In aantocht: BMW M3 CS
Een BMW M3 met camouflagefolie op de voor- en achterzijde. Dat kan maar een ding betekenen. BMW komt ook met een CS-uitvoering van de vierdeurs sportsedan.
Het merk bracht eerder dit jaar al een M4 CS Coupé uit en die ingrediënten worden nu voor de M3 overgenomen. Of de M3 CS volgens exact hetzelfde recept wordt ontwikkeld en opgebouwd, wil BMW nog niet verklappen. Zolang de auto niet officieel is voorgesteld, bestaat de auto officieel ook niet. Autovisie-lezer en fotograaf Wilco Blok kwam de licht gecamoufleerde M3 tegen bij de Nordschleife, waar BMW een ontwikkelingscenter heeft om de nieuwe modellen op de oude Nürburgring te testen.
CS-recept
Mocht BMW de M3 volgens hetzelfde recept omtoveren in een CS-uitvoering dan ondergaat de sportsedan enkele motorische en technische aanpassingen, terwijl ook de aankleding van de auto afwijkend zal zijn ten opzichte van de reguliere M3. Dat begint bij de krachtbron voorin de sportsedan. De geblazen 3,0 liter zescilinder motor krijgt dan een krachtkuur, waardoor de achterwielen 460 pk in plaats van 431 pk krijgen te verwerking. Het koppel neemt eveneens toe en wel met 50 Nm tot 600 Nm. Het zorgt er onder andere voor dat de sprinttijd van stilstand naar 100 km/h 0,2 tellen rapper verloopt. De topsnelheid wijzigt op papier, doordat de autobouwer de elektronische begrenzer niet bij 250 km/h activeert, maar bij 280 km/h laat ingrijpen.
Stoffen lus
Het hogere prestatieniveau komt tevens voort uit een reductie van het wagengewicht. Uiteindelijk vermeldt het kentekenbewijs van de M4 CS een 5 kg lager gewicht. De fabrikant heeft echter meer kilogrammen uit de CS gehaald dan er aan toegevoegd. Zo beschikken de voorportieren over speciale panelen van samengeperste natuurlijke vezels en heeft de armleuning plaatsgemaakt voor een stoffen lus om het portier te sluiten. Kenmerkend voor de M4 CS zijn blauw gelakte remklauwen en nieuwe lichtmetalen wielen dat op de vooras 19 inch en op de achteras 20 inch groot is.
Koolstofvezel
Het exterieur wordt eveneens gemodificeerd, getuige de aanwezige camouflagefolie. Hier is overduidelijk dat de M3 dezelfde aanpak ondergaat als de M4 Coupé om het CS-plaatje te dragen. Zij het dat de sedan door zijn afwijkende carrosserievorm opnieuw moet worden ‘uitgewogen’. Op de M4 CS zijn de motorkap, de frontsplitser, kofferkleplip en de diffuser van koolstofvezel gemaakt.
Limited edition
Het lijkt er zeker op dat de M3 CS net als de M4 CS Coupé in een gelimiteerde oplage wordt gebouwd. Om hoeveel exemplaren het gaat, is nog niet bekend. De fabrikant bouwt de M4 Coupé gedurende 2017, 2018 en 2019. De productietermijn van de M3 CS zou met het oog op de komst van een compleet nieuwe 3 Serie weleens korter kunnen zijn.
Foto’s Wilco Blok
Lees ook:
Ook interessant
-
Subsidiepot nieuwe elektrische auto leeg! Koop nog snel een gebruikte EV
-
Nieuwe Hyundai Ioniq 9 is 7-zits vlaggenschip met flinke range
-
Zelfs Lotus schrapt nu zijn ambitieuze EV-plannen
-
Tegenvallende automarkt dwingt Ford Europe tot massaontslagen
-
Moet je een rijstrook opschuiven voor iemand die wil invoegen?
-
Duik in de prijslijst: Mini Aceman een heet gewassen Countryman?
-
Zeg ‘t maar: hoort dit logo op een handtasje of op een auto?
-
Door de SM Tribute moeten wij nu onze schoenen opeten
-
De auto op deze foto werd een financiële strop voor Jaguar
-
De nieuwe Mercedes CLA wordt een soort mini-Porsche Taycan
-
Deze Hyundai heeft iets te veel energiedrank gedronken
-
Is deze getunede Nissan GT-R de sterkste occasion van ons land?