5 must-haves: Lagonda Shooting Brake en meer!
Autoliefhebberij, het draait om zoveel meer dan alleen auto’s. Of je nu racet op het circuit of modelauto’s spaart, binnen de autowereld vind je verschillende hobby’s. Wij selecteren vijf toffe must-haves voor jou als autofanaat.
Genieten van muziek, maar ook je oren en de planeet beschermen. Gebruikmaken van de snelste gadgets, maar wel stijlvol voor de dag komen. De tijd dat je daartussen moest kiezen is voorbij. Het kan nu allemaal tegelijk.
LG HBS-FN7 €165,-
De oordopjes-race blijft maar doordenderen. Apple ligt met de AirPods nog steeds op kop, maar de alternatieven komen steeds dichterbij. Ook LG nadert de koploper.Zeker nu ze met hun HBS-FN7 een flinke stap hebben gezet. Het nieuwste model is namelijk voorzien van active noise cancellation. Dankzij deze techniek wordt omgevingsgeluid weggefilterd en kun je ongestoord genieten van je favoriete muziek of een podcast. Daarnaast heeft LG ook nog een functie die Apple je niet kan bieden, de HBS-FN7 zijn namelijk zelfreinigend. Het oplaaddoosje is voorzien van UVnano. Dit licht elimineert verschillende soort bacteriën zodat je oren schoon blijven.
Huawei Watch GT 2 Porsche Design €695,-
Porsche-fans hebben het goed voor elkaar. Dankzij Porsche Design is hun favoriete merk overal terug te vinden, op allerlei must-haves. Je kunt het zo gek niet bedenken, of er is een Porsche-variant van. Dat geldt nu ook voor de Huawei Watch GT 2. Porsche Design gaf al eens een smartphone van het merk een make-over en nu is de smartwatch aan de beurt. Deze versie van de Watch GT 2 is onder de motorkap grotendeels gelijkgebleven. De hand van Porsche Design is vooral visueel. Zo is de aluminium kastnet even wat strakker, wordt hij geleverd met een stijlvolle schakelband en prijkt de naam van Porsche Design op de bezel.
Lagonda Shooting Brake, Kess, 1:43 €106,50
Lagonda is van oudsher een bijzonder en stijlvol automerk. Onder de hoede van Aston Martin, vanaf 1946, wordt het vaak gebruikt voor vierdeurs modellen, terwijl AM het zelf bij sportwagens houdt. De vierdeurs die al in 1976 debuteerde en lang in productie bleef, was heel apart. Dat kwam niet alleen door zijn keiharde, rechte lijnen, maar het was ook de eerste auto met een – primitief – digitaal dashboard. Er zijn altijd klanten met nog exotischer wensen. Zo heeft een Zwitserse klant medio jaren negentig zijn Lagonda uit 1987 door Roos Engineering laten ombouwen tot stationcar, pardon, shooting brake. Of het er mooier op is geworden…? Uniek is het wel. Het miniatuurmerk Kess is altijd te vinden voor dit soort exoten. Tussen de aankondiging van dit model en de verschijning nu zat wel vier jaar. Kess is ook niet zomaar overal te koop, maar ja, als je iets bijzonder wilt…
Honda Integra Type R, Era Cars, 1:64 €14,-
De eerste Honda die we leerden kennen met de extra aanduiding ‘Type R’ (met de ‘R’ van racen…), was dit model Integra. Dat was de voorbode van een lange rij snelle Honda’s en bij zijn komst was deze ranke coupé een sensatie. Honda peuterde zonder turbo uit 1,8 liter 190 pk en liet dat los op de voorwielen, maar wel met een fabelachtig goed onderstel. Het gekke is dat we de normale Integra hier helemaal niet kenden en van deze Type R zijn er minder dan honderd hier verkocht. De Europese versie kreeg dubbele ronde koplampen, dus deze miniatuur van Era Car is een oorspronkelijk Japanse. Het is wel steengoed dat er nu eens een miniatuur van deze Honda is! Deze van Era Car is in 1 op 64; wie maakt er eens een mooie in 1 op 43 of 1 op 18?
BMW 2002, MCG, 1:18 €60,-
Goed idee, slechte timing. Begin jaren zeventig was een BMW 2002 één van de topfavorieten onder sportieve automobilisten. Door daar een turbo op te schroeven haalde het 2,0–liter blok maar liefst 126 kW/170 pk. Dat werd Porsches pesten! Helaas viel de introductie in 1973 vrijwel samen met de oliecrisis. Daar kon BMW niks aan doen, maar die 2002 Turbo reed wel zomaar 1 op 6 als je ‘m echt gebruikte. Na iets meer dan een jaar stopte de productie alweer. Opvallend detail is het opschrift ‘2002 Turbo’ in spiegelschrift op de voorspoiler, zodat de bestuurder die van achteren werd benaderd, wist dat hij beter aan de kant kon gaan. Dat hadden ze overigens lang niet allemaal, want dit ‘Überholprestige’ werd lichtelijk asociaal bevonden. Onder verzamelaars is dit wel een gewild onderwerp, want het Duitse MCG is al de derde fabrikant die in 1 op 18 een 2002 Turbo uitbrengt, naar keuze in wit of zilvergrijs, de enige twee kleuren van de echte.
Ga voor veel meer actueel miniatuurautonieuws naar www.namac.nl. Uiteraard is elke verzamelaar van miniatuurauto’s lid van de NAMAC!
Deze pagina kwam tot stand in samenwerking met Manners.nl