2016 wordt een geweldig autojaar
De ergste kater verwerkt en de laatste oliebollen weggekauwd? Dan is het tijd om vooruit te kijken naar het nieuwe autojaar. Dat belooft er eentje met een gouden rand te worden. Waar verheugen wij ons bij Autovisie op? In volstrekt willekeurige volgorde:
De eerste kilometers met de nieuwe Giulia
Ja, het was de meest gehypete auto van 2015. Het spelletje dat Alfa Romeo speelt met het tergend langzaam vrijgeven van specificaties begint meer dan irritant te worden. Maar toch… Het idee dat we dit jaar eindelijk kunnen rijden in de auto die het legendarische merk moet gaan redden, daar kijken we serieus naar uit. Als de planning overeind blijft – nee, laten we hem eens niet inkoppen – dan zou het in de lente zover moeten zijn. Natuurlijk ziet, hoort en leest u hier er alles over zoals u van Autovisie mag verwachten.
Topevenementen
Natuurlijk biedt 2016 de reguliere kalender aan mooie auto-evenementen. Die lijkt overigens met het jaar langer te worden waardoor keuzestress dreigt. Mooi toch? Het feest begint over krap twee weken in Maastricht met Interclassics dat jaar na jaar een hoger niveau krijgt. In het bijzonder verheugen wij ons op het tweejaarlijkse concours in de tuinen van paleis het Loo in Apeldoorn. Iedereen die ook maar een beetje klassiekers houdt, moet 2 en 3 juli met een dikke stift in zijn kalender zetten. En bent u toch bezig, blok ook het laatste weekeinde van augustus voor de historische GP op Zandvoort. Een evenement dat zich binnen een paar jaar zelf tot een moderne klassieker heeft ontwikkeld.
De komst van een nieuwe Bugatti
Een enkeling hield de adem in. Zou Volkswagen het zo kort na Dieselgate wel aandurven om een knalharde in your face supercar te lanceren. Maar de hoogste baas van het concern nam onlangs de laatste zorgen weg. Ja, de nieuwe Chiron komt er en hij zal op de salon van Geneve (3 tot en met 13 maart) te zien zijn. Vind wat je vindt van deze over de top machine, maar dat de Veyron een opvolger krijgt, daar moet je als petrolhead blij van worden. We zijn heel erg benieuwd hoe het apparaat eruit ziet en wat zijn specs worden.
Het bijtellingsgeneuzel is bijna voorbij
Was vroeger alles beter? Nee, maar wat betreft de keuze van leaseauto’s zeker wel. Bijna niemand koos alleen met de portemonnee. Zelfs de saaiste boekhouder liet zijn autohart een beetje spreken. Door de huidige opzet van het fiscale stelsel was de afgelopen jaren alleen geld doorslaggevend. Dit jaar beleeft het bijtellingsregime zijn laatste twaalf maanden. Al is het in afgezwakte vorm. Daarna gaan we echt weer normaal doen en iets uitkiezen met ons hart. Doe ons een lol, als u eind dit jaar een nieuwe mag bestellen, doe eens iets anders dan een zilvergrijze.
Ford komt terug naar Le Mans
Een grote autofabrikant die zich aan een groot sportprogramma commiteert, is altijd goed nieuws. Maar Fords terugkeer naar Le Mans mag je niet minder dan geweldig noemen. Het is de Blue Oval ernst want ze hebben met Ganassi en Sabates de beste teams ingehuurd om de auto’s te runnen terwijl ook motorbouwer Roush Yates tot de top behoort. Vier auto’s zijn er aangemeld voor Le Mans. De kans lijkt groot dat de organisatie ze allemaal toelaat. Helemaal omdat het precies vijftig jaar geleden is dat Ford een 1,2,3 op La Sarthe scoorde. Eerder zal de nieuwe GT al zijn te zien tijdens de 24 uur van Daytona. De eerste beelden gemaakt tijdens tests van de racer beloven een nieuwe maatstaf in de klasse.