ABT RSQ8-R is een blubberdik, bloedsnel verjaardagscadeau
Begin dit jaar kwam ABT met een snellere RSQ8. Een heel bruut apparaat, dat zich kon meten met de Lamborghini Urus. Nu brengt ABT de R-versie daarvan uit, omdat de tuner iets te vieren heeft.
ABT bestaat namelijk 125 jaar in 2021! Reden voor een feestje, en het cadeau is de brute ABT RSQ8-R. Uiteraard is deze gelimiteerd in een oplage van, je raadt het al, 125 stuks. Maar wat is er anders ten opzichte van de ‘normale’ ABT RSQ8?
ABT RSQ8-R sneller dan een Urus
Om te beginnen is de ABT RSQ8-R nog krachtiger dan de versie zonder ‘R’. De RSQ8 levert dankzij ABT 700 pk en 880 Nm. Deze gelimiteerde RSQ8-R levert echter 740 pk en een dikke 920 Nm aan koppel. Dit is mede behaald dankzij een andere intercooler. Optioneel kan ABT ook de topsnelheid van de SUV verhogen naar 315 km/h. De sprint van 0 naar 100 km/h moet de RSQ8-R in zo’n 3,4 tellen kunnen afleggen. Jawel, sneller dan een Lamborghini Urus dus. Die doet de sprint namelijk in 3,6 seconden en stopt bij 305 km/h. Ook je omstanders kun je laten horen dat je een bruut apparaat bestuurt dankzij het nieuwe roestvrijstalen uitlaatsysteem, met vier eindstukken van elk 102 mm in diameter.
Veel koolstofvezel details aan de buitenkant
Net als veel andere tuners kon ABT het ook niet laten om de RSQ8-R te voorzien van veel koolstofvezel details. Ja, ook aan de buitenkant moet duidelijk blijken dat het een performance-SUV betreft. Bijna alle toegevoegde details die onderdeel zijn van het aero-package, zijn van koolstofvezel. De opzetstukken op de voorbumper, het opzetstuk op de voorspoiler, de spiegelkappen, de onderlip op de zijbumpers, de wielkastventilatie, spatbordverbreders, opzetstukken op de achterbumper en de spoiler. Allemaal van koolstofvezel, die niet alleen de aerodynamica moeten verbeteren maar ook zorgen voor een agressievere uitstraling van de SUV. Onder de ABT RSQ8-R is een setje wielen gemonteerd van 23 inch,-dus je hoeft je geen zorgen te maken over niet goed gevulde wielkasten.
Speciale belettering
In het interieur is ook het nodige aangepast. Het stuurwiel is door de Duitse tuner voorzien van ander leer en koolstofvezel, de start-stopknop is van ABT en de versnellingspook is van koolstofvezel. De stoelen zijn voorzien van het ABT-logo en RSQ8-R logo, en laatstgenoemde logo bevindt zich ook op de vloermatten. De middenconsole en de instaplijsten zijn voorzien van de speciale ‘1 of 125’ belettering, zodat je weet dat je je in een gelimiteerde oplage bevindt. De prijs van dit pakket? ABT vraagt er €68.138,- voor, maar dan moet je nog wel je eigen RSQ8 meebrengen.