Seat blijft Alhambra voorlopig trouw
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2Fzevenzitters-seat-alhambra.jpg)
Een leeftijd van negen jaar en een sterke daling in verkoop afgelopen jaar zijn vaak redenen om afscheid van een model te nemen. Niet bij Seat. De Spaanse Volkswagen-dochter blijft de Alhambra trouw.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2Fseat_alhambra_20th_anniversary_4.jpeg)
Dat bevestigt Wayne Griffiths aan Autovisie. De Executive Vice-President voor Sales and Marketing geeft aan dat de ruimtewagen “nog niet in zijn laatste verkoopjaar” bevindt. Hij vult aan dat er nog altijd voldoende vraag is naar de MPV. “We hadden afgelopen jaar wat restricties in beschikbaarheid als gevolg van motorproblemen rondom de overgang van de verbruikscyclus van NEDC naar WLTP. Anders was de afzet van de Alhambra zeker hoger geweest. We zien een onveranderd sterke vraag vanuit onder andere Duitsland en Oostenrijk,” aldus Griffiths.
Schuifdeuren
Seat leverde in 2018 precies 19.150 exemplaren van de Alhambra af. In het jaar ervoor waren dat er nog 32.727 stuks. Het had een natuurlijke daling in afzet kunnen zijn, aangezien veel MPV-rijders overstappen van een MPV op een SUV. “Inderdaad. De Tarraco is er deels om de Alhambra-rijders bij ons te houden. Dat model biedt net als de ruimtewagen zeven zitplaatsen. Maar er is en blijft een vraag een auto met veel zitplaatsen en interieurruimte in combinatie met schuifdeuren. De toegankelijkheid van een MPV is voor veel klanten wat waard, zo blijkt uit onderzoek. Je stapt door de schuifdeuren net wat makkelijker in en uit op de derde zitrij, zo geven gebruikers aan.“
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2Fseat_alhambra_20th_anniversary_3.jpeg)
Concurrentieveld
Volgens Griffiths blijft Seat de uit 2010 daterende Alhambra onveranderd aanbieden, niet in de laatste plaats omdat het concurrentieveld steeds kleiner wordt en liefhebbers dan bij de enige overgebleven spelers uitkomen. “Wat er in de toekomst gaat gebeuren, kan ik niets over zeggen. Dat is afhankelijk van wat Volkswagen met het platform gaat doen. Op dit moment is daar nog geen besluit over genomen.”
Ook interessant
-
Lezerspost: ‘ik lees vanwege autoliefde, niet voor politieke mening’
-
Let op! Kans dat jij nu een aanrijding krijgt, is om deze reden groter
-
Deze kleine Duitse occasion is goedkoop om dagelijks te rijden
-
Volkswagen? Nee, bedankt! Urkers zijn stapelgek op dít automerk
-
Zeekr wordt alweer afgetroefd: Huawei heeft nóg snellere snellader
-
Zeekr lacht om BYD en komt met krankzinnig snelle snellader
-
Onzekerheid hindert particuliere EV-occasionmarkt
-
Allerslechtste racegame ooit komt terug: wordt het een hit?
-
Deze auto’s worden het hardst getroffen door de Trump’s tarieven
-
Stop je playlist! Deze artiest maakt jou een betere bestuurder
-
Wat is een verkeerscamera en moet je ervoor remmen?
-
Peter kocht de Citroën 2CV die hij vroeger als Dinky Toy had