360 pk sterke Peugeot 508 Peugeot Sport Engineered productieklaar
Nu de dealers van Peugeot de eerste exemplaren van de 508 PHEV aan het uitleveren zijn, maakt de fabrikant zich op voor de volgende stap. Wat dat is, is allang geen geheim meer. De Fransen introduceren de 508 Peugeot Sport Engineered. Eind dit jaar moet de 360 pk sterke sportsedan in de showroom staan.
Wanneer Peugeot de 508 Peugeot Sport Engineered bij de dealers aflevert, is het alweer ruim anderhalf jaar geleden dat de sportsedan met stekkeraansluiting voor het eerst werd getoond. Zijn komst, nota bene door Autovisie-redacteur Sjoerd van Bilsen in de allereerste video (wereldwijd) over de 508 wereldkundig gemaakt, stond toen al direct voor eind 2020 gepland. De autobouwer legde eerst de focus op de reguliere stekkerversies voordat het met het meest sportieve model komt.
Licht gecamoufleerd
De fabrikant stuurt voor het eerst sinds de onthulling van de sedan op de autosalon van Genève in 2019 een nieuw setje foto’s de wereld in. De auto is weliswaar nog gecamoufleerd, zij het heel licht. Wat opvalt is dat de 508 Peugeot Sport Engineered zijn specifieke design behoudt. Alleen de kleine vleugeltjes op de C-stijl zijn toch echt verdwenen. Gebleven is ook de krachtcentrale. De Fransen geven de 508 Peugeot Sport Engineered een viercilinder benzinemotor en twee elektromotoren.
Extra vermogen
Het bereikte vermogen van de aandrijflijn gaf Peugeot in eerste instantie niet op. Het merk sprak louter over het prestatieniveau, dat vergelijkbaar was met dat van een benzinemodel met 400 pk sterke motor. Autovisie ontdekte al voor de onthulling van het topmodel op de Zwitserse autoshow dat Peugeot tot een systeemvermogen van 350 pk was gekomen. Dat Peugeot dat zelf niet communiceerde, blijkt nu logisch. De auto was op dat moment nog in ontwikkeling. De technici hebben inmiddels wat extra paardenkrachten en kilowatts uit de geëlektrificeerde aandrijflijn weten te halen. Autovisie achterhaalde al begin dit jaar dat de vierwielaangedreven 508 Peugeot Sport Engineered 360 pk zal leveren, tien peekaa meer dan gepland.
Topsnelheid
Voor het studiemodel uit maart 2019 gaf Peugeot een vermogen van 200 pk op voor de viercilinder turbomotor. De voorste elektromotor had 110 pk en de achterste elektromotor 200 pk. Daarmee sprint de 508 Peugeot Sport Engineered in 4,3 seconden van stilstand naar 100 km/h, en heeft de auto 2,5 tellen nodig om van 80 tot 120 km/h te komen. De topsnelheid is 250 km/h.
Lees ook:
Ook interessant
-
Volkswagen die zelfs Duitsers niet kennen | Sjoerds Weetjes 427
-
100.000 LPG-rijders komen goed weg: korting wegenbelasting blijft
-
Kan het nóg extremer? Porsche levert 911 GT3 RS nu ook zo
-
Subsidiepot nieuwe elektrische auto leeg! Koop nog snel een gebruikte EV
-
Nieuwe Hyundai Ioniq 9 is 7-zits vlaggenschip met flinke range
-
Zelfs Lotus schrapt nu zijn ambitieuze EV-plannen
-
Tegenvallende automarkt dwingt Ford Europe tot massaontslagen
-
Moet je een rijstrook opschuiven voor iemand die wil invoegen?
-
Duik in de prijslijst: Mini Aceman een heet gewassen Countryman?
-
Zeg ‘t maar: hoort dit logo op een handtasje of op een auto?
-
Door de SM Tribute moeten wij nu onze schoenen opeten
-
De auto op deze foto werd een financiële strop voor Jaguar