10% ziet af van Ford Mustang Mach-e na productievertraging
De marktintroductie van de Ford Mustang Mach-e is met vijf maanden uitgesteld. De importeur rijdt de eerste volledig als elektrisch model ontwikkelde SUV in februari de showrooms binnen. Voor 10% van de kopers is dat een reden om hun reservering in te trekken.
Ook Ford werd uiteraard getroffen door de coronacrisis. Daardoor moesten onder andere de ontwikkelingsafdelingen van de Amerikaanse autogigant in Detroit en de fabriek in Mexico dicht. Het gevolg was dat de ontwikkeling van de Mustang Mach-e op een alternatieve wijze werd voortgezet, maar dat de productie van de vijfdeurs SUV niet volgens plan van start kon gaan. Een tegenvaller voor Ford Nederland, dat door de fabriek 2000 exemplaren van de Mustang Mach-e was beloofd om nog dit jaar te registreren. Op die manier konden de kopers nog onder de veranderende bijtellingsregels uitkomen. Dat feestje gaat nu dus niet door.
10% geannuleerd
Het doorschuiven van de marktintroductie van oktober 2020 naar februari 2021 was voor 10% van de klanten reden om van de Mustang Mach-e af te zien, zo geeft Ford Nederland aan. Het importbedrijf heeft nog altijd 1800 geïnteresseerden voor de elektrische SUV. Het gros daarvan zijn leasemaatschappijen. De importeur spreekt van 600 tot 700 particuliere kopers. Ford noteerde de eerste reserveringen alweer een jaar terug. Dat was direct nadat de elektro-auto zijn debuut beleefde aan de vooravond van de Los Angeles International Auto Show 2019. ’s Nachts gingen de digitale orderboeken open. De aankoopprocedure is volledig online.
Aflevering Mustang Mach-e
Voor de aflevering en het onderhoud schakelt Ford uiteraard wel zijn dealernetwerk in, al is het slechts een klein deel van de verkooporganisatie die de Mustang Mach-e mag leveren en onderhouden. Anders dan bij andere Ford-modellen beschikken de verkooppartners straks niet over een eigen voorraad. Mede door de productie in Mexico en de lange levertijd bouwt Ford in Europa een voorraad op, waaruit alle landen en dealers worden bediend. De fabrikant kan zo per land flexibeler reageren op de vraag. Vooral in Noorwegen en Nederland is de vraag naar de Mustang Mach-e groot.
Elektrische ‘Focus’ volgt
De Mustang Mach-e is Fords eerste model dat op een volledig nieuw platform wordt gebouwd, dat dan bovendien ook volledig rondom een elektrische aandrijflijn is ontwikkeld. De Mustang Mach-e beschikt over een centraal in de auto geplaatste batterij en elektromotoren op de achterste as. Optioneel voorziet Ford de auto ook van een elektro-unit op de vooras. Naast de Mach-e komt Ford met nog enkele volledig elektrische modellen. Voor de Verenigde Staten verschijnt er een elektrische F150. In Europa en alleen voor Europa lanceert Ford omstreeks 2022 een elektrisch aangedreven C-segmentauto. Dit Focus-achtige model krijgt de technische basis van de Volkswagen ID.3, maar beschikt over een eigen koetswerk.
Lees ook:
Ook interessant
-
Volgens CEO is V8 voor AMG-rijders niet belangrijk
-
Subsidiepot nieuwe elektrische auto leeg! Koop nog snel een gebruikte EV
-
Nieuwe Hyundai Ioniq 9 is 7-zits vlaggenschip met flinke range
-
Zelfs Lotus schrapt nu zijn ambitieuze EV-plannen
-
Tegenvallende automarkt dwingt Ford Europe tot massaontslagen
-
Moet je een rijstrook opschuiven voor iemand die wil invoegen?
-
Duik in de prijslijst: Mini Aceman een heet gewassen Countryman?
-
Zeg ‘t maar: hoort dit logo op een handtasje of op een auto?
-
Door de SM Tribute moeten wij nu onze schoenen opeten
-
De auto op deze foto werd een financiële strop voor Jaguar
-
De nieuwe Mercedes CLA wordt een soort mini-Porsche Taycan
-
Deze Hyundai heeft iets te veel energiedrank gedronken