AC Schnitzer voorziet BMW X5 van meer downforce
De Duitse tuners van AC Schnitzer durfden het aan om de BMW X5 G05 aan te pakken. Ze vonden het belangrijk dat hij beter op de weg zou liggen en wat meer downforce zou krijgen. Precies wat een grote SUV nodig heeft.
Waar we in Nederland bijna nooit wat aan onze auto’s laten veranderen, daar zijn ze in Duitsland wat eerder geneigd om auto’s naar wens te laten aanpassen. Vandaar ook de vele tuningsbedrijven daar. Een daarvan is AC Schnitzer, en daar ga je blijkbaar alleen heen als je last hebt van het typisch Duitse gebrek aan smaak. De Duitse autofabrikanten doen hun best om een auto redelijk smaakvol af te leveren. Zo proberen ze te voldoen aan de wensen van een wereldbevolking (of alleen China in het geval van de BMW 7 Serie), maar Duitsers blijken eigenwijs. We presenteren bewijsstuk A: de AC Schnitzer ‘The Boss’ X5 G05.
Vermogen
Voor deze ‘upgrade’ nam AC nog niet de moeite om de BMW X5 van wat meer vermogen te voorzien. Dat komt volgens de Duitsers op een later moment. Voor nu focuste de engineers zich op het verbeteren van de wegligging en de aerodynamica. Beide ongelooflijk belangrijk voor een kolos als de X5.
Voor de X5’s zonder luchtvering biedt de tuner een verlagingsset bestaande uit andere veren aan. Daardoor komt de SUV 2,5 cm dichter op het wegdek te liggen. Ook levert het bedrijf spacers waarmee de spoorbreedte 12 mm wordt vergroot. De combinatie van beide moet het rijgedrag van de X5 ten goede komen, maar eigenlijk hem vooral agressiever en sportiever laten ogen.
Overigens kan de X5 ook van andere velgen voorzien worden. AC Schnitzer is bereidt om maximaal 22 inch lichtmetaal onder de BMW te schroeven. Al weten we niet of dat een verstandige keuze is als we naar de voorbeelden kijken.
Aerodynamica
Dan het belangrijkste onderdeel van de upgrades: de verbeterde aerodynamica. De meer 2085 kilogram wegende kolos had volgens de tuners wat meer downforce nodig. Daarom heeft de ‘The Boss’ een nieuwe voorbumper met spoiler en is er een spoiler boven het achterraam geplaatst. Hoeveel kilogram downforce hiermee gegenereerd wordt, laat het bedrijf niet weten.
Om het af te maken heeft AC Schnitzer de auto behangen met badges die vertellen dat het hier gaat om een speciale BMW X5. Ook zijn er gaten in de motorkap geknipt. Wellicht is dit goed voor de aankomende motorische upgrades van de tuner. Wanneer die zijn geïnstalleerd zullen we weer berichten.
Mocht u nu geïnteresseerd zijn in een van deze ‘upgrades’, dan kunt u gerust even aankloppen bij de tuner. Deze verkoopt alle bovengenoemde onderdelen los.
Lees ook:
Ook interessant
-
Met de nieuwe service van Nio kun je in theorie de bijtelling ontduiken
-
Productie Cybertruck op pauze! Maar er waren toch miljoenen pre-orders?
-
Is de elektrische Ford Puma Gen-E niet een beetje laat?
-
Met dit studiemodel jaagt Jaguar zijn traditionele kopers weg
-
Audi A6 e-tron met enorme range gaat het BMW i5 moeilijk maken
-
Autogrootmacht Stellantis ontslaat topman Carlos Tavares
-
Zoveel nieuwe kentekens worden er per dag geregistreerd
-
Autoverkopen 2024 – Elektrische auto’s nu 40 procent marktaandeel
-
Gelekt! Nieuwe Jaguar heeft grille aan achterkant
-
EV vs. brandstofmotor: welke Mini Cooper S(E) is sneller?
-
Bij Mercedes heeft de schijfrem zijn langste tijd gehad
-
Betaalbare Skoda-occasion heeft trekjes van een Rolls-Royce