5 redenen waarom je (g)een KTM X-Bow GT-XR in je garage wil
KTM laat een nieuw speeltje zien, de X-Bow GT-XR. Autovisie geeft je vijf redenen waarom je de tweezitter niet moet kopen.
Het X-Bow-label van KTM ken je als Autovisie-lezer vast wel. Het merk presenteerde eerder al de brute GTX. De GT-XR is een soortgelijk model, maar heeft een groot voordeel.
Vijf redenen waarom je (g)een KTM X-Bow GT-XR in je garage wil
Hoewel KTM met name bekend staat om haar motorfietsen, blijken ze ook erg goed in het bouwen van racemonsters. En dat zijn geen katjes om zonder handschoenen aan te pakken.
1. (Plus) Een heerlijke vijfcilinder
Net als bij de GTX legt KTM de 2,5-liter vijfcilinder van Audi in de GT-XR. Dit motorblok kan je kennen uit de Audi RS3 en is een van de best klinkende vijfcilinders ooit.
In de GT-XR is de krachtbron goed voor 501 pk. Hiermee sprint je van 0 naar 100 kilometer per uur in 3,4 seconden. De topsnelheid ligt op 280 kilometer per uur.
2. (Plus) Veel sportiever wordt het niet
Vermogen is niet alles. Het liefst wil je een lichte koets, een goede gewichtsverdeling en de rijeigenschappen en het stuurgedrag van een echte circuitracer. En dat doet de KTM X-Bow GT-XR.
De vijfcilinder stuurt zijn vermogen enkel naar de achterwielen. Met een gewichtsverdeling van 44 procent voor en 56 procent achter, een mechanisch sperdifferentieel en extreem krachtige remmerij is het een feest in de bochten.
De auto weegt slechts 1130 kilogram. Dit komt mede door het gebruik van een koolstofvezel monocoque. Hoewel 1 pk per 1,98 kilogram niet slecht is, doet de eerder getoonde GTX dit nóg beter. Echter, de nieuwe GT-XR heeft een groot voordeel.
3. (Plus) Ook voor op straat
Met de KTM X-Bow GT-XR mag je namelijk gewoon de straat op. Hoewel je door de extra kilo’s qua sportiviteit wat inlevert ten opzichte van zijn circuitbroertje, krijgt je hier veel gemak en comfort voor terug.
Je kan namelijk op een vrije zaterdag – net als de Bentley Boys – met je eigen circuitauto over de weg naar een track day. Je hoeft niet met oordoppen in en zwetend in het bakje te zitten. De auto heeft bluetooth, airconditioning en zelfs 160 liter aan bagageruimte. Alsof dat nog niet praktisch genoeg is, biedt de auto een brandstoftank met een inhoud van 96 liter.
4. (Min) Ieder weekend op het circuit
Hoewel je de derde reden nog kan gebruiken aan de keukentafel wanneer je uitlegt waarom je een KTM X-Bow GT-XR moet hebben, moet je de vierde en vijfde reden maar even niet aansnijden. Als je zo’n potente auto hebt, ben je niet meer weg te slaan van het circuit, met alle kosten tot gevolg.
5. (Min) Duur
Naast de opgerookte banden, verbrandde remblokken en liters verracede benzine, is ook circuittijger zelf een bijzonder duur grapje. De basisprijs zonder belastingen is 284.900 euro.
Ook interessant
-
Nieuwe Hyundai Ioniq 9 is 7-zits vlaggenschip met flinke range
-
Zelfs Lotus schrapt nu zijn ambitieuze EV-plannen
-
Tegenvallende automarkt dwingt Ford Europe tot massaontslagen
-
Moet je een rijstrook opschuiven voor iemand die wil invoegen?
-
Duik in de prijslijst: Mini Aceman een heet gewassen Countryman?
-
Zeg ‘t maar: hoort dit logo op een handtasje of op een auto?
-
Door de SM Tribute moeten wij nu onze schoenen opeten
-
De auto op deze foto werd een financiële strop voor Jaguar
-
De nieuwe Mercedes CLA wordt een soort mini-Porsche Taycan
-
Deze Hyundai heeft iets te veel energiedrank gedronken
-
Is deze getunede Nissan GT-R de sterkste occasion van ons land?
-
Porsche 911 GT3 verandert in Ford Mustang tijdens dragrace