7 vragen aan reality-berger Henk: ‘op een A- of N-weg altijd 112 bellen’
Iets meer dan een week geleden lieten we beelden zien van de nieuwe reality-serie ‘Geluk bij een ongeluk’. Autovisie gaat ditmaal in gesprek met een van de spraakmakendste figuren uit de serie: berger Henk.
In de serie worden verschillende bergers gevolgd en zijn hun werkzaamheden te zien. Hoe zorgen zij ervoor dat onze snelwegen altijd toegankelijk blijven en jij wordt geholpen als je pech hebt?
Zeven vragen aan reality-berger Henk
Berger Henk is 40 jaar oud en werkt al sinds zijn 18e in het bedrijf dat zijn vader ooit opstartte. Hij vertelt hoe het is om berger te zijn en door een cameraploeg gevolgd te worden als een échte realityster.
1. Wat doe je exact?
“Ik zit met name op kantoor om de boekhouding en administratie te doen. Als we het heel druk hebben, vlam ik zelf mee. We kunnen de mensen op straat natuurlijk niet laten wachten. Ik spring enkele keren per dag bij. Hiermee proberen we de aanrijtijd zo kort mogelijk te houden. Gemiddeld zijn we sneller dan ambulance of brandweer op de N- en A-wegen. Bergers in Nederland hebben een gemiddelde aanrijtijd van zo’n 9 minuten, wij zitten op 6 minuten en een beetje.”
2. Wat is het leukst aan berger zijn?
“Het op weg helpen van mensen, in alle vormen, is het leukst. We zorgen er altijd voor dat je weg komt van de onveilige locatie waar je stilstaat. De ene keer met een nieuwe accu en de andere keer met een takelauto.”
“Berger zijn moet je liggen. Het zijn bizarre tijden, helemaal als je zelf ondernemer bent. (…) Een zware week met alle problemen van een ondernemer, ziek personeel etc., wordt voor mij helemaal goedgemaakt als ik weer even de weg op mag. (…) Het is voor mij werk én ontspanning!”
3. Wat is het gekste dat je ooit bent tegengekomen als berger?
“Het komt weleens voor dat mensen met pech in een steegje achteraf staan. We stellen dan niet al te veel vragen. Vaak gaat het om stelletjes in een auto met beslagen ruiten. Je doet je werk dan met een lach en geeft die vent een knipoog: ‘je hebt het goed gedaan vannacht, een knappe vrouw’. Hier moet ik altijd wel om lachen.”
“Maar ook negatieve ervaringen blijven natuurlijk hangen. Een aantal dagen geleden op een grauwe avond kregen we een melding van een schade op de A4, net voor de Beneluxtunnel. Iemand had daar zelfmoord gepleegd. Dat soort dingen doen wat met je. Toch is het fijn dat je op dat moment de andere automobilisten kan helpen. Dat geeft mij een voldaan gevoel en ook een positieve boost in zo’n tragische situatie.”
4. Wat is de grootste fout die je als berger hebt gemaakt?
“Lang, lang geleden, toen ik nog in de leer zat bij mijn vader, kwam het weleens voor dat de startmotor in de verkeerde vertanding stond. Je kon hem weer in lijn krijgen met het vliegwiel door de auto, ín de versnelling, een duwtje te geven. Dat moet je alleen niet doen met de motor nog aan. Ik deed dat wel. Ik gaf de auto een duw, waarna hij door twee tuinen heen reed. Pas bij de derde tuin kon ik hem stoppen. Ik schaamde mij diep.”
5. Hoe is het om een cameraploeg achter je aan te hebben?
“Ik vind het geweldig om in de serie te laten zien wat we doen. Het geeft mij een goed gevoel dat iemand met een camera meeloopt. (…) Het is mijn bedoeling om te laten zien dat we hulpverlenend zijn. We zijn geen vuilophaaldienst, maar geschoolde automonteurs.”
6. Wat komt het vaakst voor?
“Kop-staartbotsingen, een lege accu en een lekke band zien we het vaakst. Maar als berger moet je ook vaak uitrukken om weigerachtige ramen te repareren. Die willen dan bijvoorbeeld niet meer sluiten.”
7. Heb je tips voor als je strandt op de snelweg?
“Als je op een autosnelweg of N-weg staat, altijd 112 bellen. 99 procent van die wegen zijn incident-managementwegen. Je wordt dan altijd gratis van de onveilige locatie weggehaald en op een veilige plek neergezet.”