20 duizendste Huracán rolt van de band af
Lamborghini heeft een mooie mijlpaal bereikt. De 20.000e Huracán is officieel een feit. Die eer wordt toebedeeld aan een mat grijze STO die voorbestemd is aan een Monegask.
De Lamborghini Huracán STO is de duurste Huracán ooit gemaakt. Het topmodel is volgens zijn makers een straatlegale raceauto door 640 pk, achterwielaandrijving en heel veel neerwaartse druk. Autovisie reed hem als enige Nederlandse medium op Italiaanse bodem in deze video.
2014 – heden
De Huracán werd in 2014 aangekondigd. De modellen gaan sindsdien als warme broodjes over de toonbank. Het produceren van alweer het 20 duizendste model is een testament aan de gigantische populariteit van de Huracán.
In totaal zijn er maar liefst 12 straatlegale varianten gebouwd van de Huracán. Daar blijft het echter niet bij. Er zijn ook drie versies in het leven geroepen die uitsluitend voor op het circuit bedoeld zijn en zelfs een editie die speciaal voor de Italiaanse politie is ontwikkeld. Hieronder zetten we alle varianten op een rijtje.
Versie | Jaar |
---|---|
LP 610-4 | 2014 – 2019 |
LP 610-4 Spyder | 2015 – 2019 |
LP580-2 | 2016 – 2019 |
RWD Spyder | 2017 – 2019 |
Performante | 2017 – 2019 |
Performante Spyder | 2018 – 2019 |
EVO Coupe | 2019 – heden |
EVO Spyder | 2019 – heden |
EVO RWD | 2020 – heden |
EVO RWD Spyder | 2021 – heden |
STO Edition | 2021 – heden |
EVO Fluo Capsule | 2021 – heden |
Tecnica | 2022 |
Bijzondere modellen (speciale edities, circuitversies etc.) | |
LP Polizia (610-4) | 2014 |
LP 620-2 Super Trofeo | 2015 – 2019 |
Super Trofeo EVO | 2019 – heden |
GT3 Race Car | 2015 – 2019 |
Zhong | 2015 |
LP Avio (610-4) | 2016 – 2017 |
Schepje bovenop zijn voorganger
Dat de Huracán een groter succes is gebleken dan zijn voorganger mag duidelijk zijn. De Lamborghini Gallardo had een looptijd van maar liefst tien jaar, maar in die tijd zijn er ‘slechts’ 14.022 exemplaren gebouwd. Met zo’n verschil in productieaantallen is het geen gekke gedachte dat Lamborghini, exclusiviteit tegenwoordig minder hoog in het vaandel heeft staan dan voorheen. Denk daarbij ook aan de Urus waarvan er in 2021 alleen al meer dan 5 duizend verkocht werden.
Nog niet klaar
De Huracán wordt dus al acht jaar lang geproduceerd. Daarmee begint het einde van de ongeblazen V10 in zicht te raken. Toch introduceerde Lamborghini onlangs de Huracán Tecnica.
Deze versie is een stukje minder bruut dan de meest extreme straatlegale versie van de Huracán, de ‘Super Trofeo Omologata’. Deze versie moet namelijk de juiste balans vinden tussen gebruiksgemak en prestaties. In 2024 komt de opvolger van de Huracán. Wat duidelijk is, is dat het een stekkerhybride gaat worden.
Lees ook:
Ook interessant
-
Nieuwe Hyundai Ioniq 9 is 7-zits vlaggenschip met flinke range
-
Zelfs Lotus schrapt nu zijn ambitieuze EV-plannen
-
Tegenvallende automarkt dwingt Ford Europe tot massaontslagen
-
Moet je een rijstrook opschuiven voor iemand die wil invoegen?
-
Duik in de prijslijst: Mini Aceman een heet gewassen Countryman?
-
Zeg ‘t maar: hoort dit logo op een handtasje of op een auto?
-
Door de SM Tribute moeten wij nu onze schoenen opeten
-
De auto op deze foto werd een financiële strop voor Jaguar
-
De nieuwe Mercedes CLA wordt een soort mini-Porsche Taycan
-
Deze Hyundai heeft iets te veel energiedrank gedronken
-
Is deze getunede Nissan GT-R de sterkste occasion van ons land?
-
Porsche 911 GT3 verandert in Ford Mustang tijdens dragrace