ABT probeert Skoda Kodiaq indrukwekkend te maken
De Skoda Kodiaq RS, houder van ‘s werelds minst indrukwekkende Nürburgringrecord, krijgt ‘s werelds minst indrukwekkende upgrade van ABT.
De Skoda Kodiaq RS wordt alleen als tweeliter viercilinder diesel geleverd. De race-kodiaq heeft daardoor beschikking over 240 pk en 500 Nm. Skoda zette daarmee het record voor snelste zevenzitter-SUV op de Nürburgring. Let hierbij op dat de Kodiaq het niet opneemt tegen bijvoorbeeld een Lamborghini Urus. Daar passen geen zeven man in. Maar het niet indrukwekkende record van 9:29,84 minuten ter zijde: ABT heeft de auto onder handen genomen. En waar dat voorheen nog wel eens betekende dat dit imposante cijfers opleverde, daar loopt ABT de laatste tijd er de kantjes een beetje vanaf.
Beperkte aanpassing
Dit keer beweert het Duitse tuningsbedrijf de toch al ‘imposante SUV’ nu nog imposanter gemaakt te hebben. Maar veel hebben ze hiervoor niet gedaan. De ophanging is niet veranderd, de inhoud van het motorblok is niet vergroot en de turbo’s hebben ook nog dezelfde maat. ABT maakte zich er relatief makkelijk vanaf en programmeerde de ECU opnieuw. Niet meer, niet minder. Gezien die beperkte aanpassing valt het nog mee dat ze 30 pk en 40 Nm meer uit de zelfontbrander weten te halen. Na de ABT-behandeling produceert de Skoda Kodiaq RS een ‘heftige’ 270 pk en 540 Nm. Daarmee gaat een 0-100 km/h sprint niet meer in 7 seconden, maar in 6,8. Dat noemt men daar ABT Power.
Natuurlijk biedt ABT optioneel nog wat extra aanpassingen. Zo kan de ophanging wel onder handen genomen worden met speciale ABT Suspension Springs. Daarmee komt de Kodiaq dichter op het wegdek te liggen en moet zijn weggedrag verbeteren. Daarnaast kunnen er ook 20 inch ABT GR-velgen gemonteerd worden. Met al die upgrades denkt ABT dat de Skoda zijn record op de Nürburgring kan verbeteren.
Ronderecord
Wilt u nu weten welke auto het algemenere ronderecord voor een SUV op de Nürburgring heeft neergezet? We hebben het even voor u uitgezocht. Het blijkt dat het niet een Lamborghini Urus is. Lamborghini had namelijk geen zin om het nutteloze record te vestigen. En dat terwijl er ze vrijwel zeker van waren na onofficiële getimede runs. Mercedes-AMG zag er wel het nut van in. Zij plaatsten de GLC 63 S op de startlijn en lieten deze in 7:49,37 minuten de Green Hell bedwingen. Daarmee pakten de Duitsers het voorgaande record van 7:51,7 minuten van de Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio af.
Lees ook:
Ook interessant
-
Zelfs Lotus schrapt nu zijn ambitieuze EV-plannen
-
Tegenvallende automarkt dwingt Ford Europe tot massaontslagen
-
Moet je een rijstrook opschuiven voor iemand die wil invoegen?
-
Duik in de prijslijst: Mini Aceman een heet gewassen Countryman?
-
Zeg ‘t maar: hoort dit logo op een handtasje of op een auto?
-
Door de SM Tribute moeten wij nu onze schoenen opeten
-
De auto op deze foto werd een financiële strop voor Jaguar
-
De nieuwe Mercedes CLA wordt een soort mini-Porsche Taycan
-
Deze Hyundai heeft iets te veel energiedrank gedronken
-
Is deze getunede Nissan GT-R de sterkste occasion van ons land?
-
Porsche 911 GT3 verandert in Ford Mustang tijdens dragrace
-
Ultieme grijs kenteken-beuker: Ford F-150 met supercharged V8