20 jaar Mercedes SLK, maar wie vond de inklapbare hardtop uit?
Of er bij Mercedes wordt stilgestaan bij de twintigste verjaardag van de SLK is nog maar de vraag, nu de fabrikant de gerestylede versie ook van een andere naam (SLC) heeft voorzien. Is er geen historische waarde van de naam? Het was mede de SLK die een nieuw segment creëerde en de inklapbare hardtop nieuw leven inblies.
De Mercedes-Benz SLK werd op de autoshow in Turijn in 1996 voor de eerste maal gepresenteerd. Het was een hoekig gelijnde tweezitter met een opvallende dakconstructie. In plaats van de traditionele softtop gaf Mercedes de cabriolet een tweedelig stalen klapdak dat zich volautomatisch liet openen en sluiten. Feitelijk was de dakconstructie op dat moment geen heel grote verrassing, want de Duitsers hadden twee jaar daarvoor al een studiemodel met het zogeheten Vario-dak gepresenteerd.
Soortgelijke dakconstructies
Mercedes herintroduceerde twintig jaar geleden de inklapbare hardtop. Veel concurrenten volgden. Mercedes zelf paste het ook toe op de SL (zijn opvolger krijgt weer een softtop), terwijl onder andere Peugeot de 206/207 CC en 307/308 CC, BMW de tweede generatie Z4, 3 Cabrio en 4 Cabrio, Opel de Astra en Volvo op de laatste C70 van een soortgelijke dakconstructie voorzagen.
Tandarts
Maar wie is de uitvinder van de cabriolet met de inklapbare hardtop? Welnu, de eerste coupécabriolet werd door Peugeot uitgebracht en wel in 1934. De ‘Eclipse’ beschikte over een stalen dak dat in zijn geheel in de bagageruimte verdween. Het idee was afkomstig van tandarts Georges Paulin die in 1932 patent voor zijn ingenieuze wegklapbare dakconstructie aanvroeg. Vervolgens benaderde hij de bevriende carrossier Marcel Pourtout om zijn idee te laten uitvoeren. Daarvoor werd er een Peugeot-dealer bij betrokken. Zo ontstond de 401 Eclipse. Die naam, ‘verduistering’, verwijst naar sluiting van het dak.
LEES OOK: DOSSIER CABRIO: MET WAPPERENDE HAREN DE ZOMER IN
Skyliner
Destijds kreeg de inklapbare hardtop geen navolging van de concurrentie. Pas eind jaren vijftig verscheen een Ford met een dergelijke constructie. Dit dak had echter wel een scharnierpunt om de totale grootte van het dak enigszins te beperken. Het voorste deel klapte naar binnen en zo werd het dak achterin de enorm lange Skyliner gelegd.
Softtop
Daarna werd het weer lang stil rond de retractable hardtop. Enkele carrosseriebouwers en tuners als BB en Treser ontwikkelden het concept door, maar de verkoopvolumes waren zeer laag. Tot Mercedes de dakconstructie begin jaren negentig weer oppakte. Nu twee decennia later is de populariteit van de inklapbare hardtop weer op zijn retour. Veel fabrikanten keren terug naar de softtop. Mercedes blijft voor de SLC trouw aan het concept, zoals BMW voor de 4 Serie (opvolger Z4 krijgt softtop) en Mazda voor de MX-5 (naast de roadstervariant). Ook Ferrari en McLaren houden voor respectievelijk de 488 Spider en McLaren 650S Spider vast aan het harde klapdak, terwijl Porsche met zijn 911 de metalen constructie van een stoffenlaagje voorziet om hem er als softtop uit te laten zien.
Lees ook:
Ook interessant
-
Met de nieuwe service van Nio kun je in theorie de bijtelling ontduiken
-
Productie Cybertruck op pauze! Maar er waren toch miljoenen pre-orders?
-
Is de elektrische Ford Puma Gen-E niet een beetje laat?
-
Met dit studiemodel jaagt Jaguar zijn traditionele kopers weg
-
Audi A6 e-tron met enorme range gaat het BMW i5 moeilijk maken
-
Autogrootmacht Stellantis ontslaat topman Carlos Tavares
-
Zoveel nieuwe kentekens worden er per dag geregistreerd
-
Autoverkopen 2024 – Elektrische auto’s nu 40 procent marktaandeel
-
Gelekt! Nieuwe Jaguar heeft grille aan achterkant
-
EV vs. brandstofmotor: welke Mini Cooper S(E) is sneller?
-
Bij Mercedes heeft de schijfrem zijn langste tijd gehad
-
Betaalbare Skoda-occasion heeft trekjes van een Rolls-Royce