Abarth richt zich op 500e, elektrische hot hatch in de maak
Nu Fiat eindelijk een nieuwe 500 heeft, zit er ook voor Abarth een opvolger van zijn 500-modelserie aan. Krijgen we na de 500, 595 en 695, al dan niet als ‘C’, nu een Abarth 500e? Hij zit in de pijplijn, zo geeft de fabrikant aan.
Abarth kijkt ernaar. Het merk moet wel, want het bestaande modellengamma is het oudste binnen de complete Stellantis-groep. Desondanks doet het merk het met de inmiddels 13 jaar oude 500-reeks commercieel niets verkeerd. De fabrikant houdt het modellengamma aantrekkelijk door gelimiteerde edities en speciale versies uit te brengen.
Eerste elektro-Abarth
Maar echt nieuws heeft het merk met de bestaande 500 niet meer te bieden. De adaptatie van de 500e zal voor het sportieve merk van de Italiaanse divisie weer een grote stap voorwaarts zijn. Niet alleen omdat de 500e nieuw is, maar omdat het tevens een elektrisch aangedreven model is. Abarth doet momenteel nog niets op elektrisch gebied, zelfs niet op het gebied elektrificatie. Wat de ontwikkelaars van Abarth van precies plan zijn met de 500e, is niet bekend. Er is genoeg expertise in huis om de elektromotor wat krachtiger te maken en het exterieurontwerp sportiever aan te kleden dan Fiat momenteel met het elektrische basismodel doet. Sportstoelen, aparte kleuren, specifieke detaillering; het is allemaal eenvoudig te realiseren voor Abarth.
Meerdere varianten
Of Abarth dan zijn 500e in meerdere carrosserievarianten gaat aanbieden, is niet bekend, maar wel logisch. Met de huidige types volgt Abarth ook het modellengamma van zustermerk Fiat. De 500e wordt door de Italiaanse grootheid als hatchback en als Cabrio geleverd. Daar komt binnenkort de 3+1 bij. Laatstgenoemde variant is een extra carrosserievariant, waarbij alleen in de rechterflank een achterdeur aanwezig is. Dat portier opent in tegengestelde richting van de voorste deur, maar kan niet onafhankelijk van het voorportier worden geopend of gesloten.
Toekomst met 500e
Abarth werd in 2008 nieuw leven ingeblazen. Onder leiding van Luca de Meo, die via Volkswagen en Seat inmiddels topman van Renault is, bracht Abarth een Punto en kort daarna een 500. Later verdween de Punto, waarvan twee edities werden uitgebracht, en kwam er een 124 Spider bij. Sinds het verdwijnen van de open tweezitter en het annuleren van de 500X heeft de 500-reeks weer het rijk alleen binnen de Abarth-familie. Het model wordt aangedreven door louter benzinemotoren, waarbij het vermogen varieert van 165 tot 180 pk. Binnen het Fiat-programma is de 500e niet in de plaats van de reguliere 500-types gekomen, maar ernaast. Abarth kan zodoende onveranderd de bestaande 595-versies leveren. Fiat gaat er echter wel vanuit dat de 500 op den duur verdwijnt en de 500e alleen achter blijft.
Lees ook:
Ook interessant
-
Nieuwe Hyundai Ioniq 9 is 7-zits vlaggenschip met flinke range
-
Zelfs Lotus schrapt nu zijn ambitieuze EV-plannen
-
Tegenvallende automarkt dwingt Ford Europe tot massaontslagen
-
Moet je een rijstrook opschuiven voor iemand die wil invoegen?
-
Duik in de prijslijst: Mini Aceman een heet gewassen Countryman?
-
Zeg ‘t maar: hoort dit logo op een handtasje of op een auto?
-
Door de SM Tribute moeten wij nu onze schoenen opeten
-
De auto op deze foto werd een financiële strop voor Jaguar
-
De nieuwe Mercedes CLA wordt een soort mini-Porsche Taycan
-
Deze Hyundai heeft iets te veel energiedrank gedronken
-
Is deze getunede Nissan GT-R de sterkste occasion van ons land?
-
Porsche 911 GT3 verandert in Ford Mustang tijdens dragrace