1914 pk sterke Pininfarina Battista de weg op
De bouw van de Automobili Pininfarina Battista is officieel van start gegaan. De elektrische hypercar komt er in een oplage van 150 stuks, die allemaal in het Italiaanse Cambiano het levenslicht zien. De start van de productie heeft echter elders in Europa plaats. In Kroatië legt ontwikkelingsbedrijf Rimac de basis voor de elektrosportwagen.
In een productiefaciliteit van 2.300 vierkante meter wordt de Automobili Pininfarina Battista grotendeels met de hand vervaardigd. Het bedrijf zal er slechts 150 maken, die verdeeld over ongeveer 3 jaar de fabriekspoort verlaten. Een deel van die beperkte oplage is reeds vergeven. Een deel is nog beschikbaar. Hoeveel exemplaren Pininfarina nog in de aanbieding heeft, is niet bekend. Voor de verkoop heeft Pininfarina 25 verkooppartners aangesteld. Voor de Nederlandse markt is dat Louwman Exclusive in Utrecht, terwijl de Belgische vertegenwoordiger Ginion in Brussel is. Later dit jaar zullen enkele dealers wereldwijd de eerste exemplaren uitleveren.
Tien mensen bouwen een Battista
Voor de bouw van de Battista heeft Automobili Pininfarina een zogeheten Atelier met veertien werkzones ingericht. Het bedrijf claimt dat het 10 weken kost om een complete Battista te vervaardigen, al vergt de gelimiteerde introductieversie Battista Anniversario liefst 18 weken aan productietijd. Elke auto wordt door een team van tien mensen opgebouwd, die tezamen meer dan 1.250 uur en in het geval van de Battista Anniversario zelfs 1.340 uur bezig zijn. Lees onder de foto’s verder
Het rollend chassis, de van Rimac afkomstige aandrijflijn, de T-vormige batterij, de carbonfibre monocoque en de elektronische systemen worden verpakt in een in eigen beheer getekende carrosserievorm. Daarover komt een laklaag die volgens de fabrikant drie tot vier weken kost om aan te brengen. Automobili Pininfarina biedt de Battista in 28 kleuren aan. De gehele auto kan naar eigen wens worden aangekleed. Lees onder de foto’s verder
Vier elektromotoren
De aandrijflijn deelt de Battista met de Rimac Nevera. Hij heeft een elektromotor per wiel en een accupakket dat in een T-vorm ook tussen de twee stoelen ligt. Het systeemvermogen bedraagt maar liefst 1914 pk, wat de Battista in staat stelt om binnen twee tellen van stilstand naar 100 km/h te accelereren. Voor de energie-opslag is een 120 kWh grote accu aanwezig.
Wat je moet weten over de Automobili Pininfarina Battista
Lees ook:
Ook interessant
-
Zelfs Lotus schrapt nu zijn ambitieuze EV-plannen
-
Tegenvallende automarkt dwingt Ford Europe tot massaontslagen
-
Moet je een rijstrook opschuiven voor iemand die wil invoegen?
-
Duik in de prijslijst: Mini Aceman een heet gewassen Countryman?
-
Zeg ‘t maar: hoort dit logo op een handtasje of op een auto?
-
Door de SM Tribute moeten wij nu onze schoenen opeten
-
De auto op deze foto werd een financiële strop voor Jaguar
-
De nieuwe Mercedes CLA wordt een soort mini-Porsche Taycan
-
Deze Hyundai heeft iets te veel energiedrank gedronken
-
Is deze getunede Nissan GT-R de sterkste occasion van ons land?
-
Porsche 911 GT3 verandert in Ford Mustang tijdens dragrace
-
Ultieme grijs kenteken-beuker: Ford F-150 met supercharged V8