40 jaar Quattro: Audi ‘produceert’ waanzinnige studenten-RS6
Audi Quattro bestaat 40 jaar, en dat moet gevierd worden. Dat doet de Duitse fabrikant vandaag maar weer eens met een extreme conceptcar: de Audi RS6 GTO Concept.
Deze conceptcar – die daadwerkelijk gebouwd is – voegt zich niet zomaar bij een rijtje auto’s, maar tussen legendes uit de autosport. Het verhaal van het legendarische 4WD-systeem van Audi begon in 1980, met de Quattro Coupé. Heb je zin om het hele verhaal van Audi Quattro tot je te nemen, maar vooral te horen? Geniet dan in onderstaande video mee met Autovisie-redacteur Peter Hilhorst, die je een heerlijke portie Quattro toedient.
IMSA GTO
In bovenstaande video schittert ook het meest recente Quattro-model: de Audi RS6 Avant. Precies die auto keert vandaag weer van de tekentafel van de studenten. De GTO Concept is namelijk ontwikkeld door een groep leerlingen binnen de Audi Neckarsulm-fabriek, en is vormgegeven met de legendarische 90 Quattro IMSA GTO in het achterhoofd. Die auto, waar de 90 de basis voor vormde, reed mee in de Amerikaanse IMSA GTO-raceklasse en had eveneens een grote invloed op de bekendheid rondom Audi’s Quattro-systeem.
Design
Qua ontwerp kent de RS6 GTO veel gelijkenissen met die Quattro IMSA GTO. Kijk bijvoorbeeld naar de iconische rode achterspoiler, die ook op de RS6 zit. De wielen dragen – net als de 90 Quattro – een egale witte kleur met Quattro-badges en rode naafdoppen. Ook de kleuren en livery lijken sprekend op die van de racer.
Het uitlaatsysteem van de RS6 lijkt op dezelfde plek als op de 90 Quattro IMSA GTO te eindigen, namelijk aan de zijkant. Of dat echt de plek is waar het systeem uitmondt is nog maar de vraag, omdat daar flinke onderhuidse aanpassingen voor nodig zijn. Door de deels gesloten grille en luchthappers aan de zijkant is ook de neus een moderne versie van de legendarische circuitauto.
Interieur
Een Quattro-persoons gezinsauto is deze RS6 niet meer. De achterbank heeft plaatsgemaakt voor een rolkooi en de reguliere voorstoelen zijn vervangen voor Recaro-racestoelen met zespuntsgordels. De middenconsole lijkt daarentegen op die van een standaard RS6. Als we dan naar buiten willen kijken, zien we dat de ramen geblokkeerd zijn door veiligheidsnetten. Aan de aandrijflijn veranderde overigens niet. De 4,0-liter V8, goed voor 600 pk, stuurt al het vermogen nog steeds via een achttraps automaat naar alle vier wielen.
Hoewel de auto volgens Audi door studenten is ontworpen, heeft het hoofd van de ontwerpafdeling uiteindelijk het concept geproduceerd. Het lijkt onwaarschijnlijk dat er meerdere exemplaren van deze RS6 GTO worden gebouwd. Wel gaat er binnenkort een andere Quattro-special naar de dealer als verjaardagscadeau voor Audi zelf. De Audi TT RS 40 Years is geïnspireerd op de eerder genoemde Sport Quattro, en bevat vooral uiterlijke opsmuk. Ook die auto is motorisch niet anders dan een ‘reguliere’ Audi TT RS. De mannen in Ingolstadt bouwen 40 exemplaren van deze speciale editie, die enkel in Duitsland worden verkocht voor iets meer dan 114 mille.
Lees ook:
Ook interessant
-
Nieuwe Hyundai Ioniq 9 is 7-zits vlaggenschip met flinke range
-
Zelfs Lotus schrapt nu zijn ambitieuze EV-plannen
-
Tegenvallende automarkt dwingt Ford Europe tot massaontslagen
-
Moet je een rijstrook opschuiven voor iemand die wil invoegen?
-
Duik in de prijslijst: Mini Aceman een heet gewassen Countryman?
-
Zeg ‘t maar: hoort dit logo op een handtasje of op een auto?
-
Door de SM Tribute moeten wij nu onze schoenen opeten
-
De auto op deze foto werd een financiële strop voor Jaguar
-
De nieuwe Mercedes CLA wordt een soort mini-Porsche Taycan
-
Deze Hyundai heeft iets te veel energiedrank gedronken
-
Is deze getunede Nissan GT-R de sterkste occasion van ons land?
-
Porsche 911 GT3 verandert in Ford Mustang tijdens dragrace