1000+ km elektrisch rijden zonder op te laden, deze Mercedes kan het
Een prototype van Mercedes-Benz, met de naam VISION EQXX, heeft meer dan 1000 kilometer gereden zonder op te laden. De auto deed dit met een extra lichte 100 kWh accu.
Het model is geoptimaliseerd om met zo min mogelijk energie zo ver mogelijk te komen. Zo is de vorm van de auto zo aerodynamisch mogelijk, is het regeneratief remmen beter dan op standaard elektrische auto’s, is het dak voorzien van zonnepanelen en gaat er zo min mogelijk energie verloren in de aandrijflijn.
Meer dan 1000 kilometer elektrisch rijden zonder op te laden
De Mercedes-Benz VISION EQXX legde in totaal 1008 kilometer af. Tijdens de test reed de auto van het onderzoekscentrum in Zuid-Duitsland naar Cassis aan de Franse Rivièra. De elektrische auto deed iets meer dan 12 uur over de reis en zou bij aankomst nog 140 kilometer aan actieradius, zo’n 15 procent acculading, over hebben.
De auto verbruikte gemiddeld 8,7 kWh per 100 kilometer. Dit met een gemiddelde snelheid van 87,4 kilometer per uur en een gereden topsnelheid van 140 kilometer per uur. De buitentemperatuur schommelde tijdens de rit tussen de 3 en 18 graden Celsius.
Mercedes-Benz VISION EQXX twee keer zuiniger dan EQS
De conceptcar van Mercedes-Benz is ruim twee keer zuiniger dan bijvoorbeeld de EQS. De druppelvormige elektrische S-klasse verbruikt tussen de 16 en 17 kWh per 100 kilometer en heeft een actieradius van 780 kilometer.
De techniek kunnen we in 2024 verwachten
Doordat de testrit op de openbare weg is gereden, is het voor de Mercedes conceptcar een goede test geweest in verschillende weertypes en op uiteenlopende wegprofielen. De auto reed immers door de Alpen. De Stuttgartse autofabrikant wil de nieuwe technologieën uit de Mercedes-Benz VISION EQXX in 2024 op grote schaal toepassen. In twee jaar zien we dergelijk aerodynamische auto’s van Mercedes wellicht op de prijslijsten staan.
Lees ook:
Ook interessant
-
Zelfs Lotus schrapt nu zijn ambitieuze EV-plannen
-
Wees er snel bij: EV-subsidie stopt dit jaar en de pot is bijna leeg
-
Duurtest Volvo EX30: zo ervaren niet-autoliefhebbers de EV
-
Duurtest BMW i5 Touring: hoe goed is de EV op lange afstanden?
-
EV-verkoop keldert in Europa nog harder dan vraag naar diesels
-
Nederlandse prijs Dongfeng Box bekend: veel EV, zéér weinig geld
-
Gebruikte EV kopen? Dit kosten alle Tesla-modellen als occasion
-
Met EV op vakantie? Deze aerodynamische caravan wil je hebben
-
EV opladen een probleem? Niet bij deze: 10-80% duurt 10 minuten
-
Trump: ‘Ik ben nu vóór de EV omdat Elon Musk me zo erg steunt’
-
Onderzoek VS: twee derde kiest na Tesla weer voor benzineauto
-
MG Cyberster: hoe sportief is de premium-EV met vleugeldeuren?