5 redenen waarom je (g)een tweedehands Ford Focus moet kopen
Op zoek naar een goede tweede middenklasser? Grote kans dat een Ford Focus van de vorige generatie op je lijstje staat. We geven je vijf redenen waarom je er (niet) eentje moet kopen.
Ford koos bij de derde generatie van de Focus voor de veilige weg. Maar da’s eigenlijk helemaal niet erg, want de juiste formule voor een sterke C-segmenter hadden ze namelijk al wel gevonden.
Vijf redenen waarom je (g)een tweedehands Ford Focus moet kopen
Dat werd bevestigd door de verkoopcijfers van de derde Focus, want ook die bleek mateloos populair. Maar waarom moet je er nu (niet) een kopen?
Plus: heerlijke rij-eigenschappen
De Ford Focus staat sinds z’n debuut rond de eeuwwisseling al bekend als een van de best sturende auto’s uit z’n segment. En dat geldt ook voor de derde generatie. Waar sommige concurrenten vooral praten over de beloofde sportiviteit, voegt Ford al jaren daad bij woord. De derde generatie heeft rondom onafhankelijke wielophanging met McPherson veerpoten aan de voorzijde, en een multilink achteras. De onderstelafstemming biedt een prettige balans tussen gevoel en comfort. Wie een echte stuurmachine wil hebben, gaat voor de ST met sportonderstel en een elektronisch sperdifferentieel, maar de allerlekkerste is de hardcore RS, met een optioneel mechanisch sperdifferentieel. Maar ook de reguliere varianten met een turbomotor zijn erg fijn voor alledaags gebruik. Als je ook maar een beetje van autorijden houdt, is de Focus de juiste keuze.
Plus: rijke uitrustingniveaus
Ford leverde de Focus destijds in veel verschillende varianten, elk met hun eigen uitrustingsniveau. Onder aan de ladder staat de Ambiente, maar voor wat comfort moet je minstens voor de Trend-variant gaan. Dan heeft je Focus namelijk airco, usb-aansluitingen en een leren stuur. De Titanium zit vol in z’n spullen, met standaard 16-inch lichtmetaal, klimaatcontrole, elektrische ramen achter, een regensensor en de welbekende voorruitverwarming. Bovendien is het tech-gehalte van de Focus. Ford leverde ‘m destijds namelijk ook met optionele Sync-connectiviteit met spraakbediening. Qua veiligheidsassistenten kwam de Ford Focus destijds ook goed voor de dag, met een rijstrookassistent, een dodehoekassistent en verkeersbordherkenning.
Plus: veel keuze
De Ford Focus van de derde generatie was erg populair, en dat zie je terug in de occasionmarkt. Er is heel erg veel keuze, zowel qua motoren als uitrustingsniveaus. De Focus was en is een auto voor een breed publiek, dus ook op de tweedehands markt vind je ongetwijfeld een model dat precies bij je past. Bovendien kun je kiezen voor verschillende carrosserievarianten. De meest bekende is natuurlijk de vijfdeurs hatchback, maar de derde Ford Focus was er ook nog als vierdeurs sedan. Wie meer ruimte wil, kan op zoek naar een vijfdeurs Wagon.
Min: druk en ongeorganiseerd dashboard
Hoewel de Focus zijn zaken qua connectiviteit en technologie goed op orde heeft, was het dashboard van de derde generatie erg druk en ongeorganiseerd. Dan hebben we het over modellen van vóór 2014 (daarna kwam de facelift), die niet echt meer bij deze tijd passen. Ergonomische missers zijn bijvoorbeeld het kleine digitale scherm (3,5- tot 5-inch) in het midden van het dashboard.
Min: ruimte en afwerking
Goede rij-eigenschappen, fijne motoren, rijke uitrustingen… Er moet natuurlijk een ‘maar’ in dit verhaal zitten. En dat zit ‘m in de afwerking van de Focus. Die laat nog wel eens wat te wensen over als je naar de concurrenten kijkt. Bovendien is de Ford Focus van de derde generatie zeker niet de ruimste in z’n klasse. Niet in de bagageruimte, maar ook niet op de twee zitrijen. Ook voorin voelt de auto redelijk krap aan, bijvoorbeeld in vergelijking met de C-segmenters van de Volkswagen Groep (Golf, Leon, A3) uit die tijd.
Lees ook:
Ook interessant
-
Ruimte nodig? Deze jonge betaalbare occasion heeft het
-
Nog meer Chinese SUV’s naar Nederland, dit is de Jaecoo J5
-
Definitief: importheffingen op Chinese elektrische auto’s worden snel ingevoerd
-
Duik in de prijslijst: dit kost de nieuwe BMW X3
-
Zien: Xiaomi SU7 Ultra rijdt indrukwekkende tijd op Nürburgring
-
Het dak gaat eraf! Porsche 911 Carrera T is nieuw liefhebbersmodel
-
Dit kost de Abarth 600e in Nederland
-
Volkswagen sluit fabrieken én vraagt loonoffer: ’Steek in hart arbeiders’
-
Waarom de Lamborghini Temerario een plug-in hybride is die je wél wil hebben
-
Porsche-verkopen niet volgens plan: rijken willen geen EV’s
-
Protesten bij Volkswagen om mogelijke sluiting fabrieken
-
Dit kost de vierwielaangedreven Jeep Avenger 4Xe in Nederland