2024 Mercedes-AMG C63 S E Performance heeft 4 cilinders minder
Mercedes trekt het doek van de gloednieuwe AMG C63 S E Performance. Het 2024-model krijgt een hybride-aandrijflijn met een 2,0-liter viercilinder.
De Mercedes-AMG C63 ken je als autoliefhebber. De vorige generatie had een heerlijke 4,0-liter V8 onder de kap die goed is voor 510 pk en 700 Nm in de S-variant.
Mercedes-AMG C63 S E Performance met vier cilinders minder
Maar tijden veranderen. Om de uitstoot van schadelijke stoffen te beperken, moet ook de C63 met de vergroening meedoen. Dat betekent motorblok door de helft!
Niet letterlijk, maar je krijgt bij het nieuwe model wel vier cilinders minder. Om toch nog veel vermogen te kunnen leveren wordt de C voorzien van turbo’s met elektrische spoelen. Hierdoor heb je nauwelijks of geen turbogat.
Maar een viercilinder alleen is niet genoeg, ook een elektromotor op de achteras mag meewerken aan het festijn. De elektromotor levert 204 pk (150 kW) en wordt van elektriciteit voorzien door een 6,1 kWh batterijpakket. Hiermee kan je zo’n 13 kilometer volledig elektrisch rijden.
De sterkste C-Klasse ooit
Maar dat wil je niet, de accu wil je natuurlijk sparen voor wanneer je al het vermogen wil benutten. Althans, met 680 pk en 1020 Nm aan koppel is het lastig om al dit vermogen binnen de grenzen van de Nederlandse wet op het asfalt te drukken.
Een bak aan vermogen dus, maar of de quotes: ‘het is de sterkste viercilinder per liter slaginhoud’ of ‘het is de krachtigste C-Klasse ooit’ het geluid van de heerlijke V8 goed kunnen maken? Nee..
Cadillac CT4-V Blackwing: serieuze concurrentie voor M3 en AMG C63
Toch is een nul-naar-honderd-sprint van 3,4 seconden en een topsnelheid van 280 kilometer per uur (optioneel) indrukwekkend te noemen. We hebben het immers nog over een bruikbare en relatief zuinige C-Klasse. Volgens de fabrikant verbruik je zo’n 6,9 liter per 100 kilometer. Of dit enigszins realistisch is, zullen latere tests uitwijzen.
Twee versnellingsbakken in Mercedes-AMG C63 S E Performance
De snelle sprinttijd is niet enkel te danken aan het (elektro)vermogen, maar ook de negentraps automaat speelt hierbij een belangrijke rol. Er is geen gebruik gemaakt van een automaat met dubbele koppeling, maar de AMG Speedshift MCT 9G. In plaats van een koppelomvormer wordt een natte koppeling gebruikt. Deze techniek kennen we al van oudere Mercedessen en zorgt ook in de C63 S E Performance voor betere verfijning op lage snelheden en betere gasresponse.
Naast deze bak, kan de elektromotor ook verzetten kiezen. In dit geval twee. Hierdoor kan de elektromotor ook op hoge snelheden nog een boost geven.
Nog een keer vol gas! Manhart maakt laatste Mercedes C63 V8 nog sneller
De marktintroductie van de Mercedes-AMG C63 S E Performance is over ongeveer een jaar. Prijzen zullen tegen die tijd bekend worden gemaakt.
Lees ook:
Ook interessant
-
Voor ultiem comfort kies je deze Duitse occasion van 20.000 euro
-
Tegenvallende automarkt dwingt Ford Europe tot massaontslagen
-
Moet je een rijstrook opschuiven voor iemand die wil invoegen?
-
Duik in de prijslijst: Mini Aceman een heet gewassen Countryman?
-
Zeg ‘t maar: hoort dit logo op een handtasje of op een auto?
-
Door de SM Tribute moeten wij nu onze schoenen opeten
-
De auto op deze foto werd een financiële strop voor Jaguar
-
De nieuwe Mercedes CLA wordt een soort mini-Porsche Taycan
-
Deze Hyundai heeft iets te veel energiedrank gedronken
-
Is deze getunede Nissan GT-R de sterkste occasion van ons land?
-
Porsche 911 GT3 verandert in Ford Mustang tijdens dragrace
-
Ultieme grijs kenteken-beuker: Ford F-150 met supercharged V8