Vernieuwde Alpina B7 haalt 330 km/u
Na de vernieuwde BMW 7-serie volgt (uiteraard) de vernieuwde Alpina B7. Het Duitse tuningsbedrijf heeft de toplimousine opnieuw onder handen genomen en er een nog extremere machine van gemaakt.
Een BMW M7 werd nooit gebouwd, maar dat hoeft ook niet, want we hebben de Alpina B7. Deze krankzinnig snelle versie met agressieve uitstraling is gebaseerd op de onlangs gefacelifte BMW 750Li xDrive. De 4,4-liter V8-motor levert normaal gesproken 530 pk en 750 Nm, maar dankzij allerlei aanpassingen weet Alpina maar liefst 608 pk en 800 Nm uit het blok te persen.
Unieke intercoolers
Het hogere vermogen en koppel is mede bereikt door aangepaste turbo’s en Alpina-specifieke intercoolers, die drukpulsen tussen de twee cilinderbanken gelijktrekken. Daardoor is het koppel van 800 Nm nu al vanaf 2.000 tpm (was 3.000 tpm) beschikbaar en wordt het vastgehouden tot 5.000 tpm.
Sneller dan V12
De vernieuwde Alpina B7 sprint in 3,5 seconden van 0-100 km/u en haalt een topsnelheid van 330 km/u. Daarmee is de B7 niet alleen sneller van de pre-facelift versie, maar ook sneller dan de nieuwste BMW M760Li met V12-motor.
Het geweld wordt geschakeld via een achttraps ZF-automaat, waarvan Alpina zelf de software heeft verbeterd. Daardoor is het schakelgedrag volledig afgestemd op de nieuwe motorkarakteristiek van de achtcilinder. De meesturende achteras garandeert dat de Alpina B7 in bochten net wat feller reageert op stuurbewegingen.
Adaptieve luchtvering
Met zoveel prestatiepotentieel zou je bijna vergeten dat het hier gaat om een luxueuze toplimousine. Naar eigen zeggen heeft Alpina het comfort niet uit het oog verloren. De standaard aanwezige luchtvering wordt aangestuurd door een camera die het wegdek ‘leest’ en de hardheid van de vering en demping daarop aanpast. De Alpina B7 is overigens standaard uitgevoerd met verlengde wielbasis, dus aan beenruimte ook geen gebrek.
Herkenbare Alpina
Vanbuiten herken je de B7 direct als Alpina. De voor- en achterbumper zijn opnieuw ontworpen en dragen bij aan de verhoogde stabiliteit op hoge snelheden. De roestvrijstalen Alpina-sportuitlaat met grote eindstukken sluit strak aan op de achterbumper. De 20-inch grote Alpina Classic-wielen maken het uiterlijk compleet.
De vernieuwde Alpina B7 wordt in Duitsland aangeboden voor een slordige 155 mille, terwijl de reguliere BMW 750Li xDrive in Nederland al 167.554 euro kost. Reken dus maar op een prijs van dik 170 mille.