ABT RS6-R: de dikste Audi RS6 tot nu toe!
De Audi RS6 Avant is hot. De Duitse powerstation is inmiddels alweer bij generatie vier, en is dikker dan ooit tevoren. De 4,0 liter V8 in de standaard RS6 perst er 600 pk en 800 Nm uit, genoeg om de 2050 kg zware Audi in 3,6 seconden naar de 100 km/h de krijgen. De ABT RS6-R doet daar nog een schepje bovenop.
De Duitse tuner ABT vond de cijfers bij zowel de RS6 als RS7 nogal magertjes en besloot beide wagens te tunen en om te dopen in ‘R’-varianten. Wie nu al enthousiast is moet snel zijn, want van deze ABT RS6-R worden er maar 125 gemaakt.
Sportschool
De ABT RS6-R is dus een Audi RS6 die goed zijn best heeft gedaan in de sportschool. Het vermogen van de V8 is met maar liefst 140 pk gestegen naar 740 pk. Het koppel is met 120 Nm gestegen naar 920 Nm. Met die toename in vermogen snoept de getunede RS6 0,4 seconde af van de 0-100 km/h sprint: die duurt nu maar 3,2 seconden. Dat wordt onder andere mogelijk gemaakt door nieuwe turbo’s, een ABT-intercooler, een nieuw uitlaatsysteem en software-tuning.
Meer ingetogen
Qua design is de ABT RS6-R ingetogener dan de RS7-R. Die auto zat vol met rode accenten en had daarnaast een apart design aan lijnen op de carrosserie. De RS6-R heeft wel een iets ruiger design dan de normale RS6. Zo heeft de ABT RS6-R een koolstofvezel splitter onder de voorbumper, een extra koolstofvezel paneel bij de luchtopeningen en ‘canards’ op de zijkant van de voorbumper. Aan de zijkant van de RS6-R zien we speciale koolstofvezel spiegelkappen, agressieve zijskirts en zwarte luchtopeningen achter de voorste en achterste wielkast. Die wielkasten zijn gevuld met speciaal 22-inch lichtmetaal. Aan de achterzijde zien we een agressievere diffuser en vier uitlaatpijpen, en op het dak is de spoiler uitgebreid met koolstofvezel om het plaatje compleet te maken.
In het interieur van de RS6-R krijg je speciale ABT instaplijsten, een sportievere afwerking van de stoelen en het stuurwiel en unieke instapverlichting. Als je al een RS6 in je bezit hebt, kost dit pakket 69.900 euro. Heb je de RS6 nog niet, kost dat je in Duitsland inclusief ABT-pakket 205.900 euro.
Lees ook:
Ook interessant
-
Nieuwe Hyundai Ioniq 9 is 7-zits vlaggenschip met flinke range
-
Zelfs Lotus schrapt nu zijn ambitieuze EV-plannen
-
Tegenvallende automarkt dwingt Ford Europe tot massaontslagen
-
Moet je een rijstrook opschuiven voor iemand die wil invoegen?
-
Duik in de prijslijst: Mini Aceman een heet gewassen Countryman?
-
Zeg ‘t maar: hoort dit logo op een handtasje of op een auto?
-
Door de SM Tribute moeten wij nu onze schoenen opeten
-
De auto op deze foto werd een financiële strop voor Jaguar
-
De nieuwe Mercedes CLA wordt een soort mini-Porsche Taycan
-
Deze Hyundai heeft iets te veel energiedrank gedronken
-
Is deze getunede Nissan GT-R de sterkste occasion van ons land?
-
Porsche 911 GT3 verandert in Ford Mustang tijdens dragrace