chiron. De Divo, La Voiture Noire en Centodieci maken geen deel uit van het geplande productievolume van 500 Chirons.
Lees ook:
Ook interessant
-
Je raadt nooit welk merk deze Abarth 124 Spider bouwde
-
De Aston Martin Vantage is nu volwassen, maar niet minder speels
-
Nieuw Frans merk toont plots een van de goedkoopste elektrische auto’s
-
BMW M4 CS vs. Ford Mustang Dark Horse: welke is de beste?
-
Rob bouwde een ultieme sleeper: Nissan Figaro met turbo!
-
De Mini Clubman is zo gek als een deur | Sjoerds Weetjes 425
-
Hardcore sportwagens: Honda S2000 vs. Opel Speedster
-
De BMW M5 Touring is niet voor de poes (en hond)
-
Rijtest alle Lamborghini V12’s: is de nieuwe Revuelto net zo goed?
-
Waarom de Ford Focus CC Pluvius haat | Sjoerds Weetjes 424
-
Hierdoor is de Mini Aceman een verrassend speelse crossover
-
Waarom de Ford Capri de Johan Derksen in ons bovenhaalt