8 feiten over de nieuwe Mercedes E-Klasse die je moet weten
De nieuwe Mercedes-Benz E-Klasse is in aantocht, maar voor de officiële onthulling begin volgend jaar blijft de Duitse autofabrikant het model testen. Het model zit bomvol nieuwe techniek. Deze 8 feiten moet je weten over de nieuwe E-Klasse. Kijk ook zeker even naar deze gecamoufleerde exemplaren betrapt door Autovisie-huisfotograaf Wilco Blok.
- De nieuwe vijfde generatie E-Klasse luistert naar de interne codenaam W213. De huidige generatie heeft de codenaam W212 en wordt sinds 2009 geleverd. De levering van de W213 start in maart 2016.
- Mercedes-Benz bouwt de nieuwe E-Klasse op de zogeheten MRA-bodemsectie, wat een modulair achterwielaangedreven platform is. Hij wordt fractioneel langer dan de huidige editie.
- Mercedes-Benz onthult allereerst de sedan. In 2017 moet de Estate volgen, waarna niet veel later de Coupé en Cabriolet het programma komen versterken. Sportieve AMG’s gaan ook zeker niet ontbreken.
- In eerste instantie levert Mercedes-Benz diverse benzine- en dieselmotoren. Een plug-in hybride (E 350 e), waarbij het merk een 2,0 liter viercilinder benzinemotor combineert met een elektro-unit, volgt later. De aandrijflijn is bekend uit de C 350 e. Mercedes-Benz levert niet direct alle motoren om zo de fabriek niet te zwaar te belasten.
- Met een speciale telefoon-app kan de E-Klasserijder de auto ontgrendelen, op slot doen en hem desgewenst volautomatisch in of uit een parkeervak laten rijden. Als de bestuurder op zijn of haar telefoonscherm een draaiende beweging maakt met de vinger rolt de auto voor- of achteruit. Parkeersensoren weerhouden hem van een botsing. Na de handeling wordt de parkeerrem geactiveerd en gaat de auto op slot.
- In de voorstoel zit aan de binnenzijde van de rugleuning een airbag, al is een luchtkamer hier een beter woord. De ‘airbag’ vult zich met lucht wanneer een aanrijding in de flank onontkomelijk is. Het systeem zorgt ervoor dat de rijder net voor een aanrijding van het portier wordt weggeduwd, zodat er meer afstand tussen de inzittende en de deur komt en de kans op letsel afneemt.
- De E-Klasse krijgt Speed Limit Pilot. Dit is een snelheidsbegrenzer die de geldende maximumsnelheid respecteert. Het systeem weet hoe hard er gereden mag worden door naar verkeersbord te kijken en gegevens van het navigatiesysteem te gebruiken. Ook Active Brake Assist is aanwezig en staat de bestuurder bij in kritieke situaties wanneer het remsysteem wordt gebruikt. De techniek vergroot niet alleen de remdruk als de chauffeur te zacht remt, de elektronica kan ook volautomatisch remmen wanneer bijvoorbeeld een file, kruisend verkeer of voetgangers op de weg voor de E-Klasse worden waargenomen.
- Met Steer Pilot wordt de auto tot snelheden van 130 km/h tussen de wegbelijning gehouden. Voorts functioneert de afstandsregelaar nu ook bij snelheden tot 200 km/h. Het systeem houdt automatisch afstand tot de voorligger, stuurt in (flauwe) bochten geheel zelf en remt ook volautomatisch.
Lees ook:
Ook interessant
-
Subsidiepot nieuwe elektrische auto leeg! Koop nog snel een gebruikte EV
-
Nieuwe Hyundai Ioniq 9 is 7-zits vlaggenschip met flinke range
-
Zelfs Lotus schrapt nu zijn ambitieuze EV-plannen
-
Tegenvallende automarkt dwingt Ford Europe tot massaontslagen
-
Moet je een rijstrook opschuiven voor iemand die wil invoegen?
-
Duik in de prijslijst: Mini Aceman een heet gewassen Countryman?
-
Zeg ‘t maar: hoort dit logo op een handtasje of op een auto?
-
Door de SM Tribute moeten wij nu onze schoenen opeten
-
De auto op deze foto werd een financiële strop voor Jaguar
-
De nieuwe Mercedes CLA wordt een soort mini-Porsche Taycan
-
Deze Hyundai heeft iets te veel energiedrank gedronken
-
Is deze getunede Nissan GT-R de sterkste occasion van ons land?