Abt laat Audi S3 dichter bij sterkere RS3 komen
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2020%2F12%2FABT_S3_white_GR20_1.jpg)
Het Duitse Abt is de vaste huis-tuner van de Volkswagen Groep, en heeft ook de gloednieuwe Audi S3 onder handen genomen. Het resultaat is alles wat verwacht wordt van een door Abt getunede auto.
Audi levert als vanouds naast de reguliere A3 ook een S- en RS3. Van laatstgenoemde model weten we nog weinig, maar standaard komt de nieuwe Audi S3 met een 2,0-liter TFSI-motor. Die is in de krachtigste configuratie 310 pk sterk. Uiteraard weet Abt, gevestigd in het Zuid-Duitse Kempen, er meer uit te persen. Dat doen ze onder andere door het plaatsen van een eigen ECU: de Abt Engine Control Unit.
Meer vermogen
Door deze aanpassing levert de geblazen viercilinder 60 pk en 50 Nm meer. Volgens directeur Hans-Jürgen Abt, waar Autovisie dit jaar nog mee sprak, is 370 pk en 450 Nm ‘het extra vermogen waar de Audi S3-fans om vragen’. Naast meer vermogen is ook het motorgeluid aangepast ten opzichte van de standaard Audi S3. Vier matzwarte eindpijpen met een diameter van 102 millimeter geven de S3 naast een andere klank ook een krachtigere uitstraling.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2020%2F12%2FABT_S3_black_ER-C19_5.jpg)
Bijzondere wielen
Ook de 20-inch ‘Sport GR’-wielen dragen bij aan de sportieve look. Al zijn dit niet de enige wielen die leverbaar zijn voor de Abt-versie. Naast de Sport GR-wielen biedt Abt ook vijfspaaks Sport FR-wielen aan, in 20-inch formaat. Liever nog één maatje kleiner? Ga dan voor de vijfspaaks ER-C-wielen, in de kleuren ‘gun metal’ en matzwart.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2020%2F12%2FABT_S3_black_ER-C19_2.jpg)
Vol met logo’s
Naast de speciale Abt-wielen vinden we op de buitenzijde meerdere Abt-logo’s, op bijvoorbeeld de grille en achterklep. De Duitse tuner geeft nog geen beelden prijs van het interieur van de S3, maar laat weten dat de start-stop-knop eveneens is voorzien van een verlicht Abt-logo. Zo wordt de eigenaar eraan herinnerend dat-ie niet in zomaar een S3 zit.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2020%2F12%2FABT_S3_white_GR20_5.jpg)
Verschillende varianten
De Audi S3 die door Abt is aangepakt, is dus flink sterker dan de reguliere S3. 60 pk om precies te zijn, al kan het verschil in vermogen tussen een reguliere S3 en Abt S3 nóg groter zijn. Tijdens de eerste kennismaking van de Audi A3 – toen er nog niets over de vermogens van de S-versies werd gezegd – kwam Autovisie er plotsklaps en onbedoeld achter dat het sportievere model voorzien zou worden van een motor met 310 óf 290 pk. Audi voert in verschillende landen immers een minder potente S3 dan in ons land. De versie van Abt kan daardoor 80 pk sterker zijn dan een regulier model. De door Abt getunede Audi vult nu tevens mooi het gat tussen de S3 en RS3. Hoewel het nog niet zeker is hoeveel vermogen die auto krijgt, vermoeden we dat de Duitsers er een 2,5-liter vijfcilinder in leggen, goed voor 415 pk. Dat blijft dus ook het topmodel van de A3-familie, al zal de Kempense tuner zich later ook aan dat model vergrijpen. Dat was namelijk ook het geval bij de vorige RS3.
Lees ook:
Ook interessant
-
Lezerspost: ‘ik lees vanwege autoliefde, niet voor politieke mening’
-
Let op! Kans dat jij nu een aanrijding krijgt, is om deze reden groter
-
Deze kleine Duitse occasion is goedkoop om dagelijks te rijden
-
Volkswagen? Nee, bedankt! Urkers zijn stapelgek op dít automerk
-
Zeekr wordt alweer afgetroefd: Huawei heeft nóg snellere snellader
-
Zeekr lacht om BYD en komt met krankzinnig snelle snellader
-
Onzekerheid hindert particuliere EV-occasionmarkt
-
Allerslechtste racegame ooit komt terug: wordt het een hit?
-
Deze auto’s worden het hardst getroffen door de Trump’s tarieven
-
Stop je playlist! Deze artiest maakt jou een betere bestuurder
-
Wat is een verkeerscamera en moet je ervoor remmen?
-
Peter kocht de Citroën 2CV die hij vroeger als Dinky Toy had